Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik kon er nog geen topic over vinden, dus vandaar

www.tapwave.com

Afbeeldingslocatie: http://www.tapwave.com/images/main_device_1_60_03.jpg

de specs:
Hardware Specifications

Memory: Zodiac1 = 32MB*
Zodiac2 = 128MB*
* 12MB reserved for system use.

Processor:
Motorola® i.MX1™ ARM9 processor (200 MHz)

Graphics
Accelerator:

ATI® Imageon™ W4200 graphics accelerator (with 8MB dedicated SDRAM).

Display:
3.8 inch transflective display
480 x 320 (half VGA), 16-bit color backlit display (65,536 colors)
Portrait and landscape display capabilities
Digitizer for enhanced interactive game play, navigation and text input.

Sound:
Yamaha® audio component and stereo speakers
Standard 3.5mm stereo headphone plug
Earbud-style headphones included
Support for select third-party portable speakers

Vibration:
Supports silent notification and interactive game play.

Controls:
Variable pressure analog controller (joystick)
2 triggers, 4 programmable action buttons, 1 special function button,
1 home button, 1 power button, and 1 Bluetooth button.

Expandability:
Dual expansion slots for MultiMediaCards, Secure Digital (SD) cards
and SDIO cards, including digital cameras and more.*
Zodiac Connector for additional peripherals.
* Slot #1: supports MultiMediaCards, Secure Digital Cards (SD).
Slot #2: supports MultiMediaCards, Secure Digital Cards (SD), and
SDIO cards.

Wireless
Connectivity:

Built-in Bluetooth radio with dedicated activation button.
Ideal for multiplayer wireless gaming, sharing information and connectivity to other compatible Bluetooth enabled devices.

PC Desktop
Connectivity:

USB Cable
USB Cradle (sold separately)

Cover:
Protective Flip Cover

Wrist Strap:
Convenient strap

Battery:
High-capacity Rechargeable Lithium Batteries – 1540 mAh

Power Supply:
AC Adapter / Battery Charger (120 volt AC, 60 Hz)
International connectivity kit (sold separately)

Size/Weight
5.6” (143mm) x 3.1” (79mm) x .55” (14mm) / 6.3 ounces

Color
Zodiac1 - Slate Gray
Zodiac2 - Charcoal Gray

Software Specifications

Operating System: Tapwave enhanced Palm OS 5.2T

Writing Software:
Graffiti 2

Included Software:

Games:

Stunt Car Extreme, Acid Solitaire

Media:
Music: Tapwave MP3 player
Photos: Tapwave JPEG Photo Viewer

Video Playback:
Kinoma Player

Video Creation:
Kinoma Producer (Quickly and easily converts AVI, QuickTime, MPEG1, MPEG4 files for use on the Zodiac entertainment console).*
*QuickTime software required to use Kinoma Producer on PC

eBook reader:
PalmReader

Organizer:
Address Book, Date Book, To Do List, Memo Pad

Other Stuff:

Alarm Clock (Tapwave Alarm Clock with integrated stopwatch & MP3 music feature),
Wireless-based chat & shared whiteboard (PhatPad by Trumpetsoft)
Graphing Calculator (powerOne by Infinity SoftWorks)
Microsoft® Word®-compatible Word Processor (WordSmith by Blue Nomad)

Connectivity:

Web Browser and SMS client for use with compatible Bluetooth enabled phones (bonus software on CD).
Gamescreenshots:

Afbeeldingslocatie: http://www.tapwave.com/titles/images/galactic_screenshots.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tapwave.com/titles/images/phantom_screen_shots_03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.tapwave.com/titles/images/spyhunter_screen_shots_03.jpg

Kosten: 32mb versie: 299$
128 mb versie: 399$

Het ding is inmiddels te pre-orderen, maar wordt helaas nog niet buiten de US verscheept. Ik kan niet wachten ieg :9~

Verwijderd

Het ding heeft meer power als een playstation. Ziet er erg lekker uit, maar het probleem met dergelijke apparaten is dat hij overheerst zal worden door de minderwaardige gameboy.

Ik had er nog niet van gehoort, vreemd. Maar het is zo te zien geen hoax of iets dergelijks. Laten we hopen dat het wat word en het ding niet al te reusachtig word.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2003 @ 12:22:
Het ding heeft meer power als een playstation. Ziet er erg lekker uit, maar het probleem met dergelijke apparaten is dat hij overheerst zal worden door de minderwaardige gameboy.

Ik had er nog niet van gehoort, vreemd. Maar het is zo te zien geen hoax of iets dergelijks. Laten we hopen dat het wat word en het ding niet al te reusachtig word.
hij hoeft de concurrentie ziet zozeer aan te gaan met de GBA of de toekomstige PSP. Hij is meer gericht op de PDA markt, en bijkomend voordeel is dat ie behoorlijke games kan neerzetten. Het is gewoon een multimedia device, ook leuk voor je foto's en filmpjes etc.

