[Imac] Problemen op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 69827

Topicstarter
Op het netwerk bij mij thuis zitten 7 pc's en tot voor kort gebruikten we een 5 ports hub om, om de beurt, te kunnen internetten.
Sinds kort is de 5 ports-hub vervangen door een 8 poorts switch van Sweex.

Dit werkt allemaal probleemloos; in de modem (van Zonnet/Versatel, een NetDSL 1000) zorgt een DHCP-server voor het uitdelen van IP's.
Alleen is er een computer, een IMac met MacOS 9 die geen verbinding kan krijgen met het netwerk.

De instellingen van het netwerk zijn:

modem (router/gateway): 192.168.1.1
subnetmask: 255.255.255.0

Alle andere pc's op het netwerk (allen windows) krijgen netjes een 192.168.1.x IP uitgedeeld. De IMac pakt echter geen IP op, zelfs niet als ik het hard instellen bij:

Appeltje->Regelpanelen->TCP/IP:
manueel
ip: 192.168.1.123 (zowiezo nog vrij)
subnet: 255.255.255.0
router: 192.168.1.1
nameserver: 192.168.1.1

Dit pakt hij dus niet, maar het gekke is, als ik de Imac direct op het modem aansluit, doet hij het wel. Ten tijde van de 5 poorts hub deed hij het ook nog.
Wat kan hier het probleem zijn?

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-04 12:48
Welke versie van 9 draai je?
En wat gebeurt er als je de Mac op DHCP zet?
Andere kabel en poortje geprobeert? (ja, ik weet het, klinkt dom)

[ Voor 32% gewijzigd door zakalwe op 17-09-2003 23:56 ]

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
netwerk instellingen corrupt.
alle voorkeuren die ook maar iets met "netwerk" te maken hebben weggooien.
Vooral de ethernet prefs enzo die moeten weg.

Topicstarter
Kabel is het niet, direct op modem is alles prima...
Als ik de Mac op DHCP zet, komt hij met een 169.nog.wat.x IP, duidelijk niet de goede.

usr-local-dick:

hoe kan het dan dat als ik hem op het modem aansluit, de DHCP instellingen meteen goed komen, via de hub ook, maar via de switch niet?

(maar dan nog: hoe gooi ik alle netwerk en ethernet prefs weg)
OS staat er ook pas een paar dagen op, opnieuw geinstalleerd omdat dit probleem zich voordeed en het duidelijk aan de Mac ligt, aangezien de windows-bakken het allemaal wel doen...

• zakalwe
Het 169.x.x.x adres betekent dat het de Mac niet gelukt is om een IP adres te krijgen van de DHCP server en dan genereert ie er zelf eentje.

Anoniem: 90103

Zit de utp-kabel van deze pc toevallig op poort 8 van de switch?

Anoniem: 56990

Gaat het "Link" lichtje op de switch wel aan bij de poort waar de iMac in zit? En gaat die uit als je de kabel er uit haalt?

• zakalwe
Heeft de iMac de laatste firmware? Je kan dit vinden met Apple System Profiler (ergens op de disk).
Ik heb ook wel eens wat gehoord van incompatibele hubs en switches (echter nooit zelf in praktijk meegemaakt).

Verder kan je ook proberen de mac te resetten door eerst:

Computer aanzetten met alt-appeltje-p-r in te houden, loslaten na de toon.

wanneer dat niet werkt:

Computer aanzetten met alt-appeltje-o-f in te houden, je ziet nu een commandline prompt.
Hier type je

'set-defaults' + <enter>,
'reset-all' + <enter>

[ Voor 6% gewijzigd door zakalwe op 18-09-2003 00:41 ]

Topicstarter
Wat zou poort 8 voor resultaat kunnen hebben?

Is het resetten nog steeds nodig als je net MacOS er nieuw opgezet hebt?
Het 'link' lichtje gaat wel branden.

• zakalwe
Port 8 wordt vaak gebruikt voor de 'uplink' om meerdere switches aan elkaar te knopen. Er zit dan meestal we een knopje bij om er automatisch een crosscable van te maken.
Dus... zit er een knopje op?

