[WC]Zelf heatpipe bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 323 views sinds 30-01-2008

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 11:55

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Ik zat net wat sites over heatpipes te bekijken en d8: is dat niet zelf te maken?
Op zich is een heatpipe niet veel anders dan een passieve(ongeforceerde) waterkoeling, dus het (verdampte)water/koelmiddel stroomt door convectie naar de radiator. Het probleem is om een koelmiddel te vinden dat genoeg uitzet en verdampt bij de temperatuur die je wil hebben. Water is dus geen goede keus voor een heatpipe, of je moet de druk verlagen naar 0,3 bar... niet echt makkelijk thuis te doen. Op zich is de constructie van een standaard heatpipe ook niet zo makkelijk om thuis in elkaar te zetten.
Kan het niet simpeler, dus met een waterblok + radiator bovenin, zodat het warme koelmiddel altijd naar boven stroomt? Als koelmiddel zou alcohol o.i.d misschien in aanmerking kunnen komen (heeft een lager kookpunt) al weet ik niet wat de thermische weerstand/capaciteit van alcohol is in verhouding tot die van water.

Is dit al eens uitgevoerd door de ervaren WC'ers en zo ja, kan iemand mij helpen met ervaringen hierover?

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 18-09-2003 10:38 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Oxi
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

er zijn hier op got al een paar mensen die het gelukt is. ik zal even de search induiken voor je :)

Searchen op "heatpipe" geeft:
Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten.
Behuizing naar cpu fan heatpipe
Heatpipes
heatpipe vullen en dichtmaken
Zelfmade Werkende heatpipe (prototype)
[rml][ BC3] Nieuwe vorm van waterkoeling??[/rml]

[ Voor 68% gewijzigd door Oxi op 18-09-2003 10:41 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Bouw je eigen heatpipe in 10 minuten.

http://www.benchtest.com/heat_pipe1.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 10:41 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Thanks a lot... ik dacht niet dat iemand dit al gewaagd had (behalve DaBit misschien dan :) )

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Voor zover ik zie zijn dit alleen heatpipes waarbij alles zich in één buis afspeelt. Dit wordt iets moeilijk met het aansluiten van koelvinnen en zo. Kan dit niet met 'stock' waterkoelingscomponenten? Dus in feite gewoon een WC zonder pomp?

Verwijderd

En hoe ga jij het water transporteren zonder pomp?
In een enkele pijp valt het water terug, vandaar dat het alleen in 1 positionering functioneert.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Als je in de ene pijp het water naar boven laat stijgen (convectie!) en bovenin de radiator in laat stromen, creëer je een onderdruk aan de onderzijde (het waterblokje) waardoor vers water aangezogen wordt. Wordt ook gebruikt bij vloeistofgekoelde brommers e.d. Water is niet zo'n goede oplossing, sinds het pas significant uit gaat zetten en je druk verschillen krijgt rond het kookpunt. Dus voor CPU-koeling heb je een koelmiddel nodig met een kookpunt rond de 30 à 40 graden Celsius.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 10:58:
En hoe ga jij het water transporteren zonder pomp?
In een enkele pijp valt het water terug, vandaar dat het alleen in 1 positionering functioneert.
Nou vraag ik aan jou: hoe wil je je verwarmde water weer afkoelen? Een fan op die buis zetten zal denk ik niet zo veel helpen. Je moet iets van een radiator o.i.d. hebben. En die zal je denk ik dan zelf moeten maken, zinds een normale WC-radiator altijd twee poorten heeft. één kant dichtsolderen zou misschien kunnen werken. Maar het transport van de CPU af, da's iets moeilijker.

Verwijderd

Er kunnen op de pijp zelf ook koelribben geplaatst worden (of de PC-kast gebruikt worden als convectiemedium). Kijk maar eens hoe de diverse heatpipe-producten inelkaar steken. De documentatie is daar best duidelijk in.
Wordt ook gebruikt bij vloeistofgekoelde brommers e.d.
Bij een Honda MBX/MTX en een Suzuki DT wordt de koelvloeistof in circulatie gehouden door een pomp, welke middels een tandwieloverbrenging aan de krukas vastzit. Daarnaast heeft een brommer/motor rijwind (van xxx Km per uur) die door de radiator heengaat. Overigens zijn die radiatoren een stuk groter als de meeste radiatoren die in een PC gebruikt worden (ook wel nodig ook, want de benodigde warmteafvoer is ook een stuk hoger).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 11:54 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 september 2003 @ 11:54:
Er kunnen op de pijp zelf ook koelribben geplaatst worden (of de PC-kast gebruikt worden als convectiemedium). Kijk maar eens hoe de diverse heatpipe-producten inelkaar steken. De documentatie is daar best duidelijk in.

[...]
En hou wou je dat nou zelf voor elkaar krijgen? 8 à 10 vierkante meter koperplaat kopen en solderen maar? Ik denk dat je dan in 2030 nog hier zit, laat staan dat 't een beetje goed koelt.

Verwijderd

solderen? Wat dacht je van lassen...

Solderen zal een beetje moeilijk gaan, omdat je de ene aan het vastzetten bent en de andere ernaast los gaat laten. Overigens is het wel te doen, en zijn er ook bedrijven die gerobotiseerd kunnen lassen (dus als je iemand kent of goede korting kunt bedingen...)

edit:
Hoeveel decibel verwacht jij van een pomp ?
Overigens valt het niet mee om een selfsustained circulatie te maken. 1cm je slang/pijpverleggen en je beïnvloed daarmee het hele systeem.

Tot voor kort was waterkoeling ook geen doe-het-zelf maar voorbehouden aan luitjes met een freesmachine.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 12:23 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 12:04:
solderen? Wat dacht je van lassen...

Solderen zal een beetje moeilijk gaan, omdat je de ene aan het vastzetten bent en de andere ernaast los gaat laten. Overigens is het wel te doen, en zijn er ook bedrijven die gerobotiseerd kunnen lassen (dus als je iemand kent of goede korting kunt bedingen...)
Dat is toch geen doe-het-zelf meer.

Maar is er niet iets te creëren zoals een pomploze WC? Dus dat het verwarmde water stijgt (is lichter dan koud water) door de rad heen gaat en naar beneden zakt terug de CPU op? Zoiet is iets makkelijker te bouwen...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Dit gaat al niet meer over de topicstart (heatpipe bouwen) maar WC zonder pomp, en bovendien zijn de posts van Oxigun en euss al de moeite waard om je een eind op weg te helpen. Dit is dus al vaker langsgekomen, vandaar gaat deze dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.