En het is zeker geen hoax, ding is al geruime tijd geleden aangekondigd. Hij was echter sneller leverbaar dan ik had verwacht. MIsschien iets voor een inkoopactie. Ik doe zeker mee

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 12:22:
en het ding niet al te reusachtig word.
valt ook erg mee. 14,3 cm :)

Verwijderd

Topicstarter
niemand van de tweakers interesse in dit gadget? :?

Anyway, ik heb 'm besteld.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ook op de Palmclub Forums wordt er druk gepraat over deze Tapwave Zodiac, die op Palm OS 5 draait, en alles kan wat bijvoorbeeld een Palm Tungsten ook kan.

Afbeeldingslocatie: http://www.pdastreet.com/images/articles/Tapwave_Zodiac_12_L.jpg

De eerste indrukken van de harde PDA-ers zijn op zich positief. Het device biedt voor zijn geld zeer goede prijs/kwaliteit verhoudingen wat betreft het scherm (320x480 hires+, nog altijd beter dan 240x320 van een PocketPC), ingebouwde Bluetooth, het duale SD uitbereidingsslot, en gewoon het feit dat het apparaatje in feite erg klein is, en zeer zeker als een normale PDA te gebruiken is, zonder dat je met een koelkast rond hoeft te sjouwen, en het vervangt ook in een keer je MP3 speler.

En het is natuurlijk ongekend hoe mooi de spelletjes hierop zijn, als je alleen naar de screenshots kijkt! Het analoge joystickje is ook erg uniek uiteraard. Prijs per spelletje valt erg mee, 30 USD per stuk, en er zijn al heel veel developers bezig de boel te poorten naar de Tapwave Zodiac.

Klik hier voor een video interview met iemand die de Tapwave Zodiac demonstreert, dan zie je pas hoe klein hij eigenlijk is.

Ik denk dat mensen die een PDA hebben om afspraken en todo's bij te houden (evt. in samenhang met Microsoft Outlook), MP3's te luisteren, filmpjes willen afspelen en daarnaast ook serieus willen gamen, zeer zeker weten de Zodiac als optie moeten aanhouden over welke Palm of PPC dan ook! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.pdastreet.com/images/articles/hawk_screen_shots_03.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.pdastreet.com/images/articles/spyhunter_screen_shots_03.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 22-09-2003 19:24 ]

Alors.

Verwijderd

beter komt er een speciale unreal voor ofsow :D

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 22 September 2003 @ 17:27:
beter komt er een speciale unreal voor ofsow :D
Dat zou heel goed kunnen. Ik denk dat heel veel programmeurs het een eer vinden om dit te mogen poorten. Bijkomend gaming-voordeel voor de Tapwave Zodiac is dat het ook een normale PDA touchscreen heeft - wie weet wat voor extra dimensie dat geeft aan het spelen!

En 299 USD voor de 32Mb versie, 399 USD voor de 128 Mb versie, dat is voor een 'normale' PalmOS pda al superscherp geprijsd! Ter vergelijking: de Palm Tungsten T2, bij de PDAshop, is 389 EUR, maar heeft maar een 320x320 scherm, 32 Mb RAM, en één uitbreidingsslot!

Overigens, het spel Warfare Inc. voor normale Palm handhelds is uit, en zal hier zeker ook op draaien:

Afbeeldingslocatie: http://www.handmark.com/warfare/images/desert2_320x480.gif

[ Voor 12% gewijzigd door Stereotomy op 22-09-2003 19:31 ]

Alors.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Heeft het ding een touchscreen? (hopelijk wel..)

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Stereotomy schreef op 22 September 2003 @ 18:53:
[...]

Bijkomend gaming-voordeel voor de Tapwave Zodiac is dat het ook een normale PDA touchscreen heeft - wie weet wat voor extra dimensie dat geeft aan het spelen!
Lezen is ook een kunst

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Mijn excuses...

• NkLs
  • Niet online

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ja, dat ding wordt zo als een game-monster gepresenteerd dat je soms ook nog vergeet dat het gewoon ook een Palm OS5 PDA is, met calendar, todo, adressen, memopad, AvantGo etc. etc. alles wat een normale Palm ook heeft.

Alors.

