Vraag over SATA

Pagina: 1
Acties:

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
ik heb al gezocht op google en in de topics maar kon me antwoord nog ni vinden

me vraag is waarom heeft de nieuwe aan power connector van sata zoveel pinnen 15 dacht ik.
ik weet wel dat hij hot swap ondersteunt.
maar je heb verloopjes naar de gewone molex kabels dus wat is er nou precies zo anders en waarom al die pinnetjes?

nog ff iets wat handing om te weten is: is het schadelijk voor een bijv. maxtor schijf om zowel de molex als de nieuw powercable aan te sluiten?

en is het trouwens iemand al is opgevallen dat de sata data kabels zo losjes in de had en op het mobo zitten??
iemand er al is problemen mee gehad?

thanx alvast :)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-03 14:39
Waarom de powerconnector 15 pinnen heeft weet ik niet, maar is is volgens mij niet zo moeilijk achter te komen.

Volgens mij mag je niet allebei de powerconnectors aansluiten (wat is ook het nut?). Op mij WD staat expliciet vermeldt dat ik er maar een (1) van de twee mag gebruiken.

Ik heb inmiddels een maand of drie twee S-ATA schijven, heb nog nooit problemen gehad met de datakabels.

• dude88
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
weet iemand nog meer?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:54

mphilipp

Romanes eunt domus

Je zou zeggen dat ze op http://www.serialata.org/ er meer van zouden moeten weten, maar ik heb er geen letter over kunnen vinden. Toch heb ik het 311 pagina's tellende SATA specificatie document door zitten bladeren. Geen letter over het hoe en waarom van de 15-pins aansluiting. Ik ben het overigens met Domino eens dat het aansluiten om 2 connectoren (de SATA power en de legacy power) geen zin heeft en wie weet zelfs helemaal niet goed is.

Wellicht is het iets dat voor toekomstige SATA specs. De snelheden gaan in de toekomstige SATA specs omhoog, en wie weet krijgen we dan ook meer functies vwb de powerconnector. Voor doorlussen van de stroom ofzo of hotswap. Nu is er in ieder geval geen enkel verschil zo te zien. Ik hou het op toekomst. Op zich is het ook een fijnere connector dat die lompe molex, maar waarom het nu 15 moet zijn. Je kunt er vanuit gaan dat ze er over hebben nagedacht...toch? (hoopvol)

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL