[ECS K7VZA] loopt onverklaarbaar vast met XP2200+

Pagina: 1
Acties:

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-06 22:21
Mijn computer:

ECS k7vza V3.0 - bios 3.7
Athlon XP2200+
512MB SDRAM PC133 A-merk
XfX GeForce 2 MX 400 64MB AGP met passieve cooling
Tekram DC390U2W
Seagate Cheetah 18XL
Asus 40x cdrom
Philips 40x24x12 Brander
Terratec 512i Digital

AOpen 300watt silence voeding in AOpen midi tower (zwart qf50 ofzo)

Deze pc loopt soms om onverklaarbare reden vast. Uit de search blijkt dat het komt door het nieuwste bios: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/507087

Voor een XP2200 heb je, denk ik, echter de nieuwste bios nodig. Wat nu te doen? Tips? Eerder had ik hier trouwens een Duron 800 in en die had er geen last van, maar toen had ik ook een oudere bios.

[ Voor 9% gewijzigd door Eastern op 19-09-2003 08:15 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Als je die oude Duron nog hebt, kan je even kijken wat ie met de Duron doet of een oudere bios proberen met de XP. Als de oude bios niet werkt met die XP, kan je met de oude Duron weer de nieuwe BIOS erin zetten.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Eastern schreef op 17 September 2003 @ 13:36:
Voor een XP2200 heb je, denk ik, echter de nieuwste bios nodig. Wat nu te doen? Tips? Eerder had ik hier trouwens een Duron 800 in en die had er geen last van, maar toen had ik ook een oudere bios.
Wat weerhoudt je er dan van om dat gewoon te proberen .. :?

Anyway, welke voeding heb je? Zie ook de Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen voor meer tips/suggesties :)

• Eastern
3.6a er in geflashed, en hij boot nog. Morgen of overmorgen post ik ff of het geholpen heeft voor de frozes.

Tot heden [18 sep 03 - 10.04] nog geen frozes gehad, pc is vannacht wel uit geweest.
Te vroeg [18 sep 03 - 10.20] Loopt vast!

[ Voor 39% gewijzigd door Eastern op 18-09-2003 10:20 . Reden: status ]

• Eastern
Nu zit 3.4 er in geflashed, maar hij boot nu met unknown cpu type. 13,5 * 133 = 1800mhz.

Kijken wat er nu allemaal gaat gebeuren. In dxdiag wordt de cpu ook niet herkend, w cpu id herkend hem wel.

Verwijderd

heb je je windows versie ook opnieuw geinstalleerd ??

• Eastern
Ja, uiteraard. Het lijkt trouwens ook niet iets typisch windows, want dan krijg je, meestal, nog wel een of andere vage melding of blauw scherm.

Verwijderd

humzz das enig sinds wel iets waar je gelijk in heb,.. Maar goed You Never Know.
hehehe,.. heb je ook als eens je bord terug gebracht naar de default settings ? en dan vanuit weer alles ingesteld ? Misschien heb iets disabled.. ?? Of wat heb je al laatste geinstalleerd ?? In deze configuratie ??

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 22:23
Wat is je cpu temp??

[ Voor 102% gewijzigd door bverwijs op 18-09-2003 17:54 ]

Verwijderd

dat probleem heb ik dus ook

heb ook een 1800+ en een k7vza (bios versie 3.7 geflashed) :S
ik vind het echt een verdomd vervelend probleem was laatst ook met een opdracht van school bezig... niet opgeslagen loopt dat k*tding vast, kon ik weer opnieuw beginnen :(

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-08 22:23
Heb ik ook veel problemen mee gehad. Heb een K7S5A. Bij mij was het een warmteprobleem wat ik btw alleen op dat ecs mobo had!

