P3 of Cellie Tualatin?

Pagina: 1
Acties:

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-08 09:49
Hallo,

ik heb Asus TUSI-M MB met een cellie 1300@1430, FSB110 met 512MB SDRAM, FSB147.
Nu kan ik een Pentium 1200 Tualatin 133FSB (die ik ook zo'n 10-15 procent hoopt te overclocken) kopen en vraag me af of die echt sneller is als mijn Cellie op 110.
Ik vind het gewoon leuk om mijn systeempje nog even optimaal te laten lopen.

Wie weet het?

Goreten, Klaas

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Dat ligt maar net aan de overclock die je gaat halen, en wat je ermee gaat doen..

Die P-III heeft meen ik 512KB cache, wat meer is dan de 256KB van de celly.
Verder heb je een hogere FSB. Hogere FSB is altijd beter, en je kunt je geheugen synchroon laten lopen.

In puur rekenkundige bewerkingen zul je echter niet veel merken. Heb je programma's die veel van je cache gebruik maken, dan merk je wel wat vooruitgang. Maar verwacht geen wereld van verschil :)

• german8
De P-III heeft ook 256KB Cache net als de Cellie. 512KB is een server proc en die kan niet op mijn MB (helaas).
Is dat een vuistregel "Hogere FSB is altijd beter"?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Twynn schreef op 17 September 2003 @ 09:44:
Die P-III heeft meen ik 512KB cache, wat meer is dan de 256KB van de celly.
Verder heb je een hogere FSB. Hogere FSB is altijd beter, en je kunt je geheugen synchroon laten lopen.
De Dual CPU versie (P!!!-S Tualatin) is inderdaad voorzien van 512 kilobytes aan L2 cache, terwijl de desktopversie gewoon 256KB L2 cache heeft. De Celeron Tualatin heeft idd 256KB L2 :)

PMG FAQ - Mini-overzichtje van Intel en AMD CPU's ;)

edit:
KlaasHof schreef op 17 September 2003 @ 09:47:
De P-III heeft ook 256KB Cache net als de Cellie. 512KB is een server proc en die kan niet op mijn MB (helaas).
Waar maak je dat uit op :?
Als je geilt op benchmarkscores, dan wel ja :) Maar als je geilt op overclockbaarheid (de winst t.o.v. het default), dan kun je beter de Celeron nemen ;)

[ Voor 29% gewijzigd door BalusC op 17-09-2003 09:51 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Ik twijfelde inderdaad al.. (daarom staat er ook 'meen ik')
Nouja, voor de topicstarter dus ook een puntje om over na te denken :)

Maar hogere FSB = hogere bandbreedte, en dus beter :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:05
KlaasHof schreef op 17 september 2003 @ 09:47:

Ja. Naast dat er zo meer data doorheen kan worden de latencies ook kleiner; één FSB kloktik duurt absoluut gezien korter waardoor commando's en het antwoord daarop eerder aankomen en da's _altijd_ goed :)

Als jij die P!!! ook met een FSB van 147MHz aan de praat krijgt (wat wel te doen moet zijn) resulteert dat in ca. 1320MHz. Weliswaar 100MHz minder totale kloksnelheid dan wat je nu hebt maar je FSB en geheugen lopen dan in sync wat weer behoorlijk wat winst op kan leveren, vergeet niet dat er tussen 147 en 110 toch 33% verschil zit en dat je dan pas optimaal gebruik maakt van het geheugen. Echter, vind jij absolute cpu kloksnelheid belangrijker, laat 't dan zo als 't is.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
Ik zou voor de celeron gaan, want als ik het goed heb heeft de PIII-1200 maar 256kb l2 en geen 512kb zoals de 1266/1400

ik heb zelf overigens ook een hele tijd met een celeron tualatin gedraait, deze heb ik echter verkocht waardoor ik voor een prikkie een xp2500+ config kon halen

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

KlaasHof schreef op 17 september 2003 @ 09:47:

Er schijnen situaties te zijn waarin dat niet opgaat. Maar dan moet je denken aan uitzonderlijke gevallen, zoals een Athlon XP die asynchroon met de geheugenbus draait. Ik zou me kunnen voorstellen dat op zeer goedkope chipsets en dubieus geheugen op hogere FSB's zulke timingproblemen ontstaan dat 166/133 (bijvoorbeeld) trager is dan 133 synchroon.