Verwijderd

als dat ding een toutch screen heeft, en als die funktie ook nog eens gebruikt gaat worden in een versie van unreal, heb ik um zo gemolt....
mijn muis en 5 toetsen zitten zowat op het tafelblad geklonken door al dat geram van mij!! (jaja, ik geet het, iedereen zecht dat ik achresief speel, maar het werkt wel !! }) )

lijkt me echt een goed ding, valt kwa features ook niet te vergelijken met mijn softy GBA geloof ik :9

Verwijderd

Topicstarter
hehe...tweakers is wakker :D

hier is een filmpje te zien van een game op de zodiac; let wel, de ontwikkelaar haastte zich te zeggen dat het op de zodiac 3 x sneller draait

http://www.pdarcade.com/m...s&op=viewarticle&artid=76

ik ga m vandaag bestellen :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 13:20 ]

Verwijderd

ik heb helemaal geen verstand van palm pda's maar zou het ook mogenlijk
zijn om op deze tomtom met gps muis te instaleren dan zou het helemaal een super ding zijn _/-\o_

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 14:00:
ik heb helemaal geen verstand van palm pda's maar zou het ook mogenlijk
zijn om op deze tomtom met gps muis te instaleren dan zou het helemaal een super ding zijn _/-\o_
Ik heb totaal geen verstand van game consoles maar wel van Palm PDA's. :D

Zoals eerder gezegd, dit is een volwaardige Palm OS 5 organizer, dus kan alle programma's accesoires aan (heeft SD SDIO, Palm Universal Connector) die bijv. een Palm Tungsten ook aankan.

Tomtom Navigator is op dit moment helaas slechts voor de PocketPC beschikbaar. Alternatieven voor PalmOS is bijv. Digimap, maar die is niet zo mooi, echter wel zo effectief. Eerlijk gezegd zijn veel mensen ook een PPC gaan aanschaffen vanwege Tomtom Navigator, die is gewoon wat gelikter. Binnenkort komt Mapsonic uit voor de PalmOS, en die schijnt Tomtom navigator te kunnen evenaren. GSM hardware is er natuurlijk wél in alle soorten en maten te verkrijgen!

In het kort: ja, je kunt met de juiste accesoires ook GPS krijgen op de Tapwave Zodiac!

Alors.

Verwijderd

en snes, gba emulators ?

Verwijderd

quote :
Product ordered is for delivery to US addresses only at this time. We plan to establish US retail channels in Spring of 2004. International distribution will occur later in 2004. Stay tuned to www.tapwave.com for the latest information on our expansion!

Duurt nog wel ff.....

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Zoals ik al zei, alles wat op een Palm OS5 device draait, draait ook op de Tapwave. Dus ff googlen, en als je iets vindt, dan draait het ook gewoon.

(en ja probeer maar eens emulators te draaien op een GBA of een PSP ;-) )

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op 23 September 2003 @ 19:06:
[...]

Zoals ik al zei, alles wat op een Palm OS5 device draait, draait ook op de Tapwave. Dus ff googlen, en als je iets vindt, dan draait het ook gewoon.

(en ja probeer maar eens emulators te draaien op een GBA of een PSP ;-) )
ja, ik ben absoluut een PALM noob, maarre op GBA kan je wel een nes emulator draaien die 100% werkt :)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 19:14:
[...]

ja, ik ben absoluut een PALM noob, maarre op GBA kan je wel een nes emulator draaien die 100% werkt :)
Bij deze, ik ben een game console n00b. :)

Alors.

• NkLs
  • Niet online
Dan kunnen jullie elkaar aanvullen ;)

[ Voor 7% gewijzigd door NkLs op 23-09-2003 19:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 September 2003 @ 18:55:
quote :
Product ordered is for delivery to US addresses only at this time. We plan to establish US retail channels in Spring of 2004. International distribution will occur later in 2004. Stay tuned to www.tapwave.com for the latest information on our expansion!

Duurt nog wel ff.....
klopt, maar ik heb een tussenhandelaar gevonden...die forward ze naar NL.. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 September 2003 @ 12:38:
[...]

Cool , wie ?
Ik ben benieuwd naar een review. Ik heb nog mijn twijfels over de batterij performance en de Divx weergave.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2003 13:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 september 2003 @ 12:38:
[...]

En je kan toevallig niet nog eentje mee laten smokkelen ? hehe
Ik wil hem ook heel graaaag 8)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

De Zodiac in actie:

Afbeeldingslocatie: http://www.pdafrance.com/pdarama/albums/album63/dsc00116.sized.jpg

Van PDA France (http://www.pdafrance.com/pdarama/album63?&page=1)

Alors.

Verwijderd

Hier nog wat fotos ervan
_/-\o_
http://www.pdarcade.com/m...ews&file=article&sid=1171

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 08:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als er mensen Den Haag of omgeving wonen en snel beslissen; momenteel worden er 2 besteld om zodoende de shippingcostst te delen, dus er kunnen (nog) meer units worden besteld en als één worden verscheept. In dat geval moet er geld naar mijn paypal account worden overgemaakt, en ik betaal van daaruit de tussenpersoon. Die betaalt vanaf zijn creditcard en stuur de items door naar mij. Die kun jij dan weer op je beurt bij mij of in den haag op komen halen :)
Het kost 40 dollar per unit extra op die manier. (nee, ik verdien er geen cent aan, alleen die tussenhandelaar)

Verwijderd

Hey eRR
Ik wil graag mee doen
Zou je me even je mail kunnen geven
en uhh die 40 dollar per unit, wordt dus gedeeld onder de personen die het hebben " besteld"

Verwijderd

Topicstarter
-adres weer verwijderd-

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2003 12:23 ]

Verwijderd

Ik heb zon gevoel dat het niet aankomt ..

k.osman at fead.nl
of karim at telekabel.nl

Ik kan niet wachten op die dingen !

