Toon posts:

[XP] Meerdere shares van één PC, maar verschillende users

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb dus een (linux) fileserver in m'n netwerk, en die serveert van alles, zo ook bijvoorbeeld files via FTP, files via Samba, en via HTTP. Aangezien ik zelf bijna constant op de server bezig ben via shares, maar toch een bepaald niveau van beveiliging wil behouden, wil ik elke share met een andere gebruiker mappen als drive op m'n Windows XP workstation.

Zo moet S: wijzen naar de HTTP root (/var/pub/http) op de server, met gebruiker http, en bijbehorend Samba password.
T: moet mijn FTP root zijn (/var/pub/ftp), met gebruiker ftp en zijn Samba pass.

Maar hoe ik het ook doe, de Windows XP machine lijkt de gebruikersnaam en het wachtwoord te gebruiken van een al aanwezige mapping van een share op dezelfde server. Als ik dus de HTTP root map, dan gaat dit prima, met de juiste gebruiker, en de juiste rechten. Ga ik daarbij óók de FTP root mappen, dan lukt dat wel, maar dan zie ik in de samba logs terug dat hij dit als user HTTP heeft gedaan.
De workstation heeft dan ook geen schrijfrechten in de FTP share, wat dus wel de bedoeling is.

Als ik op de server zelf meerdere samba shares ga mounten, dan gaat dat helemaal perfect, maar ik heb die shares natuurlijk op mijn workstation nodig. Het lijkt er in ieder geval op dat het de Windows PC is die het niet helemaal snapt.

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar het wil maar niet lukken. Niet via Windows Explorer (Tools / Map Network Drive en dan juiste user/pass opgeven) en niet via de command prompt (NET USE T: \\server\ftp passwd /USER:ftp).

Het lijkt erop dat de gebruikersnamen van de aanwezige shares ergens worden gecached ofzo, en dat deze worden hergebruikt als er een tweede verbinding met een share op de server gemaakt moet worden.

Ik meen dat ik weleens had gezien of gehoord dat ergens in Windows XP of 2000 wel instelbaar is welke remote accounts (oid) en wachtwoorden er bekend zijn, maar ik kan nergens iets vinden wat daarop lijkt.

Hoe krijg ik het voor elkaar zoals ik het wil? Gaan rommelen met users en groups op de server is niet echt een optie, omdat ik ervan ben overtuigd dat het op mijn manier moet kunnen? Wie helpt me uitde brand? :)

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:17

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Onder welke user draai je samba?
Ik draai samba zelf als root.

Wat ik net even geprobeerd heb is de home dir van mijn root sharen.
En mounten als user op andere pc.
config in smb.conf is
code:
1
2
3
4
5
[test]
        read only = no
        path = /root
        write list=vae_victis
        force user=root

Gemount bij ander pc, als user vae_victis.
En ik kan dan alles doen.
Als ik daarna de user.group settings van /root bekijk, staan die allemaal zoals het hoord.

Wat je dus kunt doen is doen zoals ik het gedaan heb, en alles mounten onder xp als 1 user.
Volgens mij is er ook een setting dat je de group kunt forcen.
code:
1
force group=??

als het goed is.

Verdere settings als rwx ed kun je dan ook nog setten in smb.conf.
Iig genoeg om verder mee te spelen dacht ik :)

zoiets dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[website]
        read only = no
        path = /var/pub/http
        write list=cheatah
        force user=http
        force group=nobody
[ftp]
        read only = no
        path = /var/pub/ftp
        write list=cheatah
        force user=ftp
        force group=nobody

[ Voor 18% gewijzigd door Vae Victis op 17-09-2003 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!
Een oplossing in een totaal andere hoek dan waar ik aan het zoeken was, desalniettemin werkt het helemaal perfect! _/-\o_

Ik was van mening (en ben dat nog steeds) dat het raar is dat windows niet echt eenvoudig met verschillende gebruikers omgaat. M'n configuratie ziet er nu inderdaad ongeveer uit als je hierboven weergeeft.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
bij mijn weten onmogelijk om als verschillende users op dezelfde shares in te loggen van w2k/xp...
heb dit laatst weer meegemaakt en helaas geen workaround (behalve aan de samba kant dan dus)