Toon posts:

XP 2400+ en Matsonic: cpu kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
---- Probleem opgelost !! ----

Hey Mede-tweakers

Probleem.. groot vrees ik.. klein hoop ik ....

Vanmiddag viel mijn systeem zonder enige reden uit, ok ff kijken dus. Systeemkast open ff draden controleren etc. Alles zat prima. Stroom er weer op, computer aan.. en....

Heel even stroom, dan hoor je een hele zachte Bzzzztt... en pc is weer uit. Wel staat er nog gewoon stroom op het mobo. Ik kan pas weer restarten als de stekker er uit is, en ik het moederbord ontladen heb (het lampje op mobo uit is). En dan de stekker er weer in doe.

Ik heb alles er uit gehad en alles apart getest.. coclusie? De processor, zodra ik de stroom erop zet hoor ik de Bzzzzzt bij de procesoor wegkomen. 1 van de 10 keer start hij gewoon en blijf hij ook draaien maar de overige 9 keer dus niet.. (Dit heb ik getest met alleen de proc en de koeler op mobo. Verder geen andere kaarten / geheugen er op om dat uit te sluiten.

Iemand enig idee?

Hier de specs...

Mobo: Matsonic MS8137c (via) (laatste bios update)
Proc: AMD Athlon XP 2400 (koperen 3000+ piped koeler)
Mem: 512MB PC 2700
Video: XFX Ti4200
Drives: Floppy en cd-rw
Extra: 2 case koelers

Ik hoop dat iemand dit probleem kent, zou het de processor kunnen zijn? Soms doet ie het wel... Kortsluiting ergens mogelijk??

Ik hoop echt dat iemand me verder kan helpen !!!

Alvast heel erg bedankt !!

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 15:30 . Reden: Probleem opgelost ]

Verwijderd

Topicstarter
ps. De bios is al gereset.... Heb de schroeven van mobo / kast voorzien van rubber ringetjes tussen de onderkant van mobo en kast.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
En daar hebben we de edit knop voor. Oh, iets bedachtzamer met je topictitle omgaan mag ook wel: "Processor dood?? HELP !!!" geeft weinig info en staat verschrikkelijk schreeuwerig. Heb 'm dus maar even aangepast :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik denk zelf altijd pas op het allerlaatste moment aan een dode processor. Je zegt zelf dat hij zeer sporadisch wel goed doorstart en werkt, dan kan het dus al bijna niet aan de processor liggen.

Ik denk zelf meer aan een moederbord wat de flinke stroom die een XP2400+ trekt niet aankan. Zeker als je bekijkt dat dat bord die processor niet bij aflevering ondersteunde, maar via een BIOS-update. Dan zou het best wel eens kunnen dat dat bord hem op papier wel ondersteunt, maar in de praktijk toch instabiel blijkt te werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb wel een 550 watt Q-Tec voeding .... Maakt dat dan niets uit?

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 17 September 2003 @ 19:04:
En daar hebben we de edit knop voor. Oh, iets bedachtzamer met je topictitle omgaan mag ook wel: "Processor dood?? HELP !!!" geeft weinig info en staat verschrikkelijk schreeuwerig. Heb 'm dus maar even aangepast :)
Haha.. ok dan.. bedankt !

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Doe je't gewoon weer he! :/

Anyway, CPU kapot zou best tot de mogelijkheden behoren. Of in ieder geval, beschadigd. Ik zou persoonlijk eerder aan geheugen denken, maar als je al aangeeft dat het hetzelfde verhaal is zonder geheugen kunnen we dat uitsluiten. Wat je kan proberen is de CPU bij de winkel te laten testen, en vragen (eisen!) om een nieuwe. Met een beetje geluk doet'ie het nu wel :)

In het andere geval zou'k eens goed m'n mobo gaan onderzoeken op beschadigingen.

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 20:12:
Ik heb wel een 550 watt Q-Tec voeding .... Maakt dat dan niets uit?
Nee, want het gaat in dat geval niet om een te krappe voeding. In de situatie die ik bedoel, gaat het om het moederbord zelf dat de stroom niet aankan.

Kijk, een Athlon XP2400+ trekt gemakkelijk zo'n 40 ampère. Die stroom wordt door de spanningsregelaars en componenten op je moederbord geregeld en geleverd. Als je een mindere kwaliteit moederbord hebt, of gewoon een moederbord dat éigenlijk niet berekend is op zulke snelle CPU's, dan kan die stroom gewoon teveel zijn en leiden tot instabiliteit of niet-booten, ook al is je voeding zelf zwaar genoeg.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost, inderdaad het mobo die de stroom niet aankon. Heb nu een ander mobotje (Asus Asrock k7s8x/a/asr).

Pctje loopt weer...

Bedankt voor de hulp !!
Pagina: 1