Verwijderd

dat van dat warmte probleem gaat bij mij niet op denk ik, want eerst had ik het ook niet... het begon ineens.. :S

de pc loopt ook alleen in "2d-sessies" vast (internetten, msn, winamp, word enz enz)
terwijl tijdens "3d-sessies" (spellen) het systeem nooit vastloopt.

edit//

ik heb nu het bios terug geflashed van 3.7 naar 3.6a, eens kijken of het probleem nu verholpen is...

jullie horen nog van me.! :)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2003 21:14 ]

Verwijderd

echt vervelend het terug flashen van de bios naar v3.6a zoals in mijn vorige post te lezen is.. heeft nie geholpen :(

• Eastern
Bij mij dus ook niet :(, ik geloof dat ik maar een ander moet halen!

Verwijderd

ik vraag me af waarom er niemand is die dit probleem ook heeft en een concrete oplossing kan geven..

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-08 09:01

Mojo

The Power Within

Kunnen jullie ECS niet even mailen dan, wat die er van vinden en misschien op oplossing hebben. En Eastern heb je al die ouwe CPU geprobeerd?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

We kunnen ecs natuurlijk altijd mailen.. maarja kben niet zon ster in engels !!

• Eastern
Ik het ECS USA gemaild vanmiddag, antwoord: mail maar naar de dichts bijzijnde vestiging :(

En hoezo oude CPU? Hij boot wel met xp2200 op versie 3.4, maar het vertrouwen in het bord ben ik wel verloren zo langzamerhand.
Ik heb ook al een Abit KT7A geprobeerd, maar dat was een rev 1.1 :X dus dat wil ook al niet. Eigenlijk heb ik geen zin om nog een ander sdram bord te kopen en ook nog niet om een ddr bord met ddr geheugen te kopen.

Ik zal ff kijken of we een nederlandse of belgische ecs hebben. Ander UK of DE.

mail verstuurd naar ECS DE

wordt vervolgd.

[ Voor 32% gewijzigd door Eastern op 18-09-2003 23:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Probeer hem een tijdje op FSB@100 te laten draaien. Indien het bord dan stabiel blijft, dan ligt het aan 1) temperatuur, 2) voeding, 3) geheugen(timings), 4) CPU itself, 5) mobo.

Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen :)

edit:
300W voeding zou an sich voldoende moeten zijn, maar welke videokaart heb je er eigenlijk in zitten? Die GF2MX uit de sig?

[ Voor 20% gewijzigd door BalusC op 19-09-2003 06:52 ]

• Eastern
Die FSB 100 ga ik proberen. De temperatuur van de chipset is +/- 37 t/m 40 C, maar die wil niet lager. Laatst heb ik al een andere kast gekocht om meer ruimte te hebben. Ik dacht toen dat tie te heet werdt.

Het geheugen loopt op de meest conservatieve snelheid, dus daar ligt het naar mijn idee niet aan. Zelf denk ik dat het mobo de boos doener is.

En inderdaad die Geforce 2 MX 400 met 64MB. Dat is een XfX, standaard NVidia Design dingetje zonder actieve cooler.

Draait nu op 100mhz fsb met bios 3.4, dus unknown cpu. Slechts 1350mhz ipv 1800 :(.
CPU: 35 (40), Chipset 32 (39). (Tussen haakjes op 1800mhz)

[ Voor 15% gewijzigd door Eastern op 19-09-2003 09:28 ]

• Eastern
Antwoord van ecs en mijn mail naar hun:
> Dear mister, missis,
>
> I'am Erik van Oost from the Netherlands. I need support for the K7VZA 3.0
> mainbord because the Athlon XP 2200 processor did not work well. On the
> dutch tweaker site,
> [rml]Eastern in "[ ECS K7VZA] loopt onverklaarbaar vast me"[/rml], described I the
> problem. There are also other customers which have the same problem: The
> computer frozes some times, at least once a day. This is very irritating
> when you are working. I have tried to downgrade to bios 3.6a in stead of
> 3.7. This was not helping. I also tried bios 3.4 but in bios revision 3.4
> did the processor not correct initialize.
>
> I have the following hardware configuration:
>
> ECS k7vza V3.0 - bios 3.7
> Athlon XP2200+
> 512MB SDRAM PC133 A-merk
> Tekram DC390U2W
> Seagate Cheetah 18XL
> Asus 40x cdrom
> Philips 40x24x12 Brander
> Terratec 512i Digital
> AOpen 300watt silence power
>
> Before the Athlon XP processor i had a Duron and there were not many
> problems with the board. But on the site of ECS Taiwan is an document what
> tell us that the XP2200 is supported
> (http://www.ecs.com.tw/support/techcpu/athlonxp.htm).
>
> I send this mail to your company in Germany because ECS USA told me to
> contact a firm in the region. I did not know if there is an Dutch importer
> of Elitegroup mainbords.
>
> I hope you can understand my bad english and you can help me,
>
> Erik van Oost
> Tel: +31 6 55 118 025
> http://www.eastern.nl
>

