Nu had ik net een discussie met iemand die adsl krijgt, hoe we het het beste kunnen aansluiten. Situatie: Telefoon komt bij meterkast binnen. Pc staat op zolder, wat ongeveer 20 meter van meterkast vandaan is.
Nu lijkt me het makkelijkste om, zoals ik het al meer doe, de splitter in de meterkast te zetten, en op de dsl output de nog 2 ongebruikte polen van een telefoondraad die naar zolder loopt aan te sluiten. Boven zetten we daar dus ook een stekkertje aan, zodat die in de modem kan. Vanaf de modem loopt dan ongeveer 5 meter utp naar de pc.
Maar nu ik begon na te denken over weerstanden van utp en telefoondraad, ging ik twijfelen of het niet beter was om de modem in de meterkast te zetten (zo kort mogelijk telefoondraad), en de verbinding naar pc met utp te doen (20 meter utp). Nu is deze 2e manier a duurder en b moeilijker, omdat er nieuwe draden getrokken moeten worden. Nu heb ik even gezocht op got, maar kom verder niet veel wijs uit de topics, behalve dit:
Nu lijkt me het makkelijkste om, zoals ik het al meer doe, de splitter in de meterkast te zetten, en op de dsl output de nog 2 ongebruikte polen van een telefoondraad die naar zolder loopt aan te sluiten. Boven zetten we daar dus ook een stekkertje aan, zodat die in de modem kan. Vanaf de modem loopt dan ongeveer 5 meter utp naar de pc.
Maar nu ik begon na te denken over weerstanden van utp en telefoondraad, ging ik twijfelen of het niet beter was om de modem in de meterkast te zetten (zo kort mogelijk telefoondraad), en de verbinding naar pc met utp te doen (20 meter utp). Nu is deze 2e manier a duurder en b moeilijker, omdat er nieuwe draden getrokken moeten worden. Nu heb ik even gezocht op got, maar kom verder niet veel wijs uit de topics, behalve dit:
Nu wordt er dus gepraat over afstanden tot telefooncentrales bijvoorbeeld. Maar is er ook merkbaar verschil in een metertje of 20 in huis ? Want het makkelijkst is gewoon de telefoondraad gebruiken die er al ligtTelefoondraad heeft een lage weerstand. Dit is om verlies in het audiosignaal tegen te gaan. Echter, hoogfrequentsignalen worden op de draad gestoord (omdat de draad als een lange antenne fungeert). Die hoogfrequentsignalen hoor je toch niet door de telefoon, dus zo'n probleem is dat niet. DSL signalen echter zijn hoogfrequent. Deze worden als een krachtig signaal door de telefoon heengejast om zo toch een goede verbinding in stand te houden. Hoe langer de telefoondraad echter, hoe zwakker het DSL signaal (Vandaar dat mensen ver van een centrale geen snelle of helemaal geen DSL kunnen krijgen).