Toon posts:

Comp A ziet B niet, B ziet A wel okee - please assist!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Twee pc's, met crossed kabeltje aan elkaar gehangen om data te kunnen delen. Beide zijn dualboot XP dan wel 98SE, en WinXP-WinXP gaat goed - hardware is dus oki. De (erg prettige) FAQ van deze groep kon me niet helpen, en ook inmiddels drie dagen Googlen en forums afstruinen heeft niks opgeleverd. Dus:

Anders van XP-XP, heb ik nog Win98SE-Win98SE: gaat van B naar A goed, bij A krijg ik echter de mededeling, zodra ik op 'Volledig Netwerk' klik: "Kan het netwerk niet doorzoeken. Kan geen toegang krijgen tot het netwerk."

Pingen op IP adres gaat wel, en op computernaam ook.
adressen zijn 192.168.0.1 en .2, subnet 255.255.254.0
Primaire netwerkaanmelding: Client voor MS-netwerken, Bestanden en printers mogen gedeeld. Alles wat met netwerk te maken heeft, adapter, TCPIP, al meermalen verwijderd en opnieuw geinstalld.

Verdere netwerk-instellingen heb ik tot in den treure vergeleken, en zijn bij beide computers, tenzij ik iets enorm sufs over het hoofd zie, absoluut identiek.

Waarom dan toch via B wel netwerken zoals het hoort, maar niet vanaf A?!?

Iemand een idee, please...

Verwijderd

zelfde werkgroep?
dns?
wins?
kortom.. wat zijn de rest van de opties??

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Misschien XP firewall uit op beide pc's?

[ Voor 56% gewijzigd door guanpedro op 17-09-2003 18:32 ]

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• M4rk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-06 17:06

M4rk

Doet dingen met spullen

Ik moest altijd de netbeui/nwlink meuk installeren onder xp en onder win98 om die filesharing goed voor elkaar te krijgen

Plat dak opstelling met 9x 340W JA-Solar Panelen op een Goodwe GW3000-XS omvormer en schaduw op zuid-west

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:20

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

nwlink is niet nodig.
Maar netbeui is een ideaal protocol VOOR THUISGEBRUIK. Het is simpel, snel, niet zo irri als de topicstarter met IP heeft gemerkt, want dit probleem heb ik al heeeeeeeeeeel vaak gezien.

Netbeui werkt met broadcast, is daarom niet geschikt in bedrijfsnetwerken, maar voor thuis (met crosskabel) prima.

nwlink (oftewel IPX/SPX) heb je niet nodig, aangezien je geen Novell IPX netwerk thuis hebt. Vroeger werd het dan toch thuis gebruikt, omdat sommige spelletjes IPX konden gebruiken om tegen elkaar te spelen. Maar de huidige spellen werken met IP.

Make music, not war

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:30
Heb je de username in 98 wel goed ingesteld? Heb van de week 1,5 uur zitten zoeken bij iemand die dat niet goed had gedaan.... geen punt in je usernaam!

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

bestaat de w98 user met hetzelfde passwoord wel op die xp bak waar je mee connect ?

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid: het gaat om Win98SE naar Win98SE, WinXP heeft hier niks mee te maken; ik gaf er alleen mee aan dat ik daar geen probs mee ondervind.

Usernaam in Win98 is in beide hetzelfde, zonder punten of andere rare dingen.

DNS is uitgeschakeld (waarom zou dat aan staan in een niet-internettend netwerkje)
Geen gateway ingesteld, is gewoon een crossed kabeltje tussen twee machines.
WINS omzetting staat uitgeschakeld.
Alle bindingen staan netjes aangevinkt.

Echt zeer frustrerend, vooral omdat welke machine dan ook, ik aansluit - het werkt! Alleen het apparaat dat ik wil gebruiken (en toegegeven, een COMPLETE win98 her-install heb ik nog niet gedaan, maar jemig, dat zou ook niet nodig moeten wezen!) geeft geen goed resultaat.

Verwijderd

Installeer nu gewoon het NETBEUI-protocol en je kan browsen...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jemoet wel de "client for micosoft networks" hebben geinstalleerd
en een vinkje bij allow somthing to share files

Iperf

Verwijderd

Ik weet uit ervaring dat "netwerk doorzoeken" vaak niet werkt. Het blijkt dat een met de hand ingevulde mapping dan wel werkt. Zoals \\"naam andere pc"\"sharenaam hdd". Praktijkvoorbeeld \\pc2\c . Of is het // ?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 22:28 . Reden: typo ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

idd \\pcnaam of \\ipdres

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
okay, proberen \\cpunaam te runnen, geeft een nieuwe foutmelding: gebruiker niet aangemeld op het netwerk.

huh? Nu wordt het vaag voor me - ik zie waarschijnlijk iets enorm sufs over het hoofd, maar hoe force ik dan nu een aanmelding?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 23:18:
okay, proberen \\cpunaam te runnen, geeft een nieuwe foutmelding: gebruiker niet aangemeld op het netwerk.

huh? Nu wordt het vaag voor me - ik zie waarschijnlijk iets enorm sufs over het hoofd, maar hoe force ik dan nu een aanmelding?
jemoet wel de "client for micosoft networks" hebben geinstalleerd
en gewoon inloggen natuurlijk en niet de escape knop gebruiken

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 17-09-2003 23:23 ]

Iperf

Pagina: 1