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 25 September 2003 @ 12:14:
Ik heb zon gevoel dat het niet aankomt ..

k.osman at fead.nl
of karim at telekabel.nl

Ik kan niet wachten op die dingen !
is aangekomen en reedsch beantwoord :)

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:41

Animal_X

Rodin

Ik vraag me af of hier genoeg games voor gereleased zullen worden... Wat voor formaat games draait er eigenlijk op? compatible met Nokia N-gage games?

:?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Animal_X schreef op 25 september 2003 @ 13:09:
Ik vraag me af of hier genoeg games voor gereleased zullen worden... Wat voor formaat games draait er eigenlijk op? compatible met Nokia N-gage games?

Ten eerste worden speciaal voor de Zodiac verschillende spellen gepoort die maar een paar tientjes gaan kosten. Ik dacht dat bij de Launch al zo'n 30 verschillende spellen beschikbaar zullen zijn. Verder draaien *alle* honderden bestaande Palm OS 5 spellen hierop (zoek even naar Warfare Inc.)

Daarnaast kun je alles doen wat je met een Palm PDA ook kunt: Avantgo (krantje automatisch bij een hotsync ophalen en later pas lezen), ebooks lezen, foto's / filmpjes bekijken, MP3 luisteren.... ik denk dat je je niet hoeft te vervelen mocht je een keer geen spelletje bij je hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 26-09-2003 15:25 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
*schop* verder niemand die dit speeltje aan gaat schaffen?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Op de Palmclub ook al niet. :(

Alors.

Verwijderd

ik wacht wel af op reviews.

Verwijderd

Topicstarter
die zijn er en die zijn goed

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Stereotomy schreef op 10 October 2003 @ 17:47:
Op de Palmclub ook al niet. :(
Maar er zijn al wel geïnteresseerden :)

Alors.

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
Er zijn zeker meer geinteresseerden !

Kijk maar eens hier:

http://www.zodiacgamer.com
http://www.tapland.com
http://www.zodiacfan.com
http://www.pdagames.com

Verder de forums op http://www.pdarcade.com, http://www.brighthand.com, http://www.palminfocenter.com.

Er zijn op dit moment erg veel ontwikkelaars van emulators bezig hun product te porteren naar PalmOS, specifiek de Zodiac. De zaken die zeker gaan komen zijn:

NES
SNES
MSX
PC-Engine
Genesis
Atari 2600
GB/GBC

en waarschijnlijk nog HEEL veel meer (Atari5200/7800 en andere 8-bitters).

Er wordt al druk gewerkt aan MAME en GBA emulators, en aan een PSX emu, alhoewel dat niet zeker is of het lukt.

Misschien is zelfs NeoGeo emulatie mogelijk.

Andere mogelijkheden: Atari Lynx, Wonderswan, NGPC, GP32, N-gage.

Het feit dat er naast de 200MHz Dragonball ARM9 processor een ATI 2D graphics chip zit (MPEG4) en een sound chip van Yamaha maakt de Zodiac de krachtigste games handheld die momenteel verkrijgbaar is.

En naast al het games geweld een PDA met enorm veel mogelijkheden:
1x SD slot + 1 x SDIO slot
128M geheugen
Bluetooth
Infrared
480 x 320 HiRes+ screen (transflective, backlit)
PalmOS 5.2.6 (misschien met update mogelijkheid naar PalmOS6)

Ik ben verkocht ....

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik uiteraard. Er zijn alleen in NL en met name hier op GOT geloof ik geen geinteresseerden. Voor zover ik weet zijn er maar 3 mensen in NL die er één hebben besteld.

• coolmos
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53
Er zijn vast wel meer tech geeks die er een willen hebben, alleen moet je op dit moment erg veel moeite doen om er een te bestellen, bovendien betaal je dan iets meer en is er geen 100% zekerheid dat Matt er niet met je geld vandoor gaat.

Vertrouwen is een schone zaak.

Verwijderd

Topicstarter
Ach hij is een gewaardeerde seller dat dat vertrouwen durf ik wel te hebben.

Overigens ben ik er van overtuigd dat ie uiteindelijk duurder in de winkels hier komt te liggen. 399 dollar wordt gewoon 399 euro, zo niet nog wat meer.
Ik ben nu maar 413 euro kwijt voor een Z2, een international charger en een sportscase. Uiteraard komen er nog verzendkosten bij maar dat wordt niet dramatisch veel.

Verwijderd

Ik wil hem ook wel graag maar dan ben ik meteen m'n maandloon kwijt (ben pas 17 :()...

