Toon posts:

Mandrake 9.1 boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanmiddag mandrake 9.1 naast mijn windows xp pro geïnstalleerd op mijn laptop.

De installatie ging zonder problemen, alles was gevonden, boot menu was mooi.
Als ik in het bootmenu "Linux" selecteer gaat het in het begin goed, maar als hij in een hoog tempo regels (lijken op register regels, ik ben linux n00b) begind in te voeren stopt hij voor een halve seconde en begind hij weer opnieuw dezelfde regels in te voeren. Dit blijft dus in een lus doorgaan, wie weet waar dat aan kan liggen.

Ik heb een Packard Bell iGo 6208 P4 2Ghz, 512 intern

Verwijderd

Je ziet dus niet het Mandrake opstartscherm maar wel dat van lilo? Zal er toch wel wat fout gegaan zijn tijdens het installeren. Makkelijkst is gewoon even opnieuw installeren (kost maar half uurtje). Als je wilt sleutelen probeer dan eens in je lilo.conf je initrd en vga uit te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Zou je even uit willen leggen wat bij de installatie kan proberen, want ik heb al 5x opnieuw geïnstalleerd, ik ben Linux n00b dus als je langzaam zou willen praten zou dat mij wel baten ;)

Verwijderd

Sorry, ik zal wat langzamer praten. Je probeert Mandrake te installeren op een laptop. Dat geeft wel eens problemen. Heb je al gekeken of die er voor jou model zijn?

Dan nog even dat scherm wat je krijgt nadat je voor 'Linux' gekozen hebt. Wat zie je precies gebeuren? Wat voor scherm (toch blauw met Mandrake er boven)?

Verder, de default installatie van Mandrake maakt 2 partities aan. een / (root) en een /home. Jij hebt ook windows op je PC staan. Als je Mandrake al het werk hebt laten doen heb je nu 3 partities. Als je zelf partities hebt aangemaakt, welke heb je dan? In principe hoef je alleen je / te formatteren als je opnieuw installeert. Dan de software keuze, klik maar alles aan in het linker-rijtje. Wat je niet nodig hebt kan je later weggooien. Rechtsonder alleen KDE aan laten staan. De instellingen. Beeldscherm, printer internet etc. Alles standaard laten alleen beeldscherm even nakijken en testen. Wachtwoorden (of was dat eerder, nouja spreekt voor zich). Update doe maar niet. Bootmanager werkt dus alles zo laten. En proberen maar. (Sorry ging toch nog even snel op het eind)

Verwijderd

Topicstarter
Nou dit kan ik al redelijk volgen.

Wat partities betreft heb ik zelf een apparte partitie van 5 GB gemaakt. Bij de linux set-up selecteer ik dan die handmatige optie. Op die partitie zet ik 4 GB van dat rooje (sorrie dat ik zóó n00b overkom, maar ik ken de termen nog niet) de rest vul ik op met swap. Zo heb ik het van een klasgenoot begrepen.

Wat die andere vakken betekenen weet ik niet, misschien dat je dat even uit kunt leggen?

Na een half uur turen naar het scherm heb ik kunnen lezen bij wat voor regel hij precies stopt voordat ie opnieuw begind, er staat iets van IP_route en (kernel) misschien dat dat jou wat zegt??

voor de rest thnx voor je tips ik ga het meteen proberen..

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik precies gedaan wat je zei, maar nu hangt ie bij "Starting up APM daemon"

Zou het misschien aan mijn laptop kunnen liggen ?

Verwijderd

Er zijn een paar dingen die je kunt proberen. Om te beginnen probeer in je BIOS je 'energiebeheer' uit of aan te zetten. Beetje afhankelijk of het nu aan of uit staat. Als dat lukt zit je in Mandrake en kunnen we kijken wat we kunnen doen (APMD installeren). Lukt het niet moet je opnieuw installeren en bij de Software keuze naar geavanceerd gaan en zelf het pakket APMD opzoeken en zeker van zijn dat het aangevinkt staat.

Je SWAP hoeft maar 512MB te zijn. Dat rode is waarschijnlijk het filesysteem ex3. Blauw is Windows en groen is SWAP. Je / 3.5G en /home 1G. Dat moet voldoende zijn. Root em home beide ex3 (rood) is goed.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb álwéér opnieuw geïnstalleerd, nu hangt ie weer bij die "regels" om precies te zijn bij regel: "[ <c020ffff> p8022_rcv+0x5f/0xa0 [kernel]"

Bij deze regel stopt ie net een halve seconde en dan begind hij weer opnieuw met die regels lezen, in een lus.

Het lijkt wel of het toetsenbord het op dat moment ook niet doet, want na een hard reset kan ik ook niet meer op "y" drukken voor een system check :?

