• Tutti-frutti
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Nu had ik net een discussie met iemand die adsl krijgt, hoe we het het beste kunnen aansluiten. Situatie: Telefoon komt bij meterkast binnen. Pc staat op zolder, wat ongeveer 20 meter van meterkast vandaan is.

Nu lijkt me het makkelijkste om, zoals ik het al meer doe, de splitter in de meterkast te zetten, en op de dsl output de nog 2 ongebruikte polen van een telefoondraad die naar zolder loopt aan te sluiten. Boven zetten we daar dus ook een stekkertje aan, zodat die in de modem kan. Vanaf de modem loopt dan ongeveer 5 meter utp naar de pc.

Maar nu ik begon na te denken over weerstanden van utp en telefoondraad, ging ik twijfelen of het niet beter was om de modem in de meterkast te zetten (zo kort mogelijk telefoondraad), en de verbinding naar pc met utp te doen (20 meter utp). Nu is deze 2e manier a duurder en b moeilijker, omdat er nieuwe draden getrokken moeten worden. Nu heb ik even gezocht op got, maar kom verder niet veel wijs uit de topics, behalve dit:
Telefoondraad heeft een lage weerstand. Dit is om verlies in het audiosignaal tegen te gaan. Echter, hoogfrequentsignalen worden op de draad gestoord (omdat de draad als een lange antenne fungeert). Die hoogfrequentsignalen hoor je toch niet door de telefoon, dus zo'n probleem is dat niet. DSL signalen echter zijn hoogfrequent. Deze worden als een krachtig signaal door de telefoon heengejast om zo toch een goede verbinding in stand te houden. Hoe langer de telefoondraad echter, hoe zwakker het DSL signaal (Vandaar dat mensen ver van een centrale geen snelle of helemaal geen DSL kunnen krijgen).
Nu wordt er dus gepraat over afstanden tot telefooncentrales bijvoorbeeld. Maar is er ook merkbaar verschil in een metertje of 20 in huis ? Want het makkelijkst is gewoon de telefoondraad gebruiken die er al ligt :)

4015Wp west (Dordrecht)

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb redelijk veel DSL installaties gedaan (100+) en in veel gevallen heb ik de splitter in de meterkast geplaatst en dan met een meter of 10-20 over de bestaande telefoondraad (andere 2 aders) meegehopt naar de werkplek waar de pc stond...is nooit iets mee mis gegaan...als het niet werkt, dan is het wss omdat halverwege een 2 aderige telefoondraad loopt ipv een vier aderige....maar dit ligt geheel aan hoe je bekabeling in het huis ligt.

Op stukjes tot 25 meter zal je er weinig verschil in merken denk ik.

[ Voor 10% gewijzigd door MissingDog op 17-09-2003 22:52 ]

Verwijderd

Ik zou de ADSL modem beneden zetten en vanaf daar UTP trekken, is minder gevoelig dan telefoondraad

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-01 10:54
ik zou gewoon de telefoondraad nemen, om voor die 20 m nou een hele nieuwe kabel te trekken terwijl je dan misschien 1KB/s winst krijgt... :)

Verwijderd

En als je echt zeker gebruik dan STP, maar volgens mij heeft UTP een bescherming die goed genoeg is.

Verwijderd

uit ervaring: telefoondraad is goed zat tot een meter of 30

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 september 2003 @ 22:50:
Ik zou de ADSL modem beneden zetten en vanaf daar UTP trekken, is minder gevoelig dan telefoondraad
Ja ok, maar MERK je dat ook echt , over 20 meter, met een paar kb/s ... volgens mij niet namelijk. En missingdog, zo doe ik het ook ja, maar heb eigk nooit getest, of er misschien niet meer kb/s is als men utp gebruikt voor die afstand :)... that's my question... want kijk, werken doet het zo ie zo wel op de 1e manier :)

[ Voor 27% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-09-2003 22:53 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 09:42
ik hoor van splitter naar modem max 20m, dus misschien is het verstandig modem in de meterkast te hangen.
als je boven nog moet splitten kan dat altijd nog met een switch.

dus als het makkelijk te doen is gewoon utp trekken en anders probeer je t gewoon eerst met die telefoondraad. kan je t altijd nog veranderen

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
sharkzor schreef op 17 September 2003 @ 22:55:
ik hoor van splitter naar modem max 20m, dus misschien is het verstandig modem in de meterkast te hangen.
als je boven nog moet splitten kan dat altijd nog met een switch.

dus als het makkelijk te doen is gewoon utp trekken en anders probeer je t gewoon eerst met die telefoondraad. kan je t altijd nog veranderen
20 meter is wel ruim genomen, dus denk dat ik dan maar telfoondraad kies :)
thnx m8s

4015Wp west (Dordrecht)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-02 16:39
Kan idd beide, maar mijn voorkeur (mits ethernet modem)

In de meterkast...

Voordeel:
- Weer een kastje minder bij de computer (vinde sommige klanten belangrijk)
- (Veel) makkelijker uit te breiden met routers e.d.: Bekabeling aanleggen naar meterkast is meestal het eenvoudigst.

