[winXP] random explorer crashes

Pagina: 1
Acties:

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45
Ik heb nu al enige maanden het probleem dat op de meest onzinnige tijdstippen mijn explorer shell crasht. Soms gebeurd dit bij het selecteren van een bestand, soms bij het opvragen van een contextmenu of zelfs alleen maar bij het opstarten of afsluiten van een window. Het betreft een volledige crash waarbij explorer wordt afgesloten en opnieuw wordt opgestart.

Het vreemde is dat alleen explorer hier last van heeft. Al mijn programma's draaien stabiel, nooit last van een bsod / spontane reboot of wat dan ook.

Ik heb ondertussen wel wat mogelijkheden afgelopen. In eventvwr staat een event id nr 1002, met als source winlogon (waarschuwing):
Event Type: Information
Event Source: Winlogon
Event Category: None
Event ID: 1002
Date: 17-9-2003
Time: 8:18:08
User: N/A
Computer: LOTHLORIEN
Description:
The shell stopped unexpectedly and explorer.exe was restarted.
In de system afdeling staat deze:
Event Type: Information
Event Source: Application Popup
Event Category: None
Event ID: 26
Date: 17-9-2003
Time: 8:18:06
User: N/A
Computer: LOTHLORIEN
Description:
Application popup: Explorer.EXE - Application Error : The instruction at "0x77f57ec4" referenced memory at "0x00000067". The memory could not be "written".

Click on OK to terminate the program
Click on CANCEL to debug the program
Relevant is om te vermelden dat die laatste foutmelding met elke keer verschillende instructies en geheugenadressen vaak (maar niet altijd) 2 x achter alkaar optreed, met een tussenpoos van ongeveer 4 seconden. soms is een van die 2 een lees operatie.

Dit heb ik nagelopen op eventid.net, en nog eens voor de [url=http://www.eventid.net/display.asp?eventid=26&source=application+popup]andere[/ur]waar ik echter erg weinig info vondt. De meeste links naar microsofts knowledgebase gaan daarbij over win2000 specifieke dingen, waar dan als oplossing staat te updaten naar service pack x of hoger. Een verdere zoektoch bij microsoft naar termen als 'eventid 1002 winlogon' of 'windows xp 1002', 'The shell stopped unexpectedly and explorer.exe was restarted' en enkele soortgelijke termen (ook voor de andere foutmelding). Een relevant artikel ben ik nog niet tegengekomen.

mijn zoektocht op google gaf mij een andere oplossing. Een andere gebruiker heeft hier (tot nu toe) idd geen last van. Punt is, dat ik mijn andere gebruikersaccount behoorlijk aangepast heb (registry instellingen, mappen, voorkeuren, grouppolicy, rechten) en ik eig geen zin heb dit allemaal weer om te zetten. True, je kunt je meeste voorkeursinstellingen zo copy/pasten door je profile over te kopieeren, maar vooral met rechten blijf je dan nog zo een uur of wat prutsen met instellingen. Deze oplossing wil ik dus eigenlijk bewaren als laatste redmiddel - ik zou dan waarschijnlijk meteen een reinstall doen ed).

Misschien kan iemand mij helpen met het zoeken naar het onderdeel waar windows op crasht. Ik moet zeggen dat ik normaal netjes gebruik maak van het add/remove software menutje. Misschien is er ooit iets doorheen geslipt. Ik installeer en deinstalleer toch wel een tiental programma's in een drukke week.

edit:
hier staan nog wat losse opmerkingen over event nr 26. Antwoorden staan er niet in, maar zie bv:
Comment: Platform: Win2k Advanced Server; AMD Athlon 1200MHz; ASUS A7V133
Happens frequently when Explorer.exe is accessed and accessed folder appears to be refreshed. Doesn''t happen in the same folder or folders all the time. This only started happening after installing IE v6.0. Microsoft''s response was that it was basically my problem and not theirs.
Hardware trouwens hier

[ Voor 10% gewijzigd door SilentStorm op 17-09-2003 18:29 ]