The board is designed for 2000+ only.
2200+ (only 0.13m) could (but not must) run only with BIOS version 3.7

Mit freundlichen Grüssen

Elitegroup Computer
Systems GmbH
Marketingteam
?? Ik heb ze maar gevraagd waarom dat nu werkelijk komt, want dit lijkt nog niet ergens op!
As I said already: We do not guarantte 2200+ is running. It may run.

a) change memory
b) Does the PS support 25A at 3.0V and 30A at 5.0V - if not please change

Mit freundlichen Grüssen

Elitegroup Computer
Systems GmbH
Marketingteam
Wat vinden jullie van die voedingswaarden?
En er was ook iemand met een < XP2000 die hetzelfde probleem had. Het memory wordt ook nog eens ff uitgebreid onder de loep genomen door memtest86

[ Voor 21% gewijzigd door Eastern op 19-09-2003 12:19 ]

• Mojo

Mojo

The Power Within

Volgens mij is er ook een Nederlandse ECS Importeur, tenminste er is een groot distributie centrum hier in Wijchen op de Nieuweweg en er hangt een poster/spandoek van ECS daar. Helaas weet ik er zelf niet meer over.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

slap antwoord van ecs

• Eastern
Aan welk nummer is dat distributie centrum? En hoe heet het bedrijf?

• Mojo

Mojo

The Power Within

Eastern schreef op 19 September 2003 @ 17:09:
Aan welk nummer is dat distributie centrum? En hoe heet het bedrijf?
Dat weet ik helaas niet, ik durf het niet te zeggen, ik weet helaas niet meer dan Nieuweweg in Wijchen (Gelderland). Staat op de Site van ECS niet distributers en dan onder Nederland ofzo?

[Ik ben te goed]

Even Gegoogled op ECS Wijchen en de eerste hit meteen raak

ECS Holland B.V. (Holland)
POSTBUS 70296503 GM Nijmegen, Nieuweweg 271, 6603 BN Wijchen, The Netherlands
Tel: +31-24-648-6110
Fax: +31-24-648-6119

[/Ik ben te goed]

[ Voor 27% gewijzigd door Mojo op 19-09-2003 19:14 ]

• Eastern
Sorry, k'had alleen in de telefoongids gezocht naar ecs. Maar toch zeer thnx, ga ze maandag es ff bellen.

Verwijderd

ik heb aan een klasgenoot van mij gevraagt waar het aan kon liggen.
volgens hem had ik waarschijnlijk een brakke voeding

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 12:01 ]

Verwijderd

ff door de duidelijkheid hier praten we over een bord met KT133 chipset,..
En ik vind het niet vreemd dat de processor en de chipset een probleem geven,..
Zoals in de mail vermeld is door ECS de en usa. Vanwege dat het bord in 2001 is uitgebracht,.. en we nu leven anno 2004 bijna,.. *D Ik vermoed dat de KT133 geen genoeg furutes heeft om enigsinds de 2200+ processor volledig te ondersteunen,.
Het is al knap dat ie draait :P Maar ik zie in je melding dat wanneer je internetten, msn, winamp, word,.. echt de problemen ontstaan,.. Draai je deze te gelijk ? Ooit eens aan een missende plug-in gedacht ? Voor Winamp,.. Trouwens ik draai helemaal geen winamp meer omdat ik het veel te zware amp,.vind,..!! ook al zou ik het moeiteloos kunne draaien Mediaplayer is stabieler,..
Misschien toch een hitte probleem dan vermoedelijk op de chipset en of processor,..
Of wanneer je XP draait kijk dan in je systembeheer in console wat zijn de laatste fout meldingen in je o.s. zelf,..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 13:09 . Reden: alles ]

