ADSL Mxstream upload probleem icm. Linksys BEFW11S4

Pagina: 1
Acties:

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:20
Ik heb een probleem dat een beetje vergelijkbaar is met het probleem in onderstaand topic (inmiddels alweer bijna 2 jaartjes geleden :) ):
Aaaaaa MXstream (Probleem)

Ik heb een Linksys BEFW11S4 router, die is voorzien van Firmware versie 1.45, Feb 28 2003. Deze werkte tot gisteren naar tevredenheid met een Chello verbinding.

Omdat Chello echter bij ons in de wijk ontzettend brak is en er geen uitzicht was op verbetering bij UPC, hebben we sinds gisteren ADSL.

Dit hebben we gekregen met een Alcatel USB modem. Met de USB modem direct aan een PC werkt de verbinding perfect. Uploaden gaat goed en downloaden ook.

Nou hadden we alleen, om de router te kunnen blijven gebruiken, ook een Alcatel Speedtouch Home ethernet modem tweedehands gekocht. Dit is het model waarbij je nog een PPTP verbinding op moet zetten.

Deze werkt in principe goed met de BEFW11S4. Hier heb ik gewoon het WAN type op PPTP gezet... toen als WAN adres 10.0.0.150 ingevuld, als subnetmask 255.255.255.0 en als gateway adres het IP adres van het modem (10.0.0.138).

De verbinding werkt op zich en alle pc's kunnen internetten. Nou treedt er alleen een heel vaag probleem op:

Gewoon surfen, e-mail ophalen, etc. gaat allemaal prima. Ook van buitenaf ssh'en naar een linux doos in het netwerk gaat goed (ik zit nu op mijn werk).
Zolang ik dus maar kleine beetjes upload genereer (acks en lettertjes typen op MSN) is er niks aan de hand.

Wil ik nu echter bv. een upload gaan doen op speedtest.nl of op mordax.nl, dan blijft deze upload ineens hangen. Ook tijdens de eerder genoemde SSH sessie bv. een "ps aux" doen (waardoor er ineens veel data over SSH wordt verstuurd, dus veel upload), blijft de SSH sessie volledig hangen.

Het gekke is wel dat precies op dat moment, andere kleine beetjes upload gewoon blijven werken. Alleen de verbinding die dus even een hoge upload genereert is ten dode opgeschreven.

Herkent iemand dit probleem?

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Eymey schreef op 18 September 2003 @ 11:47:
Herkent iemand dit probleem?
Ik herken het probleem alleen maar als zijnde een probleem binnen windows, zoals je zelf ook al aangeeft met het topic wat je gevonden heb. ;)

Maar wat ik aanraad is om even de sip-spoof uit te voeren op de alcatel, dan krijgt je w-lan router het externe ip en doet het modem dus helemaal niks meer. Dit voorkomt dat je met nat over nat gaat. En daarbij weet ik niet hoe het pptp gebeuren geregeld is in de w-lan router.

Je kan natuurlijk ook even firmware updates van beide apparaten uitvoeren. Je weet maar nooit of het iets oplost.

• eymey
[Airwolf] schreef op 18 September 2003 @ 12:34:
[...]

Ik herken het probleem alleen maar als zijnde een probleem binnen windows, zoals je zelf ook al aangeeft met het topic wat je gevonden heb. ;)

Maar wat ik aanraad is om even de sip-spoof uit te voeren op de alcatel, dan krijgt je w-lan router het externe ip en doet het modem dus helemaal niks meer. Dit voorkomt dat je met nat over nat gaat. En daarbij weet ik niet hoe het pptp gebeuren geregeld is in de w-lan router.

Je kan natuurlijk ook even firmware updates van beide apparaten uitvoeren. Je weet maar nooit of het iets oplost.
De SIP-proef? :?

M'n w-lan router krijgt al het externe IP. Dit geeft ie netjes aan op de status pagina op het moment dat de PPTP verbinding opgezet is. Voor zover ik weet gaat er dus ook geen NAT over NAT (let wel, het gaat hier dus ook NIET om die nieuwere alcatel modem die idd met NAT werkt, maar gewoon de ouderwetse die met een PPTP tunnel werkt.

Vanavond ga ik inderdaad maar even wat scriptjes en firmware updates van de KPN Mxstream site op het alcatel modem los laten. De firmware van Linksys is helaas de nieuwste die er te krijgen is op dit moment.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• eymey
Dit topic kan op slot. Ik heb het probleem kunnen oplossen.

Voor eventuele toekomstige tweakers die dit probleem ondervinden:

De MTU in de "filters" tab van de BEFW11S4 mag niet meer dan 1372 zijn. De MTU van de linksys staat standaard ingesteld op 1400. Verder kan linksys.nl support een EU firmware versie sturen, die het MTU probleem oplost.