Helaas ben ik totaal niet thuis in de linux wereld, maar ik ben nu voor de uni C aan het leren, daar werken we onder SUSE linux, alleen wil ik graag thuis ook aan de slag, maar ik draai onder windows XP. ZIjn er ook compilers voor windows te krijgen waar C op draait, heb na wat gegoogle cygwin geinstaleerd, alleen daar ben ik even mee aan de slag gegaan maar commands als GCC kent hij niet. Ik ben helaas nog een absolute N00B in deze tak, maar hopelijk zo geleerd
Verwijderd
Er bestaat naar ik meen ook een GCC port voor Windows. Even googlen op "free command line c compiler" o.i.d. zal je wellicht verder helpen.
je moet voor cygwin ook wel de juiste packeges installeren
alleen cygwin is nogal kaal
k gebruik in voor windows meestal borland 5. voor console apps enzo, trouwens ook bruikbaar voor andere platformen
als je gui wilt kun je ook builder gebruiken
k gebruik in voor windows meestal borland 5. voor console apps enzo, trouwens ook bruikbaar voor andere platformen
als je gui wilt kun je ook builder gebruiken
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Je kunt ook KDE op Cygwin draaienSuper_ik schreef op 17 September 2003 @ 19:52:
je moet voor cygwin ook wel de juiste packeges installeren
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
bedankt ,Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 19:50:
Er bestaat naar ik meen ook een GCC port voor Windows. Even googlen op "free command line c compiler" o.i.d. zal je wellicht verder helpen.
heb deze link daardoor gevonden http://www.digitalmars.com/download/freecompiler.html
zal zo even downloaden en installeren even kijken of ik daar verder mee kom, en anders misschien toch maar even linux installeren
Voor de mingw port van gcc heb je volgens mij geen cygwin nodig...
Check trouwens Dev-C++, da's een IDE die compilet met mingw's gcc
Check trouwens Dev-C++, da's een IDE die compilet met mingw's gcc
[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 17-09-2003 20:06 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Dit is de win32 GCC port die jij zoekt
Mingw werkt idd zonder Cygwin
Download DevC++ (zie www.sourceforge.net) dan heb je er gelijk een IDE bij
haha ik vind het prachtig met wat voor oplossingen jullie allemaal komen, maar ik moet jullie helaas teleurstellen dat ik momenteel nog niet allemaal begrijp wat jullie bedoelen, nog even te complex voor deze beginneling, programma's in c schrijven gaat erg goed , maar ik wist niet dat het programma draaien onder windows zo complex zou worden.
Nee, dat is de DOS port
djgpp werkt nogal slecht op win2k en winXP, door een bug in de dos emulator van windows. Dat was trouwens zo, ik weet niet of dat nog steeds is. Maar MS had iig aangegeven er niets aan te willen doen
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Toevallig zat deze keer bij PCM gratis een linux cd Knoppix 3.2, ideaal want het is een live cd dus kan oo proberen zonder te installeren, ik neem aan dat daar standaard de c compiler in zit.
http://clio.rice.edu/djgpp/win2k/main.htm.oisyn schreef op 17 september 2003 @ 20:32:
[...]
Nee, dat is de DOS port
djgpp werkt nogal slecht op win2k en winXP, door een bug in de dos emulator van windows. Dat was trouwens zo, ik weet niet of dat nog steeds is. Maar MS had iig aangegeven er niets aan te willen doen
Wat maar weer aangeeft dat het overduidelijk geen win32 port is
Verwijderd
Probeer MS Visual C++, je kan hem vast via de uni vrijwel gratis (student licence) krijgen. Om de storm anti MS/VC++ reacties voor te zijn: je zult op zo'n beetje alle platfoms moeten kunnen werken. Elk platform heeft voor en nadelen, de technische pro's en con's zijn dan niet altijd (vrijwel nooit
) de beslissende factor.
Succes met de opleiding!
Succes met de opleiding!
ga ik daar eens achteraan, ik zal ook eens kijken of ik borland voor c kan krijgen.Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 21:04:
Probeer MS Visual C++, je kan hem vast via de uni vrijwel gratis (student licence) krijgen. Om de storm anti MS/VC++ reacties voor te zijn: je zult op zo'n beetje alle platfoms moeten kunnen werken. Elk platform heeft voor en nadelen, de technische pro's en con's zijn dan niet altijd (vrijwel nooit) de beslissende factor.
