[raid1] zie 2de hdd niet

Pagina: 1
Acties:

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:33
Vandaag een 2de 120GB hdd gekocht. Het is alleen een maxtor geworden ipv een WD die er nu in zat. Wel allebei 120 Gb 7200 rpm en 2mb cache.

Eenmaal thuisgekomen die hdd erbij geplaats. Op een eigen kabel aangesloten op een HTP372 highpoint controller, RAID array gebouwd. Geboot naar windows 2000 server en eens ff gekeken naar "disk management".
Daar zie ik alleen de 1ste hdd. Toen bij hardware eigenschappen opgevraagd hoeveel harddisk erin zitten. Zie ik alleen de WD staan.

Nu is de vraag, is dit normaal?
Wanneer nu een hdd uitvalt terwijl windows draait, blijft windows dan doordraaien of moet ik rebooten en iets veranderen in het bios van de RAID controller? Zodat dan wel die 2de hdd te zien is.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nu is de vraag, is dit normaal?
Ja :)

Anders was het geen RAID meer :+ De BIOS van de controller zorgt ervoor dat het OS alle samenwerkende HDD's als één geheel zien en dat alle datablokjes op de juiste plaats terecht komen :Y)
Wanneer nu een hdd uitvalt terwijl windows draait, blijft windows dan doordraaien of moet ik rebooten en iets veranderen in het bios van de RAID controller? Zodat dan wel die 2de hdd te zien is.
Dat gaat helemaal vanzelf. De BIOS/drivers van de RAID controller maken jou daar wel op attent :)

[ Voor 39% gewijzigd door BalusC op 17-09-2003 17:50 ]

• Zym0tiC
Dat de computer alle harddisks in RAID als 1 geheel ziet wist ik. Alleen dacht ik dat als je bij apparaatbeheer ging opvragen welke hdd's er in je systeem hingen je wel 2 hdd zag maar onder deze computer maar 1

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Als het goed is zie je in Apparaatbeheer/Device Manager je RAID controller als SCSI-device, waaraan vervolgens 1 schijfarray hangt. Dat dat array uit 2 schijven bestaat laat Windows je inderdaad niet zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Concrete op 17-09-2003 21:55 ]

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Zym0tiC
Ok ff een screenie, dit is op dit moment de situatie in mijn aparaatbeheer met een RAID 1 array:

Afbeeldingslocatie: http://www.shinebox.nl/misc/devices.jpg

dus dit klopt?

Ik heb gelijk eens ff een benchmark gedaan met Sisoft Sandra en dit is wat er uit kwam:

Buffered read: 64 MB/s
Sequential read: 39 MB/s
Random: 7 MB/s
Buffered write: 14 MB/s
Sequential write: 38 MB/s
Random write: 10 MB/s
Avarage acces time: 7 ms

Is dit nu wel of niet goed op een RAID 1 array, ik weet dat RAID1 niet bedoelt is voor snelheidsrecords maar ik wou toch ff weten hoe een WD 120 GB 7200 rpm 2mb cache samenwerkt met een Maxtor 120 GB 7200 rpm 2mb cache.

O ja, ik hoorde ook nog dat maxtor's langzamer lopen om stiller te zijn, dit zou met een tooltje te verhelpen zijn :? Klopt dit?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Apparaatbeheer & Sandra benchmark zien er prima uit :)

Wat betreft de Maxtor: dit tooltje heet AMSet en is te downloaden van Maxtor.com.

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 17-09-2003 22:11 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je Maxtor niet als een gek ratelt, staat ie idd in de stille stand (ding heeft stapjes van 1..255, maar in't echt heeft ie maar 2 standen: stil of snel).

Maxtor biedt AFAIK geen tool aan voor het instellen van AAM. Je kunt echter wel bij IBM/Hitachi terecht voor de IDE Featuretool, hiermee kan je voor alles wat IDE is dusdanige dingen instellen en evt de SMART status uitlezen. Of dat ding ook IDE disks op een HPT controller snapt weet ik niet, maar dat is zeer makkelijk te verhelpen: je draait die tool toch al vanuit DOS vanaf een diskette, kan je net zogoed die hdd's tijdelijk even aan een normale IDE controller hangen.

• Concrete
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2015

Concrete

Just press the button...

Als je nou bovenin Apparaatbeheer "Apparaten op verbinding" kiest, dan zie je je RAID1-array onder je Highpoint controller verschijnen. Dat bedoelde ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Concrete op 17-09-2003 22:31 ]

Beton is koel. Een Alpha is koeler.

• Zym0tiC
BalusC schreef op 17 september 2003 @ 22:10:
Apparaatbeheer & Sandra benchmark zien er prima uit :)

Wat betreft de Maxtor: dit tooltje heet AMSet en is te downloaden van Maxtor.com.
Ok dat klinkt iig goed, dan hoef ik die maxtor niet om te ruilen voor een ander.
edit:
Maar is die random read niet wat te laag als je je bedenkt dat je 2 hdd hebt waarvan hij kan lezen. Dus zou je denken dat hij eerder bij de data is of maak ik nu een denkfout?

Ik heb ff gezocht op Maxtor.com naar AMSet en daar kwam het volgende uit:
The AMSET.EXE utility enables, disables, and sets levels for the Acoustic Management (operating sound levels) for the following hard drive families only:
-DiamondMax Plus 40 UDMA/100
-DiamondMax 60 UDMA/100
-DiamondMax VL 30 UDMA/100
-D540X
-D740X
Aangezien ik een DiamondMax9 heb neem ik aan dat dit tooltje niet zal helpen/werken.
_JGC_ schreef op 17 september 2003 @ 22:13:
Als je Maxtor niet als een gek ratelt, staat ie idd in de stille stand (ding heeft stapjes van 1..255, maar in't echt heeft ie maar 2 standen: stil of snel).
Nope mijn maxtor ratelt niet als een gek :Y) maar zoals ik al zij is het een diamond max9 dus maybe dat het daar anders mee zit.
Ik kan iig wel eens dat tooltje van de IBM site proberen wat je zei.

edit:
Ik kan alleen maar een drive fitness test vinden op de ibm site :|

[ Voor 12% gewijzigd door Zym0tiC op 17-09-2003 22:47 ]

Pagina: 1