Maar het gaat in 99.9% van de gevallen op, ja.

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 11:00
Als je met je moederbord optimale prestaties wilt?
Ik zou een celly 1200 of 1100 kopen en deze (met een beetje meer volt) op 133 mhz fsb laten lopen. Dan ga je harder dan met die PIIÍ

maar al met al zal je het niet zo erg merken denk ik...

[ Voor 3% gewijzigd door BovenHond op 17-09-2003 14:59 ]

Verwijderd

De PIII is idd. iets sneller maar in praktijk zal je hier waarschijnlijk niets van merken.De bottleneck in jouw systeem is nmlk je geheugenbandbreedte.

Ps. een celly 1300 kan toch op 1600 mhz lopen een fsb van 123 is zo'n beetje altijd wel te bereiken.

• german8
Met mijn MB kan ik het voltage niet zelf aanpassen, dat doet doet ie automatisch (helaas).

Verwijderd

KlaasHof schreef op 17 September 2003 @ 16:57:
Met mijn MB kan ik het voltage niet zelf aanpassen, dat doet doet ie automatisch (helaas).
In dat geval kan je een wiretrick uitvoeren om het voltage te verhogen, check de datasheet om te kijken welke vid-pinnen al verbonden zijn en wat de mogelijkheden zijn het voltage te verhogen.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:57
onzin, die PIII is niets sneller dan de celeron, ze hebben beiden immers 256kb l2 cache
het enige verschil tussen deze 2 cpu's is dus de fsb

je kan het beste gewoon de celeron 1200 nemen, maar een 1000/1100 kan ook
zolang je deze maar minimaal met 133fsb laat draaien

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Verwijderd

TLRnZ schreef op 17 September 2003 @ 21:42:
onzin, die PIII is niets sneller dan de celeron, ze hebben beiden immers 256kb l2 cache

Je hebt bijna gelijk, een 1200 op 133 is een kwestie van geluk. Ook op 2,05v wilde mijn 1200 niet hoger dan 1488 (12 X 124). Als je een FSB van 133 wil hebben kan je beter voor een 1000/1100 gaan.
Dat wil niet zeggen dat ze het niet kunnen. Ik heb nu een 1300 @ 1690 (13 x130 @ 1,98v), het is degene van de twee die het verst te overklokken was. Zoals altijd hangt het af van de processor hoever ie gaat.
Kijk eerst eens hoever je 1300 komt met de wiretrick voor je een (dure) PIII 1200 probeert.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TLRnZ schreef op 17 September 2003 @ 21:42:
Niet helemaal. De cache van de P3 is 8-way associative, die van de Celly 4-way. Theoretisch is dat een tikje trager (al merk je er geen donder van).

Waarom? Omdat de Celly gewoon een gecastreerde P3-S is, met de helft van de 512KB cache (die wel 8-way is) uitgeschakeld), dus ook maar de helft van de paden er naartoe.
Voor OCen is de Celly 1000 of de 1100 ideaal (vooral als je VCore kunt wijzigen, anders kom je niet veel hoger)

Oslik blyat! Oslik!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:45
wat voor verschil zit er dan tussen een celeron en een pentium behalve de FSB ? :S
ik dacht dat de celeron ook minder cache had

maar een pentium lijkt me toch sneller, aangezien je hele moederbord en het geheugen enzo ook allemaal harder draait

De wijzen komen uit het Oosten!

• german8
Dat wiretrick klinkt leuker dan een PIII kopen maar ik snap niets van die datasheet
( ftp://download.intel.com/...III/datashts/24976503.pdf ).
En kan het geheugen wel een snelheid van 172.9 (133 + 30%) aan?

En even for the record: Een PIII op 133 en geheugen op 133 is het 'ideaalst'?

Verwijderd

KlaasHof schreef op 18 September 2003 @ 11:39:
Dat wiretrick klinkt leuker dan een PIII kopen maar ik snap niets van die datasheet
( ftp://download.intel.com/...III/datashts/24976503.pdf ).
En kan het geheugen wel een snelheid van 172.9 (133 + 30%) aan?