Succes met de opleiding!
Verwijderd
Femkester, wil je ook gui programma's schrijven? Indien dit niet zo is dan voldoet DJGPP prima. Het draait onder XP en je kan er prima commandline programma's mee schrijven.
Als ik me mijn eerste progsels van de universiteit goed herrinner is meer niet nodig. Later kan je alsnog een stuentenlicentie aanschaffen van een of andere commerciele app. Of dual boot linux installeren natuurlijk!
Als ik me mijn eerste progsels van de universiteit goed herrinner is meer niet nodig. Later kan je alsnog een stuentenlicentie aanschaffen van een of andere commerciele app. Of dual boot linux installeren natuurlijk!
ook deze ben ik nu aan het downloaden, kijken of ik daar mee verder kom. De linux cd werkte, probleem is alleen dat ik snel linux moet gaan leren dan en voornamer nog de commando's , heerlijk weer een beetje het oude dos gevoel. Probleem is alleen dat het wel erg omslachtig is steeds linux op te gaan starten, dus draai nu liever eerst nog liever onder windows.MisterData schreef op 17 September 2003 @ 20:16:
Mingw werkt idd zonder CygwinDownload DevC++ (zie www.sourceforge.net) dan heb je er gelijk een IDE bij
anti MS/VC++ posts zul je hier in de devschuur (r) niet veel vindenVerwijderd schreef op 17 September 2003 @ 21:04:
Om de storm anti MS/VC++ reacties voor te zijn
Topicstarter: ga gewoon voor het reeds vermelde Dev-C++. Een goede free IDE + compiler zonder de franjes van Visual Studio waar je als beginneling toch helemaal niets aan hebt (integendeel). Je zal ook minder verleid worden om non-standard dingen te gebruiken. Eenmaal je standard C onder de knie hebt, kun je andere, meer 'professionele' omgevingen en platformen bekijken.
A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.
LCC is een goeie compiler + tools waarmee je goed uit de voeten kan... (lccwin32)...
Yo dawg, I heard you like posts so I posted below your post so you can post again.
werkt prima! Alleen knalt het scherm wel heel snel weg als je een prog uitvoert, kan geeneens de uitkomst lezenTaXaN schreef op 17 September 2003 @ 21:43:
Topicstarter: ga gewoon voor het reeds vermelde Dev-C++. Een goede free IDE + compiler zonder de franjes van Visual Studio waar je als beginneling toch helemaal niets aan hebt (integendeel). Je zal ook minder verleid worden om non-standard dingen te gebruiken. Eenmaal je standard C onder de knie hebt, kun je andere, meer 'professionele' omgevingen en platformen bekijken.
en hij kent de notitie /* */ functie niet dan krijg ik een parse error
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 21:58 ]
Euhm, dat is toch normaal? Zodra een programma z'n ding gedaan heeft, sluit het af. Als je gewoon dubbelklikt op je .exe zul je daar dus weinig van zien. Ofwel je programma runnen in de commandline ofwel ergens op het einde iets toevoegen waardoor het programma wacht. Als je een nieuw C-project start, heeft de main() dit al automatisch.werkt prima! Alleen knalt het scherm wel heel snel weg als je een prog uitvoert, kan geeneens de uitkomst lezen
Hoe bedoel je? Comments als volgt werken hier zonder problemen hoor:en hij kent de notitie /* */ functie niet dan krijg ik een parse error
C:
1
2
3
4
5
6
| /* een commentaarregeltje */ /* een commentaarblok met twee regels */ |
Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 21:46:
[...]
werkt prima! Alleen knalt het scherm wel heel snel weg als je een prog uitvoert, kan geeneens de uitkomst lezen
en hij kent de notitie /* */ functie niet dan krijg ik een parse error
C++:
1
| cin.get(); |
ZOU het moeten doen
ja vreemd he, maar nu doet hij het ineens wel goed, dus probleem is gelukkig opgelost.PrisonerOfPain schreef op 17 September 2003 @ 22:05:
[...]
C++:
1 cin.get();
ZOU het moeten doenen die /**/ is wel erg vreemd :\
C++:
1
| cin.get(); |
wat kan ik hier mee?