Verwijderd

hij heeft het altijd goed gedaan met mijn 1800+

maar een tijdje erna begon hij kuren te krijgen..., ik heb toen niet echt in de gate gekregen waardoor het kwam.. maar dat ie mijn 1800+ eigenlijk niet ondersteund is onzin

Verwijderd

uhh ? vind je dat zelf niet gek dan ?? Een mobo met een chipset uit het jaar kurk,..
Voor die processor,.. althans,.. Is die IBM niet langzaam aan het afsterven ? Probeer die een op de andere IDE controlor of een andere kabel,..?? Hoelang heb je de schijf en waarom kijk je niet in de foutmeldingen ?? die geven aan wat er als laatste is gechrast,..?? Software matig,..

Verwijderd

ik heb al in die foutmeldingen gekeken maar daar staan geen meldeingen van de programmas die vastlopen.. :S

• Mojo

Mojo

The Power Within

Hehe morgen maar weer langs het distributie centrum van ECS fietsen op weg naar school, ik zie al dat die tip handig was.... Ook toeval dat ik er ff aan dacht trouwens....

Verder: Succes ermee allebei.

Verwijderd

als het systeem vast loopt blijft het lampje van de netwerkkaart trouwens gewoon knipperen zag ik net

en die van de hardschijt blijft of UIT of AAN

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2003 19:33 ]

Verwijderd

Om de hoeveel tijd loopt het system vast ?? Een uur ?? of is het gelijk ?? na het booten,..
Welke drivers heb je als laatste geinstalleerd ??

Verwijderd

het is niet een bepaalde tijd..
hij loopt gewoon een keer vast

ik denk dattie vandaag al wel meer als 15 x is vast gelope :( erg vervelend als je een plaatje aan het bewerken bent en dus helemaal overniuew kunt beginnne :@

Verwijderd

sokje schreef op 21 September 2003 @ 18:03:
Hehe morgen maar weer langs het distributie centrum van ECS fietsen op weg naar school, ik zie al dat die tip handig was.... Ook toeval dat ik er ff aan dacht trouwens....

Verder: Succes ermee allebei.
en ben je er nog langs geweest :?

• Eastern
k'Heb gisteren dus met ECS Holland gebeld. De technische dienst heeft een aantal dingen gevraagd. Koeling genoeg, processor niet te heet, processor kapot, geheugen kapot enz enz. Ook zei hij dat de athlon xp 2200+ gewoon ondersteund wordt, in tegen stelling tot Duitsland, en ook dat de xp 2400+ en xp 2600+ ondersteund zijn.

Gisteren heel de dag op 100mhz fsb gedraaid, en geen problemen gehad. Gisterenavond heeft hij eerst nog moeten gamen, en daarna heeft hij een processor test gehad van 3 uur lang. Alles geen probleem (dit was al op 133mhz fsb). Vandaag ga ik met een open kast gewoon op 133mhz fsb draaien. Ik ben zeer benieuwd wat de dag gaat brengen.

Verwijderd

ik ben nu met een andere voeding aan het proberen

edit..

helpt dus ook niet..

en acpi uitzetten helpt ook al niet .. :(

had normaal 3 geheugenmodules'

2x128MB + 1x256

heb nu dus die 2x128 met een module van 256 vervangen kijken wattie nu doet

edit.

helpt dus oook niet :(:(

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 16:51 ]

Verwijderd

Al eens een software matige temperatuur meting verricht ? Laat je p.c. anders in de bios draaien en wacht een half uur mocht je p.c. resetten dat kan je ervanuit gaan dat er iets niet helemaal snor zit op het moederbord,.. Misschien AGP ?
Nieuwe Voeding,..? Wat ook veel al problemen geeft is wanneer je je first display device op pci heb laten staan en deze agp is,.. dit onderdeel vanuit je moederbord gaat dan moduleren.. en dat kan op den duur kapot raken.. het is maar een tip,..

