Toon posts:

Windows 2000 server SMTP - per batch van 100 versturen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een applicatie die een groot aantal mails wil versturen (kunnen er bijv. 10.000) zijn en deze worden in 1 keer in de pickupfolder geplaatst van de SMTP-server. Is het ook mogelijk om de SMTP-server deze e-mails per 100 te laten versturen met daartussen een aantal seconden pauze zodat je de serverload kan verspreiden?
Heb veel gezocht op GOogle e.d. maar nog niets gevonden.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja hoor; je kunt op de properties van de Virtual SMTP server aangeven hoeveel messages per thread verstuurd worden en hoeveel threads tegelijk hij mag opstarten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt de opties:
Limit the number of messages per connection to: [invoerveld]
en
Limit the number of recipients per message to: [invoerveld]
?

Of zit ik verkeerd?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 09:38:
Je bedoelt de opties:
Limit the number of messages per connection to: [invoerveld]
en
Limit the number of recipients per message to: [invoerveld]
?

Of zit ik verkeerd?
Limit the number of messages per connection to:

inderdaad en onder Delivery | Outbound Connections de

Limit the number of connections per domain to:

(zou'k dan op 1 zetten)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
maar daarmee gaat'ie toch alsnog 10.000 mails in een keer proberen te sturen als ik deze mails direct in de pickup folder op de HD deponeer? of niet?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 15:40:
maar daarmee gaat'ie toch alsnog 10.000 mails in een keer proberen te sturen als ik deze mails direct in de pickup folder op de HD deponeer? of niet?
Nee, hij gaat per domain een sessie openen en over die sessie maximaal X (wat jij invult) mailtjes versturen. Het totaal aantal sessies tegelijkertijd kun je ook nog beperken in Delivery | Outbound Connections | Limit number of connections
(maar dat had je zelf ook kunnen vinden als je even in de interface had rondgeklikt)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik mijn vraag niet goed omschreven heb. Zal nu proberen duidelijkheid te scheppen.
Ik drop met een emailinglijst programma (website) een groot aantal mails in de pickup folder van de SMTPserver. Deze gaat ze nu direct allemaal achter elkaar versturen. Ik wil dat hij ze in batches van bijv. 100 stuks per minuut verstuurd. Is dat ook mogelijk?

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
Dan zul je je website dat per 100 in de send directory moeten laten neerzetten.

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. ik had begrepen dat in Sendmail van unix dat soort instelmogelijkheden er wel waren. In de SMTP-server van Windows 2000 niet dus begrijp ik?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Verwijderd schreef op 19 september 2003 @ 17:00:
hmm.. ik had begrepen dat in Sendmail van unix dat soort instelmogelijkheden er wel waren. In de SMTP-server van Windows 2000 niet dus begrijp ik?
Wat wil je nou bereiken? Een "batch van 100 mailtjes" zegt helemaal niks; hangt van allerlei factoren af hoe snel die batch er daadwerkelijk uitgaat.
Je wilt òf voorkomen dat je de targethost overbelast; dat doe je door het aantal e-mails per sessie en het aantal sesies per domain te beperken òf je wilt voorkomen dat je de beschikbare bandbreedte monopoliseert; dat doe je door het totaal aantal sessies te beperken. Als je persé je "batch van 100 mailtjes" wil hebben; ben je fetisjistisch bezig; kijk je alleen maar naar hoe je iets doet en niet wat het resultaat is.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

NT -> SA

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Lol, nee ik ben niet met een of andere fetishisch achtig iets bezig. Mijn idee is om de SMTP-server te ontlasten door deze niet direct 10.000 e-mails achter elkaar te laten versturen. Maar wellicht zoek ik in de verkeerde hoek en zijn er andere mogelijkheden om de SMTP-server van windows zo'n grote hoeveelheid e-mails te laten versturen zonder overbelasting?

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 09:28
Het zijn niet 10.000 mailtjes. Het zijn zoveel mailtjes als er unieke domeinen zijn namelijk. Als het bv. 1.000 HetNet adressen inzitten, zal ie in principe 1x het mailtje (de data) zelf sturen en 1.000 de mail-envelope. Zo efficient gaat mail nou ook weer wel.

Kortom, je kan het niet echt 100% beheren zoals jij dat wilt.

edit:
Brahiewahiewa, je hebt gelijk, en ik op zich ook :)

[ Voor 14% gewijzigd door paella op 20-09-2003 17:54 ]

No production networks were harmed during this posting

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-08 13:37
waarom is jou server overbelast met het sturen van maar 10.000 mailtjes?

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

paella schreef op 20 September 2003 @ 16:00:
Het zijn niet 10.000 mailtjes. Het zijn zoveel mailtjes als er unieke domeinen zijn namelijk. Als het bv. 1.000 HetNet adressen inzitten, zal ie in principe 1x het mailtje (de data) zelf sturen en 1.000 de mail-envelope. Zo efficient gaat mail nou ook weer wel.

Kortom, je kan het niet echt 100% beheren zoals jij dat wilt.
Dat hangt er maar van af. Als TS z'n app gewoon 10000 mailtjes naar hetnet in de pickup folder pleurt, gaat de SMTP server die echt niet allemaal samenvoegen en in 1 keer sturen; die intelligentie moet TS in z'n app hebben gebouwd

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op 20 September 2003 @ 17:18:
[...]

Dat hangt er maar van af. Als TS z'n app gewoon 10000 mailtjes naar hetnet in de pickup folder pleurt, gaat de SMTP server die echt niet allemaal samenvoegen en in 1 keer sturen; die intelligentie moet TS in z'n app hebben gebouwd
Had gehoord van een provider dat deze zijn mails niet allemaal tegelijker tijd laat versturen zodat de server niet overbelast raakt. Heb zelf nog geen tests gedaan met onze mailserver maar wilde even informeren.

Als het nodig blijkt te zijn om toch zelf een soort batch toestand te ontwikkelen zal ik waarschijnlijk een COM-object maken wat dit regelt en welke ik aanroep vanuit het mailingsysteem. Bedankt voor jullie reacties.
Pagina: 1