MAAR ik wil jullie wel bedanken namens heel veel mensen, met dit programma kunnen we wat! Het is me wat 1ste jaars informatiekunde student zijn
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 22:11 ]
PrisonerOfPain: dat is C++, geen C. Typisch gebruikt men wel eens de code
Dat is echter niet portable maar voldoet dikwijls ruimschoots.
femkester: je zal vermoedelijk ergens vóór die /* */ een fout gemaakt hebben. C(++) compilers willen wel eens verwarrende foutmeldingen geven omdat het soms even duurt voor ze doorhebben dat je een fout gemaakt hebt. Als je echt geen fout vindt op de regel die de compiler aangeeft, kijk dan eens of je geen curly brace of puntkomma vergeten hebt.
C:
1
| system("PAUSE"); |
femkester: je zal vermoedelijk ergens vóór die /* */ een fout gemaakt hebben. C(++) compilers willen wel eens verwarrende foutmeldingen geven omdat het soms even duurt voor ze doorhebben dat je een fout gemaakt hebt. Als je echt geen fout vindt op de regel die de compiler aangeeft, kijk dan eens of je geen curly brace of puntkomma vergeten hebt.
C:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| #include <stdio.h> main() { int total,a,b,c,d; printf("tik een 3cijferig getal in:"); scanf("%3d", &total); a= total/100; b= total - a*100; c= b/10; d= total - a*100 - c*10; printf("het omgekeerde is: %d%d%d\n",d,c,a); return 0; } |
heb al een keer die pause ertussen gezet maar helpt niet, knalt gewoon door
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 22:46 ]
Verwijderd
Aangezien ik zelf ook op de uni moet programmeren in c onder linux en weinig zin had om dat thuis te installeren, gebruik ik zelf ook djgpp. Zoals gezegd werkt het prima.Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 21:30:
... dan voldoet DJGPP prima. Het draait onder XP en je kan er prima commandline programma's mee schrijven.
Als editor gebruik ik het programma Textpad. Ik gebruik dit programma al ruim een jaar en vind het zeer prettig werken, zeker voor programmeertalen. Dit is natuurlijk geheel persoonlijk.
DJGPP herkent bij mij (in combinatie met Textpad) zowel de
code:
als 1
2
3
| /* commentaar bla bla */ |
code:
1
| // commentaar |
succes met je opleiding verder
als je dan toch geen portable dingen doet gebruik dan getch () die in conio.h zit, hoewel geen ANSI is het desondanks wel bijna overal beschikbaarTaXaN schreef op 17 September 2003 @ 22:39:
PrisonerOfPain: dat is C++, geen C. Typisch gebruikt men wel eens de code
C:
1 system("PAUSE");
Eerst en vooral: geef main() eens expliciet int als return type; nu doe je dat slechts impliciet wat als 'bad practice' beschouwd wordt. Tip: voeg in de project options onder 'Parameters' eens "-Wall" (zonder de ") toe in het vak 'Compiler'. Dan gaat de compiler wat strenger naar je code kijken en je waarschuwingen geven als je bijvoorbeeld een gedeclareerde variabele niet gebruikt of een functie gebruikt die niet eerst gedeclareerd is.Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 22:45:
heb al een keer die pause ertussen gezet maar helpt niet, knalt gewoon door
system("PAUSE") werkt hier perfect hoor. Ik heb jouw code genomen en het er even aan toegevoegd. Denk er aan om stdlib.h te includen (al zal het zonder ook wel werken).
Wat .oisyn hierboven zegt, is ook een mogelijkheid.
Maar dat is niet omdat die meningen er niet zijn.anti MS/VC++ posts zul je hier in de devschuur ® niet veel vinden
Volgens mij is dit geen "typische code". Het is wel gigantisch lelijke code.PrisonerOfPain: dat is C++, geen C. Typisch gebruikt men wel eens de code
C:
1 system("PAUSE");
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Ik neem aan dat je die system("PAUSE") of getch() of cin.get() alleen maar tijdens het debuggen wilt gebruiken (want in de uiteindelijke versie van je programma wil je 'm zeker niet hebben!); het lijkt me dan niet echt een probleem dat het lelijk en unportable is. Het is maar een enkele, op zichzelf staande regel, die je in de uiteindelijke versie toch weer weghaalt.