• Eastern
Vandaag en gisteren met open kast gedraaid op bios 3.4 en 1800mhz. tot nu toe geen vastlopers maar de temperatuur is niet extra laag geworden.

Verwijderd

hmm dan zal ik het ook eens proberen met v3.4 , ( ik heb er niet al te veel vertrouwen in )

maar ik ga nu dalijk effe naar die pc effe gelijk die bios flashen (zit nu bewust aan een andere pc omdat op die andere echt niet te werken is met al die vastlopers :( )

• Eastern
k'Ga m'n kast weer dicht maken en kijken wat er dan gebeurd. Of het niet herkennen van de proc invloed heeft op de prestaties heb ik niet gemeten, maar als je terug gaat naar 13,5 * 100 dan is dat wel merkbaar trager.

Verwijderd

Ik heb de bios nu terug geflashed naar 3.4.
Ik ga dus nu even doen wat ik normaal ook deed, (MSN, Surfen en WinAMP)

Kijken wat er nu gebeurt, Jullie horen het wel :D !!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Jah vandaag weer langsgefietst, maar ZUlukop, ik heb een vraagje, welke FX heb jij eigenlijk een 64 of 128 Bit Memory Interface?

Verwijderd

sokje schreef op 25 September 2003 @ 15:30:
Jah vandaag weer langsgefietst, maar ZUlukop, ik heb een vraagje, welke FX heb jij eigenlijk een 64 of 128 Bit Memory Interface?
Ik heb geen idee :o

op de doos staat 64/128 maar dan week nog niks

Verwijderd

Nou na een uur op v3.4 gedraaid te hebben issie nog niet vast gelopen, hopen dattie het volhoud...

Dit zijn nu trouwens de temps:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/zulukop/screenshot.jpg

Verwijderd

nou bijna 3 uur verder nog steeds niet vastgelopen....
was anders zoiezo al gebeurt... bedankt Eastern

• Eastern
k'Heb nu twee uur mijn kast dicht zitten, en hij is nog niet vastgelopen! Verder de hele week ook nog niet toen de kast open was. Met open kast is de temperatuur: CPU 38, Chipset 35. Met kast dicht: CPU 40, Chipset 37.
Als tie nu weer vastloopt zet ik er nog ff een extra 80mm fan bij in.

Verwijderd

heeeeerlijk na tijden loopt ie weer fatsoenlijk :D:D:D

• Eastern
Bij mij is het op deze manier wel verholpen want sinds ik bios 3.4 er in heb zitten zijn er geen frozes meer opgetreden!

Verwijderd

Ik ga nu dan even heel snel bios 3.4 erin flashen aangezien ik al zo'n anderhalf jaar met dit probleem rondloop en een poos geleden na een hoop gekloot de hoop op heb gegeven, en met het probleem ben gaan leven :) Na elke zin die je getypt heb of bewerking die je gedaan heb ctrl-s. Het went :) Maar wel erg irritant en ik hoop dat dit de oplossing op. Een maat van me zat met hetzelfde probleem op dit k7vza mobootje. Ik besteedde er nu weer aandacht aangezien ik van me pappie-lief een nieuwe pc krijg als dit probleem verholpen was :) Als dit werkt: thnx 2 Eastern!

Verwijderd

tot nu toe al meer dan 10 uur geen vastloper, en dat is vrij uniek, het blijkt dus te werken, maar laten we niet te vroeg juigen, hij kan als nog freezen natuurlijk.

Voor mensen die deze thread later evt. nog gebruiken. Mijn PC:

ECS k7vza V3.0 - bios 3.6a
AMD Duron 700 Mhz
576MB SDRAM
GeForce MX200 64 mb met nieuwste NVidea drivers
2 x een maxtor (20 & 40 gb)
350 Watt Codex cooling (kon het probleem dus ook niet echt zijn

12v lijn --> rond de 12.19
5v lijn --> rond de 4.97

Tot nu tot blijkt up/downgraden naar Bios 3.4 de oplossing te zijn
Pagina: 1