Ik heb gekeken naar iets van energiebeheer, en niet echt iets gevonden. Alles wat er in de buurt kwam aan en uit gezet, maar geen resultaat.
Zou hij gewoon niet kunnen lopen op mijn laptop ofzow ?

Verwijderd

c020:ffff zou een adres in het video bios kunnen zijn..?

Dan vraag ik mij alleen af of die p8022 dan een deel van de chipset/het moederbord is, die niet met de kernel kan communiceren.

Ik vrees een beetje voor het laatste ja.
Zou hij gewoon niet kunnen lopen op mijn laptop ofzow ?
Kan zijn...
Probeer anders gewoon eens RedHat 9..?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2003 02:34 ]

Verwijderd

ff de specs van die laptop gecheckt:
Videokaart type ATI Radeon IGP 340M
Daarna gegoogled en misschien is dit wat:
http://www.happypenguin.org/forums/viewtopic.php?t=835
http://dri.sourceforge.net/

Succes!

/off-topic
Ik gebruik zelf ook Mandrake 9 al enige tijd en wou even kwijt dat voor het eerst in mijn leven ALLES DIRECT na de installatie werkte, zelfs mijn tvkaartje !! _/-\o_

Verwijderd

Kan je wel in 'failsafe' opstarten (dus geen linux kiezen maar failsafe). Als dat lukt type dan in 'init 3'. Hoever kom je? krijg je een inlogscherm? Log in met de gebruiker die je hebt aangemaakt en type dan in 'startx'. Je zit nu in X en KDE als het goed is. Dat zal wel niet gezien de problemen die je hebt, het gaat vast ergens fout. Laat weten waar en welke foutmeldingen je ziet. Dan gaan we verder kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil jullie nu al bedanken voor de moeite die jullie voor mij doen _/-\o_ , ik zal het meteen proberen..

Verwijderd

Topicstarter
Ik was net een beetje aant kloten, en probeerde een keer Interactive setup nadat ik gewoon linux had gekozen in lilo.

Daarna druk ik op "i" en kan ik zelf aangeven of de service wel of niet gestart moet worden. Op "i" drukken gaat nog wel maar daarna de vragen met "y" of "n" te beantwoorden wil niet meer lukken omdat het toestenbord niet reageerd.
Na een extern toetsenbord te hebben gebruikt ben ik er achter gekomen dat wanneer ik de service "mounting other filesystems / starting service apmd" niet activeer, start hij wel verder door.

Ik log dan in en typ "startx" en dan komt het (wonderschone) mandrake initialiserings scherm. Dus ik dolblij, maar nu hangt ie bij "initialising peripherals"

misschien dat dit ons wat dichter bij het probleem brengt

Verwijderd

Ik denk dat je nu het KDE splash scherm ziet. Een plaatje met KDE 3.1 en onderaan icoontjes. Klopt dat? Dan zijn we inderdaad al een stuk verder.

Er zijn weer een aantal dingen die je kunt proberen. Om te beginnen maar updaten. Als je een breedband internet verbinding hebt moet je een update site toevoegen. Ga naar http://plf.zarb.org/~nanardon/urpmiweb.php en volg de instructies. (waar je nu startx ingetoetst heb toets je su wachtwoord urpmi.addmedia etc etc). Daarna doe je als eerste urpmi.update -a en probeer je opnieuw in te loggen.

Tweede mogelijkheid: In je XFConfig86-4 (vi /etc/X11?XFConfig86-4 staat een regel "option" "DPMS". Zet daar een # voor en probeer opnieuw.

Derde mogelijkheid: Probeer GNOME als default.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de vorige installatie gekozen voor GNOME en de updates binnen gehaald bij de installatie. Daarna start ie gewoon door :) , ik heb tevens bij de installatie de RADEON 8500 driver maar eens aangeklikt, misschien dat het ook daar aan kan liggen??

Het voornaamste is dat hij het nu in ieder geval doet. Ik zal nog wel een paar kee proberen te installeren met KDE (wat is daar het verschil eigenlijk tussen?)

het enige wat ik me nog afvroeg is of ik in het lilo opstartscherm "windows" ook bovenaan kan zetten zodat die opstart als de timer afloopt..

in ieder geval al véééél dank _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Verwijderd

Zijn alle 2 desktops. KDE is wat mooier dan GNOME en GNOME zit wat betreft licenties beter in elkaar. Als je KDE wilt installeren hoef je niet opnieuw alles te installereren. Urpmi kdebase is voldoende. Veel plezier met Mandrake. (Nog een tip: veel software vindt je bij texstar en plf. Die moet je zeker toevoegen (en contrib ook maar))
Pagina: 1