Toon posts:

Resonantie in speakers door te zware versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.358 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb thuis 2 installaties;

- Optonica SM-? versterker, 340 Watt. met 2 jamo speakers van 100 watt (front), en 2 pioneertjes van 40 watt (rear) in de huiskamer.

- Sony STR-DE235, 120 watt (front), met 2 jamo speakertjes van 50 watt, hangt aan m'n PC, staat op m'n bureau.

Nu heb ik deze 2 versterkers omgeruild, om te kijken wat het verschil qua geluid was. nu die optonica aan de 2 jamo'tjes van 50 watt hangt, heb ik last van een soort resonantie in de speakers, bij een lage bass galmt het geluid. k'heb
d'r alleen last van bij een bepaalde frequentie, ik hoor het ook maar in een paar nummers, maar dan ook goed.

Ik begin nu echt aan mezelf te twijfelen of ik daar niet eerder last van had met die sony d'r aan, omdat ik na de ruil pas echt goed ben gaan luisteren. ik ga vanavond ook die versterkers weer omruilen.

maar de vraag is: kan dit komen omdat het a: goedkope speakertjes zijn, of b: de versterker is gewoon te zwaar voor die speakers?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 12:05 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

n00bs

Het is weer Zomer!

Nee een zwaardere AMP zorgt niet direct voor vervorming. Alleen ik begrijp je niet, in je topictitel heb je het over resonantie en nu heb je het over vervorming...

Dus waar gaat het nou over?

Verwijderd

Topicstarter
(aangepast). ik weet niet precies hoe ik het moet noemen, resonatie, galmen. algemeen valt het onder de noemer 'vervorming' :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 12:04 ]

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 12:10

DaOverclocker

Overclocker for life...

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 11:57:
heb ik last van een soort resonantie in de speakers, bij een lage bass galmt het geluid. k'heb
d'r alleen last van bij een bepaalde frequentie, ik hoor het ook maar in een paar nummers, maar dan ook goed.
hmm ik kan me hier niet zoveel bij voorstellen.
Als je een te zware versterker heb, hoor je de dat wel aan de speaker, hij gaat dan te ver 'heen en weer' klinkt beetje krakerig.
Als je een te zwakke versterker hebt, hoor je dat ook duidelijk, nog meer als bij andersom. dan gaat ie nog veel meer kraken, en zakken de hoge tonen ook in bij een zware bas.
Maar ik weet niet wat voor een deluid jij hoort?

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
henri schreef op 18 September 2003 @ 12:06:
[...]

Ik vind het ook best lastig om het te verwoorden; bij een bepaalde toonhoogte klinkt het alsof het gigantisch na-galmt in de speaker, vooral bij een constante, lage bass.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:44

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het kan zijn dat de zwaardere versterker het laag beter doet dan die Sony. Als je dan "goedkope" speakers hebt zouden ze kunnen gaan resoneren, galmen, hol klinken of hoe je het ook noemen wilt.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op 18 September 2003 @ 12:13:
Het kan zijn dat de zwaardere versterker het laag beter doet dan die Sony. Als je dan "goedkope" speakers hebt zouden ze kunnen gaan resoneren, galmen, hol klinken of hoe je het ook noemen wilt.
Goed punt. Ik zal vanavond eens gaan testen, thnx

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

henri schreef op 18 september 2003 @ 12:06:
[...]

hmm ik kan me hier niet zoveel bij voorstellen.
Als je een te zware versterker heb, hoor je de dat wel aan de speaker, hij gaat dan te ver 'heen en weer' klinkt beetje krakerig.
Als je een te zwakke versterker hebt, hoor je dat ook duidelijk, nog meer als bij andersom. dan gaat ie nog veel meer kraken, en zakken de hoge tonen ook in bij een zware bas.
Eenb te zware versterker?? dat bestaat niet. Een versterker te hard zetten zodat je speakers het niet aankunnen bestaat wel, maar als een speaker kraakt terwijl deze niet harder staat dat hij aan zou moeten kunnen is er wat anders aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
Fairy schreef op 18 September 2003 @ 13:41:
[...]

Eenb te zware versterker?? dat bestaat niet. Een versterker te hard zetten zodat je speakers het niet aankunnen bestaat wel, maar als een speaker kraakt terwijl deze niet harder staat dat hij aan zou moeten kunnen is er wat anders aan de hand.
K'heb geen last van gekraak hoor, voor de rest klinkt het goed, behalve de resonantie dan.

p.s, Het was toch juist dat als je een te zwakke versterker aan speakers hangt die meer watt vragen dat de versterker kan leveren, je versterker gaat klippen? m.a.w. in plaats van mooie sinusjes gaat de amp blokken leveren?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 13:55 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 18 september 2003 @ 13:48:
[...]

K'heb geen last van gekraak hoor, voor de rest klinkt het goed, behalve de resonantie dan.

p.s, Het was toch juist dat als je een te zwakke versterker aan speakers hangt die meer watt vragen dat de versterker kan leveren, je versterker gaat klippen? m.a.w. in plaats van mooie sinusjes gaat de amp blokken leveren?
Ja, maar een te zwakke versterker kan dus je speakers wél mollen en een zware niet.

