Celeron 2.4 Ghz op 3Ghz -- welke problemen kun je verwachten

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
board: Asus P4PE
cpu: Celeron 2.4 Ghz @ 3Ghz
mem: 1024 mb
kast: Thermaltake Highest Xaser III VM3000 Series

Ik heb mijn Celeron nu op 3 Ghz lopen en dat draait stabiel...voor zover je dat beoordellt op vastlopers van het systeem. So far so good echter, gisteren was ik plots mijn geluidskaart kwijt (onboard). Na het terugzetten van de kloksnelheid en een reboot had ik weer geluid (kon daarna ook weer "overgeklokt" door het leven). De temp is eigenlijk gelijk bij 2.4 of 3.0 ghz: idel 41, stressed 47 / 48.

Mijn vraag is of ik ongemerkt schade kan toebrengen op onderdelen waarvan geen actieve monitoring plaatsvindt. Met name Hd's en videokaart (GF4 Ti4200).

Verwijderd

Ja, bestandsverlies is 1 vd kenmerken, en ook videokaarten kunnen doorbranden.

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-01 18:08

Ermo

the syntax is painful...

Topicstarter
Ik las net idd dat het onboard geluidssysteem niet echt geschikt is voor overclocking.

Nog wel het vermelden waard: 3Dmark2001 SE results:

3.0ghz --> 6014
2.4ghz --> 5132

[ Voor 35% gewijzigd door Ermo op 17-09-2003 11:15 ]

Verwijderd

eurhm probeer zo over te clocken dat je dividers van je agp en pci trug slaan op de standaard waarden van de snelheid. Dat kan namelijk omdat een Celly (celeron) op 100 mhz fsb loopt dan de standaard 133 mhz van een echt P4.
Jouw fsb staat met overklokken op 125 mhz (2400/1000=24 -> 3000/24=125 ).
Als je dus op 133mhz overclockt (Wel voltage van proc omhoog en goede koeling nodig) komt je proc snelheid op 3192mhz uit.... 3.2 voor het gemak. DUS kijk in je bios (weet niet welke mobo je hebt... a ziet het al p4pe..mhzzz) of je dus je voltage omhoog kan zette en je fsb in stapjes op 133 kan zetten en dan heb je DARN mooi systeempje en dan klappe de snelheden (dividers) ook trug omdat de mobo denkt dat er een p4 in zit...

EDIT/
Wat voor Videokaart heb j?-----> ti4200....
EDIT/

HET RARE is ik heb een celly 1ghz op 1.6ghz over geklokt met fsb van 100 naar 166fsb en ook met een ti4200 en ik heb in 2001 over de 9000 punten.... maar mijn proc heeft wel 256kb level2 cache en die van jouw 128... ligt het daar aan denk?

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 13:14 ]

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Ermo schreef op 17 September 2003 @ 11:02:
board: Asus P4PE
cpu: Celeron 2.4 Ghz @ 3Ghz
mem: 1024 mb
kast: Thermaltake Highest Xaser III VM3000 Series

Ik heb mijn Celeron nu op 3 Ghz lopen en dat draait stabiel...voor zover je dat beoordellt op vastlopers van het systeem. So far so good echter, gisteren was ik plots mijn geluidskaart kwijt (onboard). Na het terugzetten van de kloksnelheid en een reboot had ik weer geluid (kon daarna ook weer "overgeklokt" door het leven). De temp is eigenlijk gelijk bij 2.4 of 3.0 ghz: idel 41, stressed 47 / 48.

Mijn vraag is of ik ongemerkt schade kan toebrengen op onderdelen waarvan geen actieve monitoring plaatsvindt. Met name Hd's en videokaart (GF4 Ti4200).
Als je je FSB overclocked, lopen ook je AGP, PCI, Mem & IDE poorten sneller, omdat die allemaal met je fsb synchonizen. Oude/tragere hdd's die trekken dit niet en geven snel de geest(been there, not advisable :P) ook je beeldkaart doet soms moeilijk je je agp opvoert.

Over het algemeen helpt meer voltage( bij geheugen iig.), maar wees niet verrast als het niet werkt. Ook loop je meer kans dat je je apparatuur frituurt.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Mmm.. je kan inderdaad onzichtbare schade krijgen.. Maar zoek ook eens even hier op GoT want daar is al meer van langsgekomen...

Ok... Omdat Apen-nootjes zo'n goede bui heeft:

Harde schijf blijft hangen na overklokken CPU
Kans op verbranden videokaart
Overklokken is gevaarlijk!
Hoe hoog kan je FSB en wat als die te hoog gaat...
Beschadigt overklokken videokaart op lange termijn?
Wanneer word overklokken nou eigenlijk gevaarlijk?
FSB verhogen, gevaar voor chipset en PCI?

Nog even doorgaan??

[ Voor 66% gewijzigd door Apen-nootjes op 17-09-2003 20:03 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

of idd fsb op 133 (als ie het trekt); of pci/agp dividers. Anders is het slecht voor de overige hardware en ook heb je dan meer prestatie verlies, hierbij moet je denken aan hd's, videokaart, pci kaarttjees.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Ermo, aangezien dit je (voor zover ik kan zien) 1e post/topic in DOC is, raad ik je aan de DOC FAQ goed door te nemen, en dan met name dit stuk, dan kom je al een heel eind. Zie ook de post van apen-nootjes voor links die via de search te vinden zijn, dit is al een aantal keer langsgekomen ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.