Dus ik wacht nog ff een tijdje.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2003 20:08 ]

Verwijderd

ik wil um....aleen het geld is nog een GROOT probleem...........

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:27

SkyStreaker

Move on up!

wow.... uberstoer dit ding...!

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Heeft iemand 'em al? :P

Verwijderd

Topicstarter
in de loop van deze week zou ik m moeten krijgen...post mn bevindingen hier wel :)

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 03 november 2003 @ 10:27:
[...]

in de loop van deze week zou ik m moeten krijgen...post mn bevindingen hier wel :)
Oe, zou je dat ook bij 'ons', de Palmfanaten willen doen op http://www.palmclub.nl/forums? Thanks in advance! ;)

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal m wel niet eerder hebben dan de palmmeeting waar ie wordt getoond (tapwave is net begonnen met het verschepen van de pre-orders) maar zodra ik m heb zal ik een review online gooien.

Verwijderd

Topicstarter
het was lang, heel lang wachten maar ik heb hem dan eindelijk binnen, sinds 11 december. Echt een heel gaaf ding, scherm is waanzinnig en de games die ik tot nu toe heb geprobeerd (warfare inc en stuntcar extreme) zijn top. Analoge controller werkt perfect en een RTS met de stylus is ook een aanbeveling.
Als er nog vragen zijn of als ik egens pics van moet maken hoor ik het wel :)

Verwijderd

maak een pic van het toestel enz :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 10:28:
maak een pic van het toestel enz :)
toestel? tis geen n-gage :7

deze had ik al eerder gemaakt, sorry voor de slechte kwaliteit (te weinig licht)

Afbeeldingslocatie: http://www.ucpzone.com/temp/wdf/DSC02509.JPG

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 12:13:
[...]

deze had ik al eerder gemaakt, sorry voor de slechte kwaliteit (te weinig licht)

[afbeelding]
ik zei ook niet dat het een n-gage is... :?
Maar bedankt voor de pic.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2003 12:33 ]

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37

Milmoor

Footsteps and pictures.

Jammer dat Wifi-kaartjes altijd een uit de behuizing stekende antenne hebben. Het zou mooi zijn als men standaard een antenne inbouwde, en dat alleen de rest van de componenten toegevoegd hoefde te worden. Dan is het en mooi compact en betaalbaar voor de massa die niet voor wifi wil betalen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Er is geen SDIO WiFi Driver voor PalmOS. (althans nog niet)
Verder is dit apparaat gewoon een *lebber* apparaat.

Kwil er ook eentje aanschaffen, maar moet eerst maar eens geld zoeken.
(Kost ongeveer 100 eurie extra als ik m via een tussenhandelaar koop),
of ik wacht tot de lente 2004, dan begint Tapwave met International Shipping.

Upgrade naar OS6 ligt aan Tapwave, PalmSource geeft PalmOS 6 gewoon aan alle fabrikanten, en die bepalen zelf of ze een ROM update gaan uitbrengen.
Ik hoop echt dat ze dit doen gezien ze dus pas met International Shipping beginnen als OS6 (als t goed is) al uit is, niet dat ik dalijk zo'n gelikt ding koop en dan komen ze 2 dagen later met een nieuwe uit die OS6 erop heeft, en geen update ;)

Maar al met al, kwil dat ding wel eens in het echt zien :P

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 18:43

Boss

+1 Overgewaardeerd

Volgens mij komt er geen os update van 5 -> 6. Dit geloof ik o.a. omdat OS 6 zwaardere hardware nodig heeft en Palm het dus niet wil hebben dat mensen gaan klagen dat os6 traag is terwijl hun device het gewoon niet aankan. Dat is wel weer het grote nadeel van een pda t.o.v. een pc. De hardware en de software zijn behoorlijk van elkaar afhankelijk.

Ik hoop stiekem dat er wel een update komt, maar om teleurstelling te voorkomen ga ik er maar niet van uit.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 13 december 2003 @ 12:13:
[...]

[afbeelding]
:9~ mooi ding en heeft dit je maar 417 euro gekost?
dat is goedkopen als mijn telefoon :'( als dit ding nou ook eens kon bellen :9~ :)

Verwijderd

Topicstarter
mijn review...

Review Zodiac 2

Ik heb de Zodiac 2 aangeschaft als gameconsole en ik zie het dan ook als een overstap van de GBA SP naar een next-gen handheld die 3d graphics kan weergeven. Ik heb nooit de behoefte aan een PDA gehad en zie deze functionaliteit als een leuke en handige extra, maar kan dus geen vergelijkingen trekken met andere PDA's. Mijn oordeel is dan ook voornamelijk gebaseerd op vergelijkingen met de Gameboy Advance.

Ik heb de Zodiac2 in mijn bezit sinds 11 december. Daar heb ik wel heel lang voor moeten wachten; sinds het moment dat ik tot aanschaf besloot (toen nog Helix geheten) tot het moment dat hij door GLS aan de deur werd bezorgd waren er 5 maanden verstreken, maar het was het wachten waard.