Topicstarter
Nee, geen knopje maar op poort 8 zit de modem.
Had ik speciaal gedaan, ivm met mogelijk uplink voorkeur, maar geloof dat het bij deze switch geen verschil maakt.

• usr-local-dick
  • Niet online
Anoniem: 69827 schreef op 18 september 2003 @ 00:02:
usr-local-dick:
hoe kan het dan dat als ik hem op het modem aansluit, de DHCP instellingen meteen goed komen, via de hub ook, maar via de switch niet?
Weet ik niet maar ik heb eens een OS98 mac compleet over de zeik zien gaan toen de gateway een andere MAC address kreeg (andere hardware). Echt niet meer aan het netwerk te krijgen, volgens mij doet OS9 iets heel vaags met ARP ofzo.
Het eindigde met formatteren :)
Probeer eens op te starten van een CD, ik weet nl. dat die appletalk ondersteunt, misschien ook tcp/ip....

• usr-local-dick
  • Niet online
kan ook de switch zijn die gecrashed is of met volle tabellen zit. Heb je die al gereset??

Topicstarter
De modem heb ik iig al eens gereset, maar de switch resetten kan ook geen kwaad nee...
Maar dat van die OS9 met arp enzo, deze is ook net geformatteerd, dus het kan niet aan de arp tabellen liggen. Daarbij onthoud een comp dat ook maar een paar minuten bij default. Misschien anders bij mac, maar kan niet veel langer zijn toch?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als je je mac direct op de ADSL-router aansluit , gebruik je dus een cross kabel.
Om je mac op de switch aan te sluiten moet je een gewone , directe utp kabel hebben.
Tenzij je je mac op een uplink poort aansluit , dan moet je wel weer een crosscable gebruiken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Topicstarter
Deze modem heeft volgens mij geen crosscable nodig, want als ik mijn straight-trough cable direkt op de modem aansluit, doet hij het ook.
Dat zou trouwens ook niet verklaren waarom de Mac het op een hub wel deed, en dat alle andere pc's wel gewoon met dezelfde kabel het netwerk vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82663

ehmm....
ff upgraden naar 9.2.2...
gebruik eens een ander dns-je, wil wel es hellupe.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou ik met 9.2.2 wel kunnen connecten met een switch EN een hub, terwijl met 9.0 alleen met een hub kan connecten? Ik vind het raar als het OS daar niet mee om kan gaan, want op zich zou het geen OS kwestie mogen zijn, lijkt mij.
Goed, er is toch duidelijk iets raars aan de hand met MacOS, omdat alle windows bakken wel kunnen connecten.
Ik ga proberen een ander MacOS te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou het eens kunnen proberen met BootP in plaats van met DHCP.

sorry onzin, je blijft dezelfde server gebruiken... niet zorgvuldig genoeg gelezen

[ Voor 40% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2003 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Anoniem: 69827 schreef op 18 September 2003 @ 18:04:
Deze modem heeft volgens mij geen crosscable nodig, want als ik mijn straight-trough cable direkt op de modem aansluit, doet hij het ook.
Dat zou trouwens ook niet verklaren waarom de Mac het op een hub wel deed, en dat alle andere pc's wel gewoon met dezelfde kabel het netwerk vinden
Nou , dan heb je een andere arescom dsl 1000 dan ik heb. (onwaarschijnlijk hoor)

pak nou gewoon eens een kabel van je switch waar nu een pc aan hangt die het wel doet.......

Dat je mac het op een hub wel deed, kan zijn dat je daar op een uplink poortje
zat.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35281

Sluit eens alleen de router, pc en mac aan. Dus ff geen andere computers. Gaat het dan wel goed?

Als je een vast ip aan de mac geeft kan je de mac dan vanaf een andere pc pingen?

Meerdere poorten op de switch / hub geprobeerd?

Wat gebeeurt er als je de 5 poorts hub op de 8 poorts aansluit en dan de mac op die 5 poorts aansluit?

Probeer toch eens een andere kabel. Sommige adsl routers hebben een autoselect ethernet poort. Deze maakt geen onderscheid tussen cross of straight kabel.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 35281 op 19-09-2003 20:41 ]

Pagina: 1