En even for the record: Een PIII op 133 en geheugen op 133 is het 'ideaalst'?
Op p. 20 staat een tabel welke vidpinnen bij welk voltage verbonden zijn en op p. 57 een kaartje waar de pinnen te vinden zijn (rechtsboven). Eerst kijk je welke pinnen al verbonden zijn, dan kijk je welke verbindingen je met een draadje uit e.o.a. kabel toe kan voegen om het voltage te verhogen (waarsch alleen tot 1,55v, 1,60v of 1,65v).
Het geheugen kan je het beste eerst synchroon zetten om te voorkomen dat het de bottleneck gaat worden.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Heb even het hele stuk doorgelezen en heb een andere - maar vergelijkbare - vraag:

Ik heb nu een P3 600EB (133 FSB). Het syteem wordt natuurlijk ontzettend veel sneller als ik daar een P3 1200 op zet, maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin heel veel geld uit te geven aan een upgrade. Een Cellie 1300 of zoiets degelijks kost bijna niets meer en dan kunnen we nog even vooruit.
Mijn vraag: die Cellie's draaien meestal op een FSB van 100 (toch?) maar ik heb geen idee in hoeverre ik iets ga merken van enerzijds de hogere CPU snelheid en anderzijds de lagere FSB.
Kortom: is deze upgrade zinnig, of kan ik beter voor (toch wel veel) meer geld een snellere P3 er in zetten?

Ik heb het nog niet over overklokken, dat komt daarna pas een keer...
* dreamscape had vroeger een Cellie 533@904 (FSB 113) :)

[ Voor 4% gewijzigd door dreamscape op 18-09-2003 14:08 ]

Punctuality is the politeness of kings

• german8
Is er hier ergens een handleiding over het verbinden?
Mijn Proc loopt nu op 1.5V en dat moet dus omhoog maar ik snap dat verbinden niet helemaal.

Verwijderd

dreamscape mag ik vragen waar jij p3 processoren koopt? Ik zie ze nergens meer iig.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 18 September 2003 @ 16:34:
dreamscape mag ik vragen waar jij p3 processoren koopt? Ik zie ze nergens meer iig.
Pricewatch (dûh :P):
Celerons
Pentium III

Ik heb er 1 gecontroleerd, PCL computers heeft in ieder geval nog een Pentium3 1,13Ghz op zijn website staan....

9800x3d

• german8
Ik heb mijn MB, proc, mem, hd, cd-brander en netwerkkaarten voor thuisnetwerkje 2e hands en alles loopt als trein.

Dreamscape: Celeron loopt trouwens als een trein op 110, 130 zou erg leuk zijn als het kan.

Heeft iemand nog een links naar guide om wiretrick op mijn Celeron 1300 toetepassen?

Verwijderd

KlaasHof: vraagje: is t 100% zeker dat jouw ASUS de PIII-S niet ondersteunt?

Heb zelf de TUV4X van ASUS. Officieel ondersteunt die de PIII-S (512 kb cache) niet, maar met de allernieuwste bios doet ie dat wel!!! :9~

• german8
Kan echt niet, kijk maar:

http://www.asuscom.de/support/FAQ/faq095b_CPU_Upgrade_IV.htm

Max is PIII.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je mag bij een P!!! Tualatin ervan uitgaan dat, wanneer de 256KB versie wordt ondersteund, de 512KB versie gewoonweg ook wordt ondersteund :)

"Officieël" zou je de 512KB versie alleen op Dual mobo's mogen prikken, maar deze CPU kan ook prima single draaien :z De 256KB versie is inderdaad niet Dual-capabel.

Verwijderd

Okee... ik geloof je, maar dan doet mijn moeder-plankie iets wat volgens die lijst niet kan!!! :+

Daar staat namelijk dat ook de TUV4X de PIII-S niet ondersteunt... no go
En daar draait toch echt een PIII-S 1266 (512 kb cache) in. Zowel Linux Als Win2K!
Met de oude BIOS kon het inderdaad niet... gewoon echt no go! :+
BIOS-upgrade gedaan van 1003 naar de nieuwste beta BIOS 1006.002 En het draait als een trein *D

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Volgens de upgrade lijsten op de ASUS site ondersteunt mijn antiek P2B ook geen Tualatin CPU's, maar met de laatste BIOS en een Tualatin adaptor + Celeron 1300 werkt het prima.

Mijn conclusie is dat de CPU upgrade lijsten nogal conservatief zijn en alleen dat bevatten wat gegarandeerd werkt met de laatste officiele BIOS.

