automatisch ip adres krijgen met gateways?

Pagina: 1
Acties:
  • 43 views sinds 30-01-2008

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

dawauz

XboX live : DaWauZ

Topicstarter
Bedrijfsnetwerk, hoofdkantoor in zutphen. Bedrijf heeft 9 subvestigingen door het land. Wil met citrix gaan spelen.

Zoals het huidig is, in zutphen word er door 2 windows servers ip-adressen toegekend aan pc's die zich aanmelden in het domein. Op de nevenvestigingen maken ze connectie met het netwerk dmv routers, en gateway, ze hebben daar vaste ip adressen.

In zutphen krijgen ze uitgedeeld 192.168.1.*

op de nevenvestigingen hebben ze vaste ip adressen bijv vestiging 2 = 192.168.2.* en vestiging 3 is 192.168.3.* enz enz

Nu hebben ze het zover dat er epacity 512 lijnen liggen, met een nieuwe router die in zutphen in het netwerk zit geprikt, en bij de nevenvestigingen moet er ook een andere router in het netwerk daar worden ingeprikt.

Kan ik op de dns servers instellen hoe ze die automatische ip's moeten krijgen, zoja hoe?

En als het kan, dat de dns dan ook nog per vestiging de ip 192.168.2* gaat uitdelen?

Of moet alles binnen 192.168.1.* range??

Want in het hoofdkantoor word er gebruik gemaakt van citrix, en dat willen ze dan ook vanaf de andere vestigingen gaan doen -> vandaar de 512 lijnen <-

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

[search=dhcp]
[google=dhcp]
[search=dhcp relay]
[google=dhcp relay]

Zet in een compleet geisoleerd netwerk, eens een DHCP server op en ga daarmee spelen.

[ Voor 15% gewijzigd door elevator op 18-09-2003 10:10 ]

Verwijderd

Ten eerste worden IP adressen niet uitgedeeld door DNS servers, maar door DHCP servers.

Ten tweede: bedoel je nu dat je op alle PC's de statische IP adressen wilt vervangen door dynamische (dat kan) of wil je met behulp van DNS (DHCP) eenmalig je configuratie wijzigen op al je PC's (dat kan niet).

Ik ga er voor de rest van deze post vanuit dat je het volgende wilt:
- Op alle PC's de statische adressen verwijderen en DHCP gebruiken
- 2 Centrale DHCP servers op de hoofdvestiging

Een DHCP request is een broadcast. Standaard wordt die broadcast niet doorgegeven door een router; de broadcast zal dus nooit aankomen op je DHCP server en die zal dus ook niet antwoorden. Je kunt nu 2 dingen doen:
- Op elke vestiging een eigen DHCP server zetten (veel routers kunnen DHCP server zijn)
- De broadcasts forwarden naar je DHCP server.

Voor beide heb je toegang nodig tot je router, heb je dat?

Wat voor routers heb je?

• dawauz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-11-2025

dawauz

Topicstarter
Er staan cisco routers, welke types weet ik niet precies. Ik ga straks naar 1 van de vestigingen toe om te kijken, en zowieso een omschakeling te maken met vaste ip adressen. Toegang tot router is wel mogelijk als ik een laptop en een speciale kabel meeneem, maar ik heb verder geen tot weinig verstand van telnet / routers, en daar komt bij dat ze van de kpn zijn, en waarschijnlijk niet veranderd mogen worden.

Op elke vestiging een extra pc neerzetten is wat omslachtig.

[ Voor 11% gewijzigd door dawauz op 18-09-2003 10:22 ]

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

ArCadE

No banana available

Of je zet op elke vestiging een DHCP Relay agent neer. Dit hoeft niet perse een server te zijn. Die pikt dan de lokale broadcast op en zal het forwarden naar de DHCP server.

Die stuurt weer terug en de relay agent geeft het door aan de werkplekken.

Vraag me trouwens af of 192.168 wel gerelayed kan worden....

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ArCadE schreef op 18 september 2003 @ 10:25:
Of je zet op elke vestiging een DHCP Relay agent neer. Dit hoeft niet perse een server te zijn. Die pikt dan de lokale broadcast op en zal het forwarden naar de DHCP server.

Die stuurt weer terug en de relay agent geeft het door aan de werkplekken.

Vraag me trouwens af of 192.168 wel gerelayed kan worden....
Zie bovenstaande reply. ga daar idd maar eens naar kijken.
Ik stel voor je dat je je eerst maar eens verdiept in deze materie alvorens in het wilde weg om je heen te slaan met termen en situaties.

Waarom zou een DHCP Relay zo'n subnet niet kunnen relayen :? Boeit hem echt helemaal niets wat voor IP adressen het zijn hoor ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.