Toon posts:

[Pelt-Voeding] Meanwell SP-200-24

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nu heb ik net deze voeding binnen gekregen, specs @ http://www.trcelectronics.com/Meanwell/pdf/sp200.pdf
(Kijk wel bij de 24V versie!)

Afbeeldingslocatie: http://www.oc-shop.nl/website/pics_products/PSU-TEC-200.jpg

Maar ik heb 2x MCW50-T besteld.

Deze hebben 12V nodig en 7.5A en zijn 80W per stuk.

De voeding van mij levert 24V en 8.4A en 200W.

Nu wil ik die 2 blokjes aan deze voeding hangen, nu heb ik me laten vertellen voordat ik hem kocht dat dat kon. Maar nu weet ik ut zelf ff niet meer. Zowieso moet ik dat voltage naar 12V krijgen, er zit een potmeter achtig iets op, maar weet niet of je hem dan helemaal tot 12V krijgt terug gedraaid. (Maar dat meet ik dan wel ff op).

Als je nu 2 pelts van 7.5A hebt, heb je dan 15A nodig? Als ik nu de voeding terug naar 12V kan draaien, krijg ik dan ook het dubbele aantal Ampères?

Want volges P = U * I --> I = P/U --> I = 200/12 = 15.67 A

Klopt toch of niet?

Dus nu is mijn vraag, kan ik die 2 peltiers aan die voeding hangen dmv het voltage terug te draaien naar 12V (als dat kan, anders moet ik het voltage op een andere manier terugdraaien).

Ja, ik ben niet echt een mega-erg elektroleek, maar echt veel weet ik er niet vanaf (haal altijd dingen door mekaar :X)

Ik heb ofcourse ook al via de GoT search gezocht, maar toen vond ik niet echt veel wat bruikbaar was, en google leverde me niet veel meer over die voeding dan dat pdf'je wat ik jullie gaf.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 14:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kun je nie gewoon die pelts er in serie aanhangen? dan verdeelt de spanning over de pelts, maar je houdt wel de volle 8.4A voor elke pelt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• pierre-oord
  • Laatst online: 15-01 10:55
Idd, precies doen wat Orion84 zegt. In serie is dus zo:

Draad plus voeding op plus eerste pelt. Dan min van die pelt naar plus volgende pelt. En dan min van die pelt naar min van voeding. Done :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

die voeding kan terug naar 20V, niet naar 12V. Wat Orion84 zegt zou moeten werken. Alleen je pelts zijn dan geen 80W meer, want die pelts draaien op bijna 16V volgens mij (15.7 ofzo)

Verwijderd

Topicstarter
The thermoeletric module pulls approximately 7.5A at 12 volts.
Bron: http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp

Dus gewoon die 2 pelts in serie?

Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...

Maaruh die pelts zijn toch 12V of ligt dat nu aan mij (zie boven ^^^)....

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 18:08 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 18:07:
[...]

Bron: http://www.swiftnets.com/products/mcw50-T.asp

Dus gewoon die 2 pelts in serie?

Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht...

Maaruh die pelts zijn toch 12V of ligt dat nu aan mij (zie boven ^^^)....
L40xW40xH3.5mm
Qmax: 80.3 w
Imax: 8 amps
Umax: 15.2 v
ΔTmax: 65 °C

Het maximale vermogen haalt ie op 15,2 V. Op 12 V zal ie dus minder vermogen hebben..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
12V-13V is er net ideaal voor , want vanaf een bepaald punt genereert de pelt enkel extra warmte ipv meer te koelen

Verwijderd

Topicstarter
Desolation Angel schreef op 17 September 2003 @ 18:34:
12V-13V is er net ideaal voor , want vanaf een bepaald punt genereert de pelt enkel extra warmte ipv meer te koelen
Klopt, een 24V pelt moet je ook rond de 19 ofzowiets laten lopen. Op het laatst genereert hij idd alleen maar nog warmte wat averechts werk ipv in je voordeel...

• arnoman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-02 10:39
Ho ho, het is idd dat hoe dichterbij een peltier komt bij zn voltage hoe minder sterk zijn coolingscapaciteit toeneemt. Hoe dichter bij de peltier bij zn max voltage komt hoe meer hitte hij dan dus ook gaat produceren. Daarom is het idd verstandig om een peltier op een iets lager voltage dan zn max laten draaien. Dit zou je nauwelijks merken aan de temperatuur (cold site), wel aan de hotsite.

Verwijderd

Topicstarter
Nou krijg ik net te horen, dat als ik die 2 in seria hang ik dus ook 2x 7.5A = 15A op 24 voltlijn moet hebben ??? En hij levert 8.4 op 24V :?

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
Dat is niet wear @natuurkunde:
in serie: voltages optellen
parralel: amperages optellen

(denk aan de kerst verlichting dat zijn bijv. 100 lampjes van 2.3volt en een paar watt, dat kun je dat gewoon op de 230 aansluiten en hij trekt dan ook nog maar een paar watt met heel de serie)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:20

Epsilon

pcmadman schreef op 17 September 2003 @ 21:05:
Dat is niet wear @natuurkunde:
in serie: voltages optellen
parralel: amperages optellen

(denk aan de kerst verlichting dat zijn bijv. 100 lampjes van 2.3volt en een paar watt, dat kun je dat gewoon op de 230 aansluiten en hij trekt dan ook nog maar een paar watt met heel de serie)
paar ampere bedoel je :x

Maar we get the point

Razorblade, wat denk je zelf ? Ga wat zoeken, en begin met deze formule
P=I*U

• Jack
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Als je de 2 pelts direct in serie aan je Meanwell zou hangen, dan krijg elke pelt:

12V en 8.4A
(P=I*U -> 12*8,4=100W, dus met 2 pelt 200W)

Kijk wel ff na of het goed gaat met 8,4A op de pelts,
want dat weet ik eigenlijk niet.

volgens de specs slikken ze 8A met 15.2V (121.6W) dus ik neem aan dat 8,4A ook wel goed zal gaan...

Moet dit btw niet in C&E?
tenzij je deze pelt-voeding gaat overclocken / koelen ;)

ow ok :)

[ Voor 103% gewijzigd door Jack op 17-09-2003 23:45 ]

[Specs]

Verwijderd

@siris: amperage is iets dat een voeding kan leveren. als je een lamp aan zet in je huis dan gaat daar toch ook geen 16A door heen? Het apparaat bepaalt dus hoeveel ampere die trekt en niet de voeding.
Pagina: 1