Wanneer WEL bij de PC?
- Indien USB modem (duh)
- Indien meerdere PC's in dezelfde ruimte staan, en daar ook blijven. (ivm switchpoortjes en bijbehorende bekabeling)

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
DJSmiley schreef op 17 September 2003 @ 22:59:
Kan idd beide, maar mijn voorkeur (mits ethernet modem)

In de meterkast...

Voordeel:
- Weer een kastje minder bij de computer (vinde sommige klanten belangrijk) (nvt, komt in opbergruimte te staan)
- (Veel) makkelijker uit te breiden met routers e.d.: Bekabeling aanleggen naar meterkast is meestal het eenvoudigst. in dit geval niet, 2 pc's in 1 ruimte

Wanneer WEL bij de PC?
- Indien USB modem (duh)
- Indien meerdere PC's in dezelfde ruimte staan, en daar ook blijven. (ivm switchpoortjes en bijbehorende bekabeling)
staan nu 2 pc's, komt misschien router, als de anderen ook mee gaan betalen ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-09-2003 23:05 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:17

JustDutch

was ambtenaar :)

Een oud huisgenoot heeft ooit telefoondraad (ISDN, meter of 10) gebruikt voor een 10Mbit verbinding (werd toen door de winkel als UTP verkocht). Dit werkte prima. Pas bij hogere snelheden merk je dat de kwaliteit van die kabel onvoldoende is.

Maar goed, het prijsverschil tussen UTP en telefoonsnoer is te verwaarlozen (20m UTP = 7,50 Eur als je het op de juiste plek koopt). Dus waarom niet lekker voor UTP gaan. Dan weet je zeker dat het werkt.

Forza Mucca

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
JustDutch schreef op 17 September 2003 @ 23:05:
Een oud huisgenoot heeft ooit telefoondraad (ISDN, meter of 10) gebruikt voor een 10Mbit verbinding (werd toen door de winkel als UTP verkocht). Dit werkte prima. Pas bij hogere snelheden merk je dat de kwaliteit van die kabel onvoldoende is.

Maar goed, het prijsverschil tussen UTP en telefoonsnoer is te verwaarlozen (20m UTP = 7,50 Eur als je het op de juiste plek koopt). Dus waarom niet lekker voor UTP gaan. Dan weet je zeker dat het werkt.
waarom niet ;
Ben je toch weer geld kwijt (20 euro ongeveer, incl verzendkosten of als we het in dordt kopen ;) )en moeten we kabels gaan trekken (en maybe boren).

Ik vind dit wel te overwegen als we praten over 5 kb/s of meer winst, maar dat blijkt niet echt het geval maak ik uit jullie antwoorden op :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tutti-frutti op 17-09-2003 23:08 ]

4015Wp west (Dordrecht)

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 19:10
Als die telefoondraad vanaf de hoofdverdeler(centrale) er een paar kilometer overdoet om in je huis te komen :)
Zal die paar meter ook nie uitmaken denk he :P

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
T-Blizzard schreef op 17 September 2003 @ 23:07:
Als die telefoondraad vanaf de hoofdverdeler(centrale) er een paar kilometer overdoet om in je huis te komen :)
Zal die paar meter ook nie uitmaken denk he :P
Volgens mij is dat wel wat dikker koperdraad, toch ?

4015Wp west (Dordrecht)

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-02 19:10
Tutti-frutti schreef op 17 September 2003 @ 23:09:
[...]

Volgens mij is dat wel wat dikker koperdraad, toch ?
De kabel is dikker omdat het een bescherm mantel heeft :) aders zijn zelfde

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

MissingDog schreef op 17 September 2003 @ 22:50:
Ik heb redelijk veel DSL installaties gedaan (100+) en in veel gevallen heb ik de splitter in de meterkast geplaatst en dan met een meter of 10-20 over de bestaande telefoondraad (andere 2 aders) meegehopt naar de werkplek waar de pc stond...is nooit iets mee mis gegaan...als het niet werkt, dan is het wss omdat halverwege een 2 aderige telefoondraad loopt ipv een vier aderige....maar dit ligt geheel aan hoe je bekabeling in het huis ligt.

Op stukjes tot 25 meter zal je er weinig verschil in merken denk ik.
Dit kan ik volledig be-amen.
Het zal nagenoeg altijd gewoon werken. En als het niet werkt, heb je hooguit twee stekkertjes opnieuw geknipt en sluit je alsnog het modem beneden aan 8)7.

Eerst makkelijk, dan moeilijk doen :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Tutti-frutti
  • Niet online

Tutti-frutti

Graag gedaan!

Topicstarter
Indeed, maar keuze werd moeilijker als het wat kb/s scheelde... maar das neit zo, dus weet nu wat ik doe. Trustuh :)

4015Wp west (Dordrecht)

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 22:04

MBV

Ik zou het gewoon met telefoondraad aanleggen. Mocht het alsnog niet werken (Kijk maar in de statistieken van je modem/router naar de hoeveelheid lost packages oid), kan je altijd nog overstappen, toch?
Als er geen packages verloren gaan, heb je geen snelheidsverlies. sim-pel :)
Pagina: 1