Zoals bekend is de Zodiac alleen in de VS verkrijgbaar, en zelfs vooralsnog uitsluitend via de website van Tapwave. In Nederland zal het apparaat zelfs niet eerder dan eind volgend jaar verkrijgbaar zijn en het is maar de vraag of het apparaat hier zal slagen aangezien tegen die tijd de release van de beruchte portable van Sony gepland staat; de PSP.

Als je besluit een Zodiac te willen importeren kan dat op 2 manieren, via e-bay (een trusted tussenpersoon, kosten $35) of via www.americangoodies.com (kosten onbekend). Voor de verzendkosten ben je zo'n 60 dollar kwijt en voor de importrechten ook zoiets.

Er zijn 2 uitvoeringen van Zodiac; de Zodiac1 en de Zodiac2. De Z2 heeft 128 mb intern geheugen heeft waar de Z1 er 32 heeft. Bij beide uitvoeringen is 12mb gereserveerd voor het systeemgeheugen. De Z1 is uitgevoerd in donkergrijs en de Z2 is pikzwart. De prijs is respectievelijk $299 en $399. Het is nog niet bekend wat de Zodiac gaat kosten in Nederland, maar vermoedelijk is het importeren goedkoper. Zoals gezegd koos ik voor de Zodiac2 en hieronder mijn ervaringen.

- vormgeving:

Het apparaat is een lust voor het oog. De case is volledig van aluminium en ligt als een blok in de hand. Ik vond hem wel een tikkeltje zwaar maar dat is niet iets waar je last van hebt. Hij is ongeveer even groot als de originele Gameboy Advance maar veel platter.

-controls

De Zodiac is de eerste handheld die voorzien is van een analoge controller. Het is een soort bal met een rubbertop die tevens ingedrukt kan worden. Er zijn problemen gemeld met deze controller, zo zou hij na een tijd uit zichzelf naar rechts gaan sturen maar gelukkig heb ik dit nog niet meegemaakt. Ik maak niet echt gebruik van het analoge aspect; ik betrap mijzelf erop toch tap-tap-tapsgewijs te sturen in plaats van zachter of harder, al naar gelang de bochten die je moet nemen, maar mijn ervaring met deze joystick is toch vele malen beter dan die met de traditionele d-pads zoals je die op de GBA vindt. Rechts van het scherm vind je 4 cirkelsgewijs geplaatste buttons en links en rechts vind je schouderbuttons. Schouderbuttons zijn vaak lastig te bedienen en kunnen kramp veroorzaken, maar bij de Zodiac is dat niet het geval, ze liggen juist heerlijk in de hand. Bovendien zijn ze redelijk lang, dus je kunt ze op meerdere plaatsen indrukken zodat ze ook geschikt zijn voor mensen met kleinere of grotere handen.
Verder is het apparaat voorzien van een home button, waarmee je je huidige applicatie verlaat om naar het hoofdscherm te gaan, een functiebutton, een bluetooth button en en natuurlijk een powerknop, waar ik later nog op terug zal komen. Al met al zijn alle controllers duidelijk op weloverwogen posities geplaatst en allemaal gaan ze vloeiend op in het fraaie design.

En last but not least de stylus. De stylus is de fijnste manier van navigeren, ook omdat ik nog geen manier heb ontdekt om alle functies uit te kunnen voeren met alleen de functieknoppen. De stylus is net als het apparaat zelf uitgevoerd in aluminium. Er zijn een aantal games die je kunt spelen met de stylus en met name Warfare inc, een RTS game, is een verademing met de stylus. Je kunt eenvoudig over de kaart navigeren, een range troepen selecteren en verplaatsen enz.
De stylus kan aan de achterkant van het appraat in een sleuf geplaatst worden, iets wat ik niet echt ideaal vind aangezien je je Zodiac ondersteboven moet houden om deze eruit te halen. Het is overigens aan te raden om een pak extra styli erbij te bestellen, want als je hem kwijt raakt heb je een probleem!

- display

Het scherm waar de Zodiac mee uitgerust is natuurlijk de grootse eye-catcher met z'n resolutie 480x320 pixels. Wanneer je de Zodiac voor de eerste keer aanzet krijg je idee dat je naar een dummy zit te kijken want het scherm is zo stil en strak dat dat het lijkt of er een voorbedrukt papiertje over de display is geplakt. Het scherm is evenredig verlicht en zelfs op het laagste contrast is alles nog goed zichtbaar. Voor games is zo'n scherm natuurlijk een absoluut voordeel en het streeft de GBA op dit gebied dan ook op alle fronten voorbij.

