Performance mode aanzetten op 15k.3 met seatools enterprise

Pagina: 1
Acties:

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Door wat iemand zei in het raptor topic van me hieronder, kwam ik op het idee om seatools enterprise te downloaden, en ja hoor, bij advanced preferences van mijn 15k.3 schijf, en ook 2 andere compaq 10k seagate schijven staat de "performance mode" UIT

Nou vroeg ik me af of ik dit gewoon aan kan zetten op mijn schijf, vooral de 15k.3, het is mijn actieve boot schijf, en ik wil niks kapot maken. seatools is gewoon een windows progje, nix command prompt e.d. Seagate zegt wel dat je bijvoorbeeld niet op je actieve systeem disk moet gaan low levelen, ja DUH, tuurlijk, maar niets over de performance mode instelling.

???

Dan is dit topic verder ook nog een tip, want ik weet niet wie allemaal een 15k.3 schijf heeft en dit niet weet, (balusc? :) ) 15k.3 worden standaard geleverd met de cache geoptimaliseerd voor servers, maar je kunt dus met seatools ENTERPRISE vanuit windows de "performance mode" van je schijf aan zetten zodat de cache geoptimaliseerd wordt voor workstation gebruik.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 17-09-2003 10:44 ]

specs

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC heeft Atlas 15K schijven en geen Cheetah 15K.3 schijven :)

De Performance Mode instelling verandert totaal niks aan de op de schijven aanwezige data. Althans, dat is mijn ervaring bij IDE schijven :)

Trouwens, je zou het ook gewoon kunnen proberen; Seagate moet wel erg lomp/dom zijn als de Seatools géén waarschuwingsscherm weergeeft dat er dataverlies kan optreden wanneer je ff met de Performance Mode speelt ;)

• maratropa
  • Niet online
aja tuurlijk, atlassen :)

alleen dit is niet hetzelfde als bij IDE schijven, daar heeft het toch met het geluid te maken en niet met de cache?

specs

Verwijderd

met scsitool ->>>>>>>>http://www.nu2.nu/scsitool/
kan je de mode-pages veranderen van een scsi-harddisk.
die "performance mode" zijn gewoon een aantal mode pages.
net zoals je ook een tooltje van seagate had om van je scsi disk geschikt te maken voor a/v (audio-video)

ow ja als je meer veranderd is het aan te raden om te formatteren.
anders kunnen rare foutmeldingen optreden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 15:25 ]

• maratropa
  • Niet online
ah ok, nee ik zet ze alleen van server mode naar PM mode, volgens de uitleg zet ie dan het aantal cache sectors/pages/whatever op 3, en niet variabel zoals bij server mode,

specs

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-03 16:03

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb de Performance Mode wel eens aangezet op de 15K.3 en dat ging zonder dataverlies.

Verwijderd

klopt maar bv. read retries lager zetten e.d leverde bij mij problemen op.

en dan heb ik het over mode pages editen op je schijf
sommige instellingen zijn nogal rigoreus.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 18:14 ]

• maratropa
  • Niet online
thanx femme, ik heb het nu ook veranderd, geen explosies of rook!

Weet iemand trouwens wat meer van dat cache segments? want de 15k.3 staat blijkbaar standaard ingesteld op 28 cache segements, de default, alleen ik heb ook 2 seagate compaq sca schijven, die een default cache segments van 3 hebben, dat is wel een stuk minder dan de 15k.3, ongeveer maar 10%, zou dat zijn omdat ze vast uit een server raid array gekomen zijn ofzo, met andere cache instellingen? Zou het de moeite zijn om te veranderen?

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 17-09-2003 18:28 ]

specs

• tinker23
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Weet iemand hier inmiddels wat meer over de Performance Mode van de 15K.3? Ik gebruik de schijven ook in een workstation maar ik weet dus niet of het zin heeft dit aan te zetten. Volgens Seatools Enterprise is PM aan voor desktop use en worden er een vast aantal cache segmenten gebruikt, PM uit voor server use waardoor de schijf zelf het aantal segmenten kiest.

Maar welke twee vd opties nou sneller is?! het lijkt me dat het aantal segementen zelf laten kiezen voor zowel server als desktop het snelste is maargoed...

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
In benchmarks zal je het niet merken, alleen in reallife, ik heb de performance mode aangezet, omdat ik dus desktop gebruiker ben en denk dat het de juiste instelling is, ik heb voordat ik Seatools enterprise gebruikte altijd op server mode gezeten (PM off) zonder dat ik het wist, maar het lijkt toch of er iets verbetering is (reallife), in het laden van games, kopieren van bestanden, etc.
Pagina: 1