AMD CPU defect -> Windows start soms niet.

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
systeem:
jetway sis 730 bord
amd athlon 1000 + goede koeler dit er goed op zit.
sdram
maxtor 18 gig
nog wat zut
win98

probleem:
win98 wilde soms niet lekker opstarten. 's morgens kwam steeds scandisk. ik heb toen 2k er op gezet. deze had nog hetzelfde probleem, steeds scandisk. echter dit werd steeds erger. windows bleef soms ook hangen bij de opstartbalk. alleen als hij koud was.

mijn eerste oplossing:
nieuwe hdd er in. alles gehost. ik heb de ervaring dat dat type maxtor weleens van die problemen geeft bij het opstarten. (+ wat data corruptie)
maakte niks uit.

nieuwe voeding er in. maakte niks uit.

ander geheugen er in in ander slot. maakte niks uit.

verse windows er op. maakte niks uit.

ander mobo er in + losse videokaart (dat wilde ik vermijden want in vele gevallen kun je dan 2k opnieuw installeren en dat kostte nogal wat arbeid in dit geval)
k7s8x van asrock werd het. ook met sis chipset. en wonderwel overleefde 2k het.

dit leek weer ff goed te gaan.
alleen nu werd het nog erger. win2k wilde nu helemaal niet meer opstarten de volgende morgen. pas na het terugzetten van de ghost werkte het weer. 1x. windows wilde daarna weer 1x booten en dan kreeg je weer hetzelfde (bleef hangen in de zwart wit blokjes van 2k)

verse windows er op. dit ging weer ff goed. een week ofzo. tot hetzelfde probleem weer optrad.

kortom: ik heb nu alles aan het ding vervangen behalve de cpu. en het probleem is nog steeds. het rare is: een nacht 3dmark houdt ie moeiteloos vol. nachtje memtest ook.

ik heb de cpu geïnspecteerd. ziet er echt keurig uit. geen hoekjes er af, niks.

ik ga nu dus de cpu vervangen en ben er eigenlijk van overtuigd dat het dan opgelost is.

(btw heeft de klant ergens halverwege dit traject een andere pc van me gehad omdat het wel erg vervelend werd)

goed, nu msn't de baas me dus uit het andere filiaal:
ook opstartproblemen met een 2200+. omdat hij mijn verhaal kende heeft hij er vrij gauw een verse cpu in geduwd. probleem uit de wereld.

kortom: als je opstartproblemen hebt met windows kan dit aan je (AMD) cpu liggen. dat wist ik niet. het is ook zo'n beetje het laatste waar je aan denkt in zo'n geval.

ik heb overigens weleens vaker iets gehad wat aan de cpu lag en waar ik even over deed voor ik er achter was. de befaamde jpeg bug:
msi bord geeft strepen in jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door smvs op 17-09-2003 20:59 ]

Verwijderd

Ik had een CPU met .13µ gefabriceerd. Ook alles geprobeerd om opstartproblemen te verhelpen, niets loste mijn probleem op. Tot bleek dat mijn cpu in kwestie, zijnde .13µ, specifiek een probleem gaf in combinatie met net mijn mobo... Vervangen met een .18µ model en alles werkte prima!