- software

De Zodiac is uitgerust met diverse palm applicaties zoals datebook, wordsmith en allerlei andere apps om je leven georganiseerd te houden. Maar interessanter is het meegeleverde Stuntcar Extreme, een 3d racer die exclusief voor de Zodiac zou zijn ontwikkeld maar inmiddels ook op andere platforms is aangekondigd, zoals de N-Gage en diverse Pocket Pc's. Voordeel is wel weer dat er met alles platforms gemultiplayed kan worden.
De FPS van dit spel viel me enigzins tegen, temeer omdat het filmpje dat Vasara aanbiedt op hun site duidelijk getuned is om het soepeler te doen voorkomen dan het daadwerkelijker is. De drawdistance in dit spel is ook wat aan de lage kant.
De FPS gaat echter wel drastisch omhoog wanneer de cockpitview is geactiveerd. Dit viewpoint heeft dan ook mijn voorkeur boven die van de camera achter het voertuig. De tracks zijn wat kort maar verder is het een heel aardig spel, waarin het aankomt op tienden van seconden wil je de vereiste winst en voortgang boeken. De besturing is bijzonder fijn met de joystick (met force feedback!) en ik al ben al aardig wat uurtjes zoet met dit spel.
Ik heb begrepen dat de huidige X-Forge 3d software-engine nog geen gebruik maakt van de ingebouwde Yamaha geluidsprocessor. Indien dat in de toekomst wel het geval is komt er meer CPU tijd beschikbaar voor de 3d graphics wat weer tot betere details, FPS en drawdistance zou kunnen leiden.
Tegenwoordig komen er op de GBA druppelsgewijs 3d games uit. Met name NFS Underground laat zien dat de GBA met zijn inferieure specs behoorlijke 3d kan neerzetten dat ook nog eens soepel draait. Welliswaar zijn de resolutie en de details onder de maat maar het geeft wel aan dat handige developers het onderste uit de kan kunnen halen. In die context denk ik dat de Zodiac vele malen beter zal kunnen presteren dan wat we tot dusver zien zodra de developers meer resultaat eruit weten te persen. De toekomst zal het uitwijzen.
Naast het meegeleverde SCE heb ik zoals gezegd Warfare Inc aangeschaft. Real Time Strategy is niet echt mijn favoriete speltype maar WFI bevalt me desondanks heel goed. De missies zijn interessant en pittig en ook grafisch ziet het er allemaal goed uit, maar het is dan ook een 2d spel wat verder niet al te veel inspanning van de processor vraagt.
Natuurlijk wint de GBA het met zijn enorme lijst releases van de Zodiac. Het aanbod aan games is minimaal en het is wachten op support van grote ontwikkelaars als bijvoorbeeld EA games. Voorlopig staan er slechts een paar nieuwe titels voor de Zodiac gepland en het is nog maar de vraag of die ook buiten de VS te krijgen zullen zijn, want met de games die tapwave zelf op hun site aanbiedt, zoals Spyhunter, is dat niet het geval. Dat gaat afhangen van het feit of de ontwikkelaar het spel zelf wel of niet op hun site te koop (mogen) aanbieden.

Naast de games kun je op de Zodiac diverse mediatypes afspelen, zoals mp3 bestanden met de meegeleverde mp3 speler en ook video behoort tot de mogelijkheden. Het is nog wachten op een speler die de specs van de Zodiac volledig gaat benutten en fullscreen kan afspelen. MMplayer heeft de beste kansen. De 2 SD slots in de Zodiac komen bij dit aspect goed van pas, een kaartje van 256mb, wat een kleine 80 euro kost, heeft ruimte voor zo’n 3 uur film, mits juist gecomprimeerd. Je zou dus in theorie 6 uur film bij je kunnen dragen, of zelfs dubbelzoveel op 2 512mb kaartjes.

De externe software die meegeleverd wordt, Palm Desktop, is eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Met dit programma beheer je alle aspecten van je Zodiac. Zo kun je bijvoorbeeld op je pc je agenda invullen, of mp3 bestanden en afbeeldingen klaarzetten. Vervolgens wordt met een druk op de knop alle informatie naar je Zodiac doorgesluisd. Ook games en software installeer in de meeste gevallen via je Palm Desktop.

- geluid

De Zodiac is uitgerust met 2 speakers en speelt stereo. Voor games is het geluid meer dan voldoende en muziek klinkt ook heel behoorlijk, maar je kunt natuurlijk ook geen wonderen verwachten van zulke kleine speakers. Op de bijgeleverde koptelefoon klinken mp3’s wel goed en bovendien zeer hard. Er is een mogelijkheid tot bass-boost op de koptelefoonuitgang. Via de headphone jack kun je natuurlijk ook de zodiac op een installatie aansluiten. Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd maar het zal ongetwijfeld goede resultaten opleveren.