Localhost is where the heart is

• SilentStorm
*subtiel schopje*

Verwijderd

awel he....(zoals ze da zo mooi zeggen)....khebbet zo ook veeeeel gehad dat men explorer deruit flikkerde....maar echt gewoon precies hetzelfde als jou...very fijn....een oplossing: XP opnieuw installeren...als dat niet helpt, nog een keer.... :p....nee, ik denk dat er gewoon een bug nog in xp zelf zit...in een van de updates...;khad toen een schone xp installatie-> nerges geen last meer van gehad!.....dussem..veel plezier alvast

• SilentStorm
Ik heb (zie hierboven) al een oplossing gevonden door alleen een nieuw account aan te maken. Ik hoopte echter op een iets mooiere oplossing, waarbij ik het probleem zelf kon aanpakken in plaats van voor een workaround te kiezen.

Dit probleem is niet iets waar ik heel erg mee zit. Meer een kleine onaangenaamheid, die ik probeer op te lossen. Het heeft ook geen haast, als iemand een oplossing heeft hoor ik het wel :)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

(ik zag je topic in je sig, vandaar deze kick :X )

Om de stabiliteit van je Explorer te vergroten, zou je Explorer zo kunnen installen dat elke Explorer in een eigen process draait (click), dit zou al een stukje moeten helpen.

• cobratbq
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2015
Check je geheugen ff met een programma als MemTest86. Meestal als je dat soort rare gebeurtenissen hebt, dan ligt het aan het geheugen, wellicht is Windows corrupt geïnstalleerd doordat je geheugen kapot is.

One ring to rule them all, one ring to find them, one ring to bring them all, and in darkness bind them...

• SilentStorm
@elevetor: Aardig idee. Het vertraagd natuurlijk wel een beetje, aangezien deze steeds opnieuw in het geheugen wordt geladen, maar zo heb ik iig geen last meer van een verdwijnende taakbalk en andere windows. Verder is het wel handig om dat gewoon via mapopties te doen ipv met de regkey.

@cobratbq: grappig dat je daar juist vandaag mee komt. Ik kwam er vandaag net op die manier achter dat het geheugen bij mijn huisgenoot kapot was. Hij had dan ook het makkelijkste symptoom, nl het mislukken van installaties. (Als een installatie na meerdere keren niet succesvol uitgevoerd kan worden, ligt het bijna altijd aan geheugen).

Ik heb hier zelf al eerder naar getest, maar vondt geen fouten. Dit is ook het enige onderdeel waar ik last van heb en met een ander profiel is het over. Ik denk dus dat het niet aan geheugen ligt. Misschien een corrupte regkey oid? Het vreemde is dat het incidenteel gebeurd. Soms kun je een uur lang explorer gebruiken zonder problemen en dan heb je weer elke minuut een crash.

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Windows XP en profielen zijn een ramp. Mijn tip wanneer je instabiele software hebt: verwijder je gebruikersprofiel.

Ik heb profielen van meer dan een GB gezien, ergens gaat er dus iets goed fout in die profielen bij Windows XP. Voordat je aan herinstallatie begint is dat een veel eenvoudiger optie.

Tip: maak dan meteen nieuw Admin-account aan en verwijder daaruit je admin-account (vooropgesteld dat je zo verstandig bent zelf in een beperkt rechten-account te werken).

• SilentStorm
Ik heb bewust wel gekozen voor een admin account vanwege het grote aantal (vaak expirimentele) (her)installaties en verwijderingen. Bepaalde software vraagt van mij ook een admin account. Met gpedit heb ik vervolgens wat preciezer rechten toegekend. (Je kunt ook bij een admin deny dingen invoeren..). Het is gewoon niet te doen als je _constant_ met andere credentials moet gaan werken (mijn admin pw is 24 random tekens...). Misschien dat ze hier in longhorn ofzo nog verandering in aanbrengen. Waar je in linux nog zo even kan 'su'en, blijf je in windows met een admin account prutsen. Met betrekking tot het profiel, zie startpost :)

• elevator
  • Niet online

elevator

Je kan in Windows ook dingen onder een andere user startten (net zoals met su in Linux) - zie runas.exe, en dergelijke :)

• SilentStorm
Met andere credentials dus :)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Inloggen als beheerder en het profiel van betrokken gebruiker verwijderen.
Misschien dat dat helpt.

