Axis camera als public live stream

Pagina: 1
Acties:

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:40
Ik ben een beetje rond aan het zoeken naar info voor het opzetten van een video stream voor openbaar publiek.
Nu vroeg ik me af: In hoevere kan je zo`n Axis camera/stream server gebruiken voor live stream`s.
Het is de bedoeling dat er over een tijdje toch wel 50 mensen minimaal mee kunnen kijken/luisteren.
Heefd iemand zich daar al eerder in verdiept of heefd iemand zo`n camera?

Zoiets zou veel makkerlijker zijn dan een windows media encoder/server.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hmmm king, een beetje kosjere stream met gluid enzo is toch zeker 200 kbs, dus als er 50 man aan moet kunnen hangen heb je 10 Mbit nodig (upstream dus forget about een xDSL lijntje).... Dus je hebt bandbreedte nodig :)
Wat is er moeilijk aan een WME/server btw?

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Die axis cams zijn daar goed voor te gebruiken. Al heb je wel wat bandbreedte nodig.
Maar de maximale brandbreedte die de cam mag gebruiken kun in je cam zelf instellen.

Zelf heb ik hier 2 cams hangen die elke seconde en plaatje (.jpg) uploaden naar de webserver via ftp. Via de webpagina wordt die elke 3 seconden 'ververst'.

De live stream functie gebruik ik eigenlijk alleen op lan parties als ik ze mee neem.
IP instellen en klaar. De eigen ingebouwde webserver doet de rest.

Die 50 is makkelijk te halen. Maar dat zal afhangen van: beschikbare bandbreedte, image size, image compressie (en geluid heb ik hier niet)

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hmmm ik heb hier superveel bandbreedte... alleen geen axis cam :o
woon je in toevallig in amsterdam? dan hangen we dat ding even uit het raam, naast de koningsplein cam ;)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als het echt om een video stream gaat ben je beter af met een dv-camera. Met firewire aan een pc hangen, en dan op de pc een stream-server draaien. (real/wme/quicktime)

Axis camera doen niet echt geweldig als de bandbreedte of het aantal bezoekers gaan stijgen. Met flink wat bezoekers en 1 jpg per seconden gaan ze het al zwaar krijgen. Kijk maar naar de cam's in de colo van tweakers.net tijdens onderhoud...

eea is trouwens sterk budget afhankelijk. Een losse camere met een streamserver kan aardig in de papieren gaan lopen ;-)

[ Voor 14% gewijzigd door Coen Rosdorff op 18-09-2003 03:05 ]

Verwijderd

bakkerl schreef op 17 september 2003 @ 23:41:

Zelf heb ik hier 2 cams hangen die elke seconde en plaatje (.jpg) uploaden naar de webserver via ftp. Via de webpagina wordt die elke 3 seconden 'ververst'.
offtopic:
Waarom load je iedere seconde een plaatje up, terwijl het plaatje op de site maar eens per 3 seconden ververst wordt :?

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Als je goed streamt is het overhead misschien 20 % maar van de orginele bandbreedte en niet wat usr-local-dick zegt.

C.m.i.a.w. (Correct me if i'am wrong)

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:54

Predator

Suffers from split brain

PNS -> SA

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Is het niet makkelijker om die jpg's te uploaden naar je webspace ipv vanaf je eigen bakkie te serven :?

• bakkerl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-07 18:45

bakkerl

Let there be light.

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 09:01:
[...]
offtopic:
Waarom load je iedere seconde een plaatje up, terwijl het plaatje op de site maar eens per 3 seconden ververst wordt :?
[meer offtopic]
Omdat de upload Axis -> ftp server op het locale lan is, en dus eigenlijk veel meer images per seconde kan uploaden, maar mijn webserver achter een adsl hangt. Ik daar dus maar een refresh elke 3 seconden doe (van de 2 images).
Het kan dus betekenen dat 2 browsers niet de zelfde images tonen, omdat de 2 seconden verschil in kan zitten

• BJD
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:40
Het probleem is dat het niet voor vast is.
Het is de bedoeling dat ie 1x per week 2 uur ong. gebruikt word.
Ik zat te denken aan een stream server met een losse cam er bij.
De gegevens over de verbinding heb ik nog niet maar ik reken op een 10mbps+ lijntje.

Weet iemand trouwens wat ik voor`n pc`s nodig heb als ik het met wms wil gaan doen?
Kan je het encoderen af met een 2.8Ghz (p4) laptopje?
Of heb je dan echt dual chanal o.i.d. nodig?
Het is de bedoeling dat de video met max 256kbps word aangeboden.

Wat zijn de belangrijke onderdelen met he encoden? de proc en het geheugen? en de northbridge?

En voor een server met van 150 clients? (met rond de 200kbps de client?)
Wat voor een spec`s heb je daar voor nodig en wat zijn daar de onderdelen die de beperking opleggen?

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
BJD schreef op 20 September 2003 @ 15:02:
Kan je het encoderen af met een 2.8Ghz (p4) laptopje?
Moet je een heel eind mee komen denk ik.
Een desktop P4 2,4Ghz komt met full-frame divx encoding op ~25 fps uit.
Of heb je dan echt dual chanal o.i.d. nodig?
Het is de bedoeling dat de video met max 256kbps word aangeboden.
Mijn gevoel zegt dat je met bovenstaande laptop dan een aardig eindje gaat komen. Heb helaas geen praktijk ervaring hierin.
Wat zijn de belangrijke onderdelen met he encoden? de proc en het geheugen? en de northbridge?
Lijkt mij een pure processor taak. iig niet gerelateerd aan de hoeveelheid geheugen. Uiteraard wel voldoende geheugen voor OS + encoder enzo, maar veel meer zou niet nodig hoeven zijn.
En voor een server met van 150 clients? (met rond de 200kbps de client?)
Wat voor een spec`s heb je daar voor nodig en wat zijn daar de onderdelen die de beperking opleggen?
iig je netwerk verbinding. 150 x 200k is al 30Mbps. Wederom lijkt mij processor hier belangrijker dan geheugen, alhoewel er voor elke client wel wat buffer geheugen zal zijn. Zal dus wellicht wat meer ram gebruiken als de encoder.

De setup van 1 encode server, met daaraan 1 of meer stream servers is overigens wel vrij standaard. Op 1 server zou ik het niet doen.
Pagina: 1