Een te zwakke versterker kan je conus naar buiten zwiepen en moet hem ook terugtrekken. Een zware versterker doet dat wel maar een te zwakke niet en daardoor kan de conus te ver doorschieten.

Daarom is het ook heel slecht voor speakers om de versterker uit te zetten, of de luidsprekers af te koppelen als je nog muziek op de speakers hebt draaien. Je conus krijgt dan een soort "vrije val aan elastiek".

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 13:48:
Dat treedt alleen op als je hem te hard zet hoor, 't is niet zo dat de boel standaard stuk gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tips allemaal. ik sluit vanavond een andere versterker op die 50 watt jamootjes aan, en ga luisteren hoe het dan zit met de resonantie. ik hoop dat die 340 watt amp gewoon teveel is voor die speakers, en dat het niet die speakers zelf zijn.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-08 18:12
Het gaat niet om wattage, zoals al in vele topics aangekaart is, maar om het aantal ampere wat hij kan leveren. Het kan dus zijn dat die van 150 watt wel meer ampere kan leveren dan die van 340 watt, dus is die van 150 watt krachtiger. Wattage zegt dus helemaal niets.

En nog een punt, 340 watt is waarschijnlijk het maximale vermogen wat hij kan leveren en niet wat hij minimaal kan leveren.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fisherman schreef op 18 September 2003 @ 15:52:
En nog een punt, 340 watt is waarschijnlijk het maximale vermogen wat hij kan leveren en niet wat hij minimaal kan leveren.
Nee, want dat is 0Watt, als ie uitstaat :+

Verwijderd

Topicstarter
fisherman schreef op 18 September 2003 @ 15:52:
Het gaat niet om wattage, zoals al in vele topics aangekaart is, maar om het aantal ampere wat hij kan leveren. Het kan dus zijn dat die van 150 watt wel meer ampere kan leveren dan die van 340 watt, dus is die van 150 watt krachtiger. Wattage zegt dus helemaal niets.

Dat snap ik, maar aangezien ik geen andere indicatie heb wat die versterker kan leveren, moet ik hier wel vanuit gaan :+

• Jag
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Mijn god, wat een onzin staat er allemaal in dit topic!
Verwijderd schreef op 18 september 2003 @ 13:48:
[...]
Speakers vragen geen watt :P. En clippen komt gewoon doordat je de versterker te hard zet. Elke versterker kan clippen, ook eentje die 2 kW kan leveren. En hij kan ook clippen als je er niet eens speakers aanhangt.
Ja, maar een te zwakke versterker kan dus je speakers wél mollen en een zware niet.
Dat is echt 1 van de meest vastgeroeste "wijsheden". Wie dat toch ooit bedacht heeft 8)7.
Je kan speakers mechnisch mollen doordat de voice coil uit de gap komt en er weer scheef ingaat of thermische overbelasting van de voice coil. Dat komt maar door 1 ding, en dat is door hem meer vermogen te laten opeten dan hij kan hebben. Nou is de tricky part dat versterkers tot wel twee keer zoveel vermogen continu kunnen leveren als je ze heel heftig laat clippen. Dat kan genoeg zijn om de voice coil te mollen.
Maar je moet over het algemeen best je best doen om een driver stuk te krijgen als hij een beetje goed gebouwd is. De meeste (professionele) drivers kunnen vaak jarenlang mishandeling aan voordat ze de geest geven.
Een te zwakke versterker kan je conus naar buiten zwiepen en moet hem ook terugtrekken. Een zware versterker doet dat wel maar een te zwakke niet en daardoor kan de conus te ver doorschieten.
Als ie hem naar voren krijgt, krijgt ie hem natuurlijk ook naar achter.
Daarom is het ook heel slecht voor speakers om de versterker uit te zetten, of de luidsprekers af te koppelen als je nog muziek op de speakers hebt draaien. Je conus krijgt dan een soort "vrije val aan elastiek".
Het is helemaal niet slecht om een versterker uit te zetten tijdens muziek als er een speaker aanhangt :P.
Vermogen zegt wel degelijk wat (niet dat het nou zo belangrijk is). Een versterker is een spanningsbron, geen stroombron. Een versterker kan een max spanning leveren en dat bepaalt samen met de impedantie die eraan hangt hoeveel stroom er gaat lopen.
Minimaal kan leveren? Wat dacht je van nul Watt? Stel je voor dat een versterker minimaal 1 Watt zou leveren als je een cd'tje op zou zetten. Dan zou je altijd in de takkeherrie zitten :o.

Back ontopic: beetje raar probleem. Het eerste wat je zou kunnen doen is versterker omwisselen om uit te sluiten dat dat het verschil is (zou evt een of andere oscillatie kunnen zijn, maar daar weet ik het fijne niet van af). Hoever zit je van de luidsprekers af trouwens? Het kan ook een room effect zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Jag op 18-09-2003 19:50 ]

Pagina: 1