We have just one world, but we live in different ones...

• SilentStorm
Nou wil ik even ingrijpen voor we alleen nog over nieuwe profielen gaan praten:
  • Het probleem is met een ander profiel opgelost, zoals in de startpost en mijn 2e post staat. Aangezien ik echter een hoop heb ingesteld mbt policies, rechten, etc, zou ik graag een andere oplossing of workaround zien voor dit probleem. Als je een idee hebt hoor ik dat graag. De reden van dit topic is ook niet een "dringend probleem" op te lossen, maar meer een "mindere ergernis". Het herinstalleren van windows of het aanmaken van een nieuw account gaat me voor puur dit probleem nog wat te ver.
Tss, ik begin wel afhankelijk te worden van mn profiel :P

• elevator
  • Niet online

elevator

Je zou eventueel kunnen bekijken wat je precies aan instellingen hebt gedaan :P Een (groot) aantal settings kan je exporteren ? :)

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Dan zou ik een profiel aanmaken, instellen naar wens en vervolgens in zijn geheel kopieren, om vervolgens een van beide profielen daadwerkelijk te gaan gebruiken.

Maar klaarblijkelijk heb je dan toch in die restricties teveel ingesteld, anders zou explorer niet crashen.

• SilentStorm
Je hebt wel een punt. Ik zal eens kijken wat ik kan doen.

Dat wordt dus de public key voor encryptie, gpedit instellingen, startmenu instellingen, desktop, docs, pics, application data, mozilla profiel.. en dan nog de security settings per bestand (niet heel veel gelukkig).

Ik zit dan even met hkcu in het registry. Als ik mijn programma's wil blijven runnen (en opstartitems, tweaks) moet ik die kopieeren.

Is de kans dat ik het probleem weer heb niet heel groot als ik alles gewoon overkopieer?
TromboneFreakus schreef op 08 October 2003 @ 13:59:
Dan zou ik een profiel aanmaken, instellen naar wens en vervolgens in zijn geheel kopieren, om vervolgens een van beide profielen daadwerkelijk te gaan gebruiken.

Maar klaarblijkelijk heb je dan toch in die restricties teveel ingesteld, anders zou explorer niet crashen.
Explorer zou sowieso niet moeten crashen, wat je ook insteld. :/ Waar het nou eigenlijk om gaat is waarom het wel gebeurd. Ik verwacht dat ie op een of andere instelling blijft hangen.

[ Voor 37% gewijzigd door SilentStorm op 08-10-2003 14:10 ]

• elevator
  • Niet online

elevator

Wat ik zou doen in jouw situatie is:

• Creeer een nieuwe user, en controleer even ofdat deze user het probleem niet heeft.
• Als deze user het probleem niet heeft, copieer je de alle mappen van je Profiel directory, over naar de nieuwe user, behalve de files ntuser.dat en ntuser.log (je daadwerkelijke profiel)
• Je controleert nu opnieuw ofdat je probleem niet terug gekomen is
• Geen probelemen, dan kan je in je oude systeem een export maken van je HKCU\Software key, en deze proberen te importeren in je huidige user.

Let wel op - lang niet alles gaat werken in je registy omdat er behoorlijk wat gebruik gemaakt wordt van GUID's - welke niet meer zullen werken :)

• SilentStorm
feest! nja ik ga het eens proberen uit educatieve redenen :P. Het probleem is nu even dat om te testen of ik het probleem heb soms wel een uur bezig moet zijn voor er iets gebeurd. (andere keren is dat om de 5 min, maar ik heb vandaag bv nog _geen enkele keer_ (en dat is uitzonderlijk) last gehad van een crashende explorer. Misschien heeft het in een apart proces starten van explorer al iets opgelost.

Ik weet iig van de vorige keer testen dat een nieuw profiel het probleem niet heeft. Ik expirimenteer een beetje verder.

@hasse_m hieronder: Geinstalleerde programma's komen onder de \software tak van hkcu te staan. Het is idd niet nodig alles te kopieeren.

[ Voor 12% gewijzigd door SilentStorm op 08-10-2003 19:20 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:56 ]

Pagina: 1