In Delphi ga ik een programma bouwen dat twee dingen moet doen: gegevens van een barcodescanner uitlezen en externe hardware aansturen. Het gaat om een prototype van een apparaat en het Delphiprogramma moet voorlopig even doen wat later in een eenvoudig stukje hardware geïntegreerd zal worden. Het gaat bij de software dus voornamelijk om een proof of concept.
Het uiteindelijke doel is serieproductie van het kant en klare product. Aan het prototype wordt op dit moment geknutseld. Aangezien het prototype nog niet gereed is, kan ik nu nog wat suggesties indienen voor de te kiezen hardware. Even de uitgangspunten op een rijtje.
Het uiteindelijke doel is serieproductie van het kant en klare product. Aan het prototype wordt op dit moment geknutseld. Aangezien het prototype nog niet gereed is, kan ik nu nog wat suggesties indienen voor de te kiezen hardware. Even de uitgangspunten op een rijtje.
- Pc: notebook met een nog te kiezen Windows-besturingssysteem. Wordt waarschijnlijk Windows XP.
- Software: ga ik bouwen in Delphi. Ik ben een ervaren programmeur (denk ik
), maar heb weinig ervaring met hardware interfacing.
- Barcodescanner: nog geen model of type gekozen.
- Aan te sturen externe hardware: waarschijnlijk alleen een paar actuators en wat reed-contacten.
- Aansturing van hardware: ik vermoed dat hier gekozen zal worden voor een serieel protocol. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar USB, omdat dat de mogelijkheid van een toekomstige interface naar pc's niet uitsluit.
- Het is een project van een paar vrienden die dit - behoorlijk serieus - in hun vrije tijd aan het uitwerken zijn. Het budget is beperkt.
- Hoe worden barcodescanners normaliter vanuit zelfgeschreven software benaderd? Via een gestandaardiseerde API of misschien via een ActiveX control?
- Zijn er componenten of standaard API's om hardware serieel aan te sturen? Ik wil zo min mogelijk geknutsel en het moet robuust zijn.
Een goede grap mag vrienden kosten.