Koelribben, welke en waar kopen (VIA ITX)

Pagina: 1
Acties:
  • 679 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik wil me een case bouwen voor de snelste VIA ITX configuratie, met 256Mb ram en een laptop 40Gb harde schijf. That's it! Geen cdrom of diskette station.

De bedoeling is om de processor, brige en harde schijf koel te houden door de case te bouwen uit koelribben. Zoals volgende link: nieuws: Klein maar fijn: Microspace-PC van Digital-Logic

- Welk materiaal zou ik nemen? Alu of koper?

- Waar kan ik dat in godsnaam op "maat" kopen?

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 19:24

JB

Cédric roelt!

Koper geleid iig beter dan alu maar waar het allemaal te koop is :?

Mijn boefje is liev!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 16:12

megaleo

Special member

Ja maar Alu is een stuk lichter als koper! Ook wel fijn. :)
Kun je vast wel ergens bij een of andere locale ijzerboer halen.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:38
hoeveel bij hoeveel centimeter blok aluminium dacht je daarvoor nodig te hebben dan?? aluminium is lichter dan koper, maar gelijdt minder. het is allebei wel vrij prijzig, en dan komt het bewerken met een draaibank er nog bij, dat word een hele dure kast voordat ie klaar is.

• poing
  • Niet online
masterslave schreef op 17 September 2003 @ 12:02:
hoeveel bij hoeveel centimeter blok aluminium dacht je daarvoor nodig te hebben dan?? aluminium is lichter dan koper, maar gelijdt minder. het is allebei wel vrij prijzig, en dan komt het bewerken met een draaibank er nog bij, dat word een hele dure kast voordat ie klaar is.
Het is een heel kleine kast, ik denk dat je moet rekenen op:

- 2x 5x20 cm koelvinnen
- 20x20 cm koelvinnen
¨
- 2x20 cm plaatje (misschien plexi)

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 16:12

megaleo

Special member

Ja is niet zo groot maar wil je het zelf gaan bewerken? Lijkt me lastig als je daar niet het juiste gereedschap voor hebt. Of heb je dat wel?

• poing
  • Niet online
megaleo schreef op 17 September 2003 @ 12:06:
Ja is niet zo groot maar wil je het zelf gaan bewerken? Lijkt me lastig als je daar niet het juiste gereedschap voor hebt. Of heb je dat wel?
Frees machine, slijp machine, dremel.

Ik denk dat ik de koelvinnen niet ga kunnen plooien (1 stuk koelvin de vorm van een case geven), daarvoor kom ik met men brander nie toe.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

Casemodding & Elektronica -> Die-hard Overclocking & Cooling

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
Misschien is het voor jou ook wel leuk om ff wat research te doen naar heatpipes, dur loopt hier ergens een topic over het zelf maken ervan.

Maar je hebt niet zo veel nodig, vant zo'n via geeft niet zo veel warte af!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Ik zou maar alu gebruiken. Koper is en zwaar, en _gigantisch_ duur, een blokje alleen al, laat staan een groot koelrib voor heel de pc. Verder lijkt het me moeilijk zelf te maken. Het lijkt me handiger en een stuk goedkoper een groot rad te nemen en alles te WC-en, en dan passief. Dat lukt al met athlons geloof ik...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Misschien eens kijken bij bedrijven die electrischemachine's maken/rapareren. Bijvoorbeeld heftruc bedrijven, die hebben wel vaak grote koelrippen nodig, anders ook even de oud ijzerboer langs.
Trambedrijf heeft ook grote koelribben, is hier weleens en topic over geweest, alleen heeft diegene geen blokken meer, dacht ik.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Koper geeft beter warmte af aan lucht maar is zwaar en duur, alluminium is goedkoper lichter maar is minder goed in warmte overdracht. Alluminium is makkelijker zelf te bewerken als koper, maar bedrijven kunnen beide materialen in alle vormen snijden.

Ik zou zelf kiezen voor koper omdat ik dat ook een stuk mooier vind als alluminium.

Verwijderd

hoe duur is koper dan?

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Als je processorkoelers vergelijkt dan is koper 2 a 3 keer zo duur.
Maar koper kan wel 2x zoveel warmte verplaatsen vergeleken met aluminium.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

ik had 22 kilo koper voor 50 euro
een paar strookjes van 10 cm bij 40 cm en 1 cm dik
maar dat was bij een oud ijzer boer (moest er wel bijna eeen half jaar op wachten)
maar ga maar eens naar een oud ijzerboer toe als je geluk hebt ligt er wel wat

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik zou voor aluminium gaan, dan kan je kant en klare koelprofielen nemen. Het is een stuk lichter, kost minder en koelt waarschijnlijk ook nog beter dan een zelfgemaakt koperen koelblok.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik zou ook voor aluminium gaan.. Is voor dit soort toepassingen echt genoeg... Koper is te duur en te zwaar hiervoor... Ook is aluminium iets makkelijker te bewerken als koper...

Wat ik wel zou doen is van die kant en klare rib-profielen kopen.. Of je moet kunnen frezen.. (lijkt me zowizo wel makkelijk voor dit soort toepassingen...

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Verwijderd

een laptop harde schijf wordt toch nooit echt heet? In een laptop is hij ook slecht gekoeld... Koelribben zijn denk ik niet nodig, als je hem op de 1 of andere manier met de 'warme' kant tegen je (alu) behuizing aan monteerd moet het al genoeg zijn.
Pagina: 1