[ Voor 6% gewijzigd door Soultaker op 18-09-2003 15:07 ]
Helemaal mee eens, maar ik deed daarover dan ook geen uitlatingfarlane schreef op 18 September 2003 @ 09:04:
Maar dat is niet omdat die meningen er niet zijn.Dat is omdat software mensen verstandige mensen zijn die weten dat dat soort dingen op flamewars uitdraaien.
Ik maakte de post meer omdat het er op het forum nogal anders aan toe gaat dan op de t.net frontpage, aangezien de user in kwestie nog maar 1 post had (degene die ik quotte)
Het is typisch lelijke codeVolgens mij is dit geen "typische code". Het is wel gigantisch lelijke code.
TaXaN schreef op 17 September 2003 @ 22:39:
PrisonerOfPain: dat is C++, geen C.
Tenzij je om user-input hebt gevraagt en je daarna nog iets wil promten, maar idd meestal zo jaSoultaker schreef op 18 September 2003 @ 15:06:
Ik neem aan dat je die system("PAUSE") of getch() of cin.get() alleen maar tijdens het debuggen wilt gebruiken (want in de uiteindelijke versie van je programma wil je 'm zeker niet hebben!);
Dit is alleen aan te raden om te gebruiken als je alleen C mag gebruiken en/of je hem alleen tijdens het debuggen gebruikt, omdat je anders met een extra lib zit te prutsen die je filesize niet ten goede komt.oisyn schreef op 17 September 2003 @ 23:13:
[...]
als je dan toch geen portable dingen doet gebruik dan getch () die in conio.h zit, hoewel geen ANSI is het desondanks wel bijna overal beschikbaar
[ Voor 3% gewijzigd door PrisonerOfPain op 18-09-2003 15:48 ]
uhm, ga jij serieus vertellen dat system ("pause") in jouw releases terecht komen?PrisonerOfPain schreef op 18 September 2003 @ 15:48:
Dit is alleen aan te raden om te gebruiken als je alleen C mag gebruiken en/of je hem alleen tijdens het debuggen gebruikt, omdat je anders met een extra lib zit te prutsen die je filesize niet ten goede komt
Maar verder: filesize wordt echt niet veel groter hoor. Het is niet een hele lib die ineens in je executable erbij komt. Goeie distributies hebben voor elke functie een aparte sourcefile. Goede linkers linken alleen de object files uit libraries (een lib is niet meer dan een verzameling van gecompileerde sources) die nodig zijn. Het aantal wat erbij komt is echt minimaal.
Daarnaast: system () is ook C, geen C++, dus zit ook in de C lib
Waarom je het alleen mag gebruiken met C en niet met C++ is mij een raadsel. Als het je te doen is om de verschillende buffering van iostreams en stdio: daar heb je een methode voor: ios_base::sync_with_stdio ()
.edit: hmm, het ging hier over getch () tov system ("pause"), niet tov cin.get (). Jij was niet degene die met system naar voren kwam. Ik vraag me dan ook af waarom je op mij reageerde
[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 18-09-2003 16:07 ]
Omdat je bij de meeste C++ console app's toch stdio.h al ge-include hebt, lijkt het mij onnodig om conio.h ook te gaan includen.oisyn schreef op 18 September 2003 @ 16:03:
[...]
Waarom je het alleen mag gebruiken met C en niet met C++ is mij een raadsel. Als het je te doen is om de verschillende buffering van iostreams en stdio: daar heb je een methode voor: ios_base::sync_with_stdio ()
en ik quote alleen het stuk over getch()
oh, en dat is de reden dat je het alleen bij C mag gebruiken, en niet met C++, zoals je het zo mooi zei?PrisonerOfPain schreef op 18 September 2003 @ 17:03:
Omdat je bij de meeste C++ console app's toch stdio.h al ge-include hebt, lijkt het mij onnodig om conio.h ook te gaan includenje mag het wel gebruiken maar het is niet aan te raden.
Bovendien include ik stdio.h vrijwel nooit in een C++ console app (en cstdio ook niet
Okey, jij je zin, ik was iets te fanatiek met m'n tags.oisyn schreef op 18 September 2003 @ 17:14:
[...]
oh, en dat is de reden dat je het alleen bij C mag gebruiken, en niet met C++, zoals je het zo mooi zei?
Bovendien include ik stdio.h vrijwel nooit in een C++ console app (en cstdio ook niet). Overigens staat system () niet in cstdio, maar in cstdlib. En cstdlib include ik eigenlijk ook zelden
Pagina: 1