- Batterijen, charger en hotsynckabel

De Zodiac is uitgerust met 2 accu's van 1540mah. Wat mij opviel is dat je de Zodiac niet "boot" als je hem na het uitschakelen weer aanzet maar terugkomt waar je gebleven bent. Hij staat dus in een soort slaapstand. Dit heeft natuurlijk voordelen want zo kun je midden in je bezigheden de Zodiac uitschakelen en direct weer terugkeren naar waar je gebleven bent, maar het nadeel is dat ook als het apparaat uit staat er toch stroom wordt verbruikt. Het zal minimaal zijn, maar wanneer je je Zodiac bijvoorbeeld op reis volgeladen in je koffer stopt haal je hem er gedeeltelijk ontladen weer uit. Ik had dan ook graag een shutdown functie gezien zodat het apparaat ook echt uitgezet kan worden. De batterijduur hangt verder van verschillende factoren af zoals schermcontrast en geluidsvolume, en het afspelen van een video zal meer vermogen vereisen dan bijvoorbeeld het lezen van een e-book. Ik constateer na een uurtje Warfare Inc zo'n 20% batterijverlies. Al met al schat ik dat je 5 uur optimaal gebruik van je Zodiac kunt maken voordat deze weer moet worden opgeladen. Niet echt ideaal voor lange trips, en de GBA presteert op dat gebied dan ook beter, maar dat is natuurlijk ook weer logisch omdat dit apparaat veel minder stroom verbruikt. Voor PDA begrippen zullen de batterijen best lang meegaan maar persoonlijk vind ik het tegenvallen, want voor mij is een handheld toch in de eerste plaats om mij op lange reizen en vakanties bezig te houden. Daartegenover staat dan wel weer een korte oplaadtijd. 2 uurtjes en de batterijen zijn weer helemaal vol.

De charger prik je aan de onderkant van de Zodiac. Aan de bovenkant was handiger geweest maar begrijpelijk is hier geen ruimte meer omdat daar de 2 sd slots zitten. Veel mensen melden dat de charger nogal slecht aansluit maar persoonlijk is mij dit niet opgevallen. Hij zit er niet echt superstevig maar het voldoet, mits je je Zodiac met rust laat. Deze charger kun je weer verbinden aan een USB kabel om te syncen met de Palm Desktop. Dit werkt allemaal naar behoren.

- extra's

De Zodiac is voorzien van een leren schermflap die eenvoudig er af te halen is. Het is inderdaad weinig fraai maar wel functioneel, er komt geen stof op je scherm en de boel blijft beschermt als je hem niet gebruikt. Wel is het aan te raden een screenprotector op je scherm te bevestigen omdat de flap je scherm kan beschadigen bij intensief gebruik. Verder heb ik een case erbij gekocht die in 2 uitvoeringen komt, de gewone en de De Luxe. Beide cases zijn uitgevoerd met klitteband die je op de onderkant van je zodiac moet plakken, iets wat natuurlijk niemand doet. De De Luxe is groter en met meer vakken, tevens moet je je zodiac hierin met een soort riemen vastleggen. De case die ik heb is gelukkig eenvoudiger uitgevoerd en daar past mijn zodiac prima in. Overigens krijg je de case er gratis bij als je rond de kerst een zodiac besteld.

- conclusie

De Zodiac is een Handheld met veel potentie. Wat ik het interessantste eraan vind is dat het de eerste gameconsole is met een Palm besturingssysteem zodat er naast de kant en klare games naar hartelust software op kan worden geinstalleerd, en het aanbod hierin is gigantisch. Wanneer het aantal kopers groeit zal er meer aanbod in Zodiac toegeruste software komen, zoals bijvoorbeeld een ideale divx-player. Gezien de ideale controls en de grafische processor word er vooral op het gebied van emulators veel verwacht van de Zodiac. Het zelfde geldt natuurlijk voor de games, maar het blijft de vraag of de Grote Namen mee zullen gaan werken. Vooralsnog wint de N-Gage het op dit gebied. Maar als je gewoon een krachtig minicomputertje wilt met ideale gamecontrols en de beste specs die je momenteel kunt krijgen, en dan is de Zodiac een absolute musthave.

Verwijderd

Topicstarter
Nederlandse Zodiac Nieuwssite

http://www.ucpzone.com/zodiac/

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:27

FTL

Ik wil er ook graag een aanschaffen, is het niet slim/goedkoop om een inkoop actie te starten? Denk dat dat wel aardig wat geld kan schelen.

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-10 22:59
Stereotomy schreef op dinsdag 23 september 2003 @ 17:59:
[...]

Tomtom Navigator is op dit moment helaas slechts voor de PocketPC beschikbaar.
http://www.tomtom.nl/prod...oduct.php?ID=4&Language=5

TomTom Navigator Bluetooth for Palm
Het ‘plug & go’ draadloze navigatiepakket voor Palm.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 21:57

Remy

I usually get 100% accuracy

FTL, een kick van ruim een jaar die een hint naar een inkoopactie is, voegt vrij weinig toe aan dit topic, vandaar dat deze dicht gaat :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.