T'bred vervangen door Barton op ASUS A7V8X -> Temps ???

Pagina: 1
Acties:

• Radiodurans
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:48
Ik heb laatst mijn T'bred 1800+ vervangen door een Barton 2500+. Zoals bekend is de A7V8X erg slordig met de temps. Zo gaf Asus Probe vaak CPU-temps die lager waren dan die van 't mobo 8)7 Sisoft Sandra en MBM5 gaven temps van rond de 55 graden stressed en 't BIOS zat daar vaak 10 graden onder.

Nu heb ik een Barton en hierbij geeft de Asus Probe temps aan tussen de 50 en 60 graden, gelijk aan die van 't BIOS. Maar Sisoft en MBM5 zitten daar ruim boven en gaan gemakkelijk richting de 70 a 72 graden!

Ik heb een Asus A7V8X rev. 1.04 met sticker en draai BIOS 12. En ja, ik heb een slecht geventileerde kast met een Zalman "Flower" 6000Cu, maar hij is wel lekker stil! ;)

Wie heeft ervaringen met de A7V8X en de Barton en weet welke temps ik het beste kan vertrouwen?

MYLR’23 | AVWC/AVEM/AVWS | Sony A6700 + Sigma 17-40mm F1.8 ART

• AttiX
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:08
Het kan zijn dat MBM je coretemps pakt, en je bios de sonde temps..

Anders kun je in MBM altijd nog instellen dat ie 10 graden lager moet zitten..

En als je in je bios zit, dan wordt je cpu zowiezo minder gebruikt dus zijn de temps lager..

• Radiodurans
BIOS temps les ik uit direct na te hebben gereset na bijvoorbeeld 100 miljoen decimalen van PI te hebben uitgerekend (/offtopic weet iemand hoe ik pifast meer kan laten uitrekenen?) Ik neem aan dat de temps in 5 sec. geen 10 graden kan dalen en al helemaal niet in mijn kast?

• AttiX
  • Laatst online: 00:08
Volgens mij haalt MBM zijn temps rechtstreeks uit het bios, of niet?
Moet ik even nalezen op de site van MBM..

• Radiodurans
Ik heb eigenlijk wel een beetje genoeg van 't feit dat dit mobo zo slecht temps kan uitlezen. :( Ik heb nog garantie op dit mobo. In hoe verre zou 't nut hebben om terug te gaan naar de winkel met 't commentaar dat dit mobo een "defecte" temp uitlezing geeft?

• -NJ-
  • Laatst online: 25-12-2025
wat maakt het uit dat de temps niet overeen komen? als je pc maar stabiel draait lijkt me ;)

uiteraard moet je afgaan op de temperaturen v/d bios, deze zijn in elk geval beter te vertrouwen dan sisoft en mbm

btw er is een nieuwere bios versie beschikbaar (1013) voor je mobo

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Flame17
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-01 21:01

Flame17

Captur EDC 130

http://balusc.xs4all.nl/Ned/Har-CPU-AMD.html , dus je temps zijn niet echt schrikbarend.

Mobo omruilen onder het motto van dat de temperatuur niet goed wordt uitgelezen kan je vergeten, dan zouden ze elke dag dit soort grappen krijgen.

Je kan natuurlijk ook wat aan je koeling gaan doen, zal wat meer geluid geven en dus ligt het er aan waar je waarde aan hecht.

En neem van alle temp lezingen het gemiddelde, lijkt me wel een redelijk beeld geven van je temps, maar als ie gewoon opstart en geen hangen of dergelijk vertoond alles lekker laten gaan zo als het gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door Flame17 op 18-09-2003 08:05 ]

Windows11 Enterprise 64 bit@SSDKingston 300, AMD Ryzen 7 5700G, Sapphire RX460 4gb, Corsair DDR4 16 gb.

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:30
Het kan zijn dat je even een nieuwe bios moet downen. Toen ik mijn nieuwe 2500 erin dee gaf hij 78 graden aan, nieuwe bios en maar 40-47 graden!

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Radiodurans
Bedankt voor de reacties. :)

//de kaasboer
Ik heb BIOS 13 niet geflashed aangezien 't changelog alleen 't volgende aangaf: "Fix audio/modem codec ID disappeared after resuming from S3". Leek me niet echt temp gerelateerd. Heb jij toen ge-upgrade van een BIOS van voor versie 9?

//NJ 't Vertrouwen in de temps van de BIOS ben ik een beetje kwijt geraakt toen ik bij m'n t'bred temps van de CPU zag die lager(!) waren dan die van 't mobo! |:(

Ik moet misschien toch maar op zoek gaan naar een andere koeler die betere prestaties levert maar toch erg stil blijft. Zou een grote fan (>120mm) de die ik in de zijwand van de kast monteer erg lawaaiig zijn?

• -NJ-
  • Laatst online: 25-12-2025
SoleBastard, als ik je een tip mag geven: de Spire WhisperRock IV, draait op 2100~2200rpm (stil!) en voor de prijs hoef je het ook niet te laten, al voor 12 euro te koop

met deze koeler haal ik met een amd 2600+ waardes van rond de 40 graden (ik draai bios 1013 btw)

en wat die 120mm casefan betreft, ik zou gewoon twee stille 80mm koelers monteren (in- en outtake), de meeste atx kasten hebben hier wel ruimte voor

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• Radiodurans
bedankt voor de tip, ik denk dat ik op de HCC dagen wel een beetje ga rondneuzen :+

Helaas heb ik heeft mij el-cheapo ATX kast die al meerdere systemen meegaat geen mogelijkheid hiervoor. Er zit weleen een 60mm montatiemogelijkheid aan de achterkant bij de CPU. Hiervoor heb ik een 60mm papst koelertje maar die verplaatst nauwelijks lucht. En aan de voorkant zit een 80mm montatieplaats maar deze loopt "dood" uit op de buitenkast! 8)7
Ik denk toch dat ik een 120mm papst o.i.d. fan in de zeideur monteer die lucht naar binnen blaast over de GPU en CPU, mijn kast is nl. bijna geheel afgedekt met geluidsdempend materiaal. Mijn enermax voeding heeft 2 fans dus die zorgt m.i. wel voor de out-take...

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Ik zou me niet zo druk maken om die temps, tenzij je systeem er instabiel door wordt (vaakt hangt, uit zichzelf uitgaat) :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1