[ Voor 4% gewijzigd door EXX op 19-09-2003 15:41 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
EXX schreef op 19 september 2003 @ 15:40:
Volgens de upgrade lijsten op de ASUS site ondersteunt mijn antiek P2B ook geen Tualatin CPU's, maar met de laatste BIOS en een Tualatin adaptor + Celeron 1300 werkt het prima.

Mijn conclusie is dat de CPU upgrade lijsten nogal conservatief zijn en alleen dat bevatten wat gegarandeerd werkt met de laatste officiele BIOS.
Klopt helemaal, alleen vergeet er niet bij te zeggen dat je BIOS de CPU nog steeds niet goed herkent. Hij wordt vermoedelijk herkend als een Pentium II, net als in mijn P3B-F. Ondanks dat werkt de CPU precies hetzelfde als wanneer de BIOS de CPU microcode goed zou herkennen. Maar de BIOS geeft bijvoorbeeld wel foutmeldingen over bijv. het voltage (dat moet voor een PII 2 volt zijn) en soms wordt ook de FSB verkeerd weergegeven (ligt aan multiplier). Dit is wel allemaal te omzeilen natturlijk... Maar in het bord van de topicstarter zal het waarschijnlijk allemaal keurig herkend worden met de laatste BIOS.

@ Klaashof : Ik zou als ik jou was vragen of je de CPU eerst mag testen. Als je bord en RAM een FSB van 155 halen dan is het pure winst. De cpu haalt het waarschijnlijk makkelijk (met iets meer prik misschien), alleen je bord en RAM moeten mee kunnen. Als het werkt heb je dik voordeel, aangezien (zoals Abbadon al zegt) je geheugen dan 1 op 1 mee kan met de cpu en je een hoge bandbreedte haalt. Daarnaast heb je het voordeel van de PIII t.o.v. de celly, maar dat scheelt nagenoeg niks bij gelijke snelheid en hoeveelheid cache. Ik heb zo ook een celly tualatin 1200 verruild voor een 1100 om alles uit m'n geheugen te halen (FSB van 150 ipv 124 met de 1200), en ben daar achteraf echt enorm blij mee geweest...
edit:

Hier heb ik alle gegevens vandaan gehaald om het voltage van mijn Tualatin in te stellen... Achteraf bleek trouwens dat het ook gewoon werkte met de jumpers op mijn converter, maar waarschijnlijk heeft jouw bord een socket, en dus geen converter nodig...

[ Voor 10% gewijzigd door FreeRider op 19-09-2003 17:19 . Reden: linkje toegevoegd ]

Concrete Loop Watercooling

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

FreeRider schreef op 19 september 2003 @ 17:13:
[...]
Klopt helemaal, alleen vergeet er niet bij te zeggen dat je BIOS de CPU nog steeds niet goed herkent. Hij wordt vermoedelijk herkend als een Pentium II, net als in mijn P3B-F.
Bijna goed: BIOS meldt een Pentium III 1300 MHz. Dat ziet ook nog beter uit als Celeron 1300 MHz >:)

Voor de rest was het alleen Vcore monitoring en microcode upgrade disablen en draaien maar.

[ Voor 3% gewijzigd door EXX op 19-09-2003 20:15 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-08 23:45

wowi

Voor een juist bios voor je p3bf die ook de vcore goed zet moet je even kijken op de site
van www.rom.by dan werkt alles zoals het zou moeten werken.
:-))

http://www.rom.by/bios/Asus/P3B-F/P3BF_Noa.rar

Tevens kun je met het programma daar andere cpu microcodes toevoegen die je huidige bios niet heeft , je cpu wordt dan ook correct herkent.

[ Voor 42% gewijzigd door wowi op 19-09-2003 20:22 ]

Verwijderd

EXX schreef op 19 September 2003 @ 15:40:

Een Tualatin adapter? Powerleap ofzo?
Tsja... maar dat hoort niet bij de specs zoals ASUS die afgeeft. Met de Tualatin adapter kun je bijna elk vage mobootje upgraden... Tis overeenkomstig met de oude 486-> pentium upgrades e.d.

We hadden t hier over een mobo... zonder de tualatin adaptertjes :)

• FreeRider
  • Laatst online: 06-07 22:45
wowi schreef op 19 September 2003 @ 20:19:
Voor een juist bios voor je p3bf die ook de vcore goed zet moet je even kijken op de site
van www.rom.by dan werkt alles zoals het zou moeten werken.
:-))

http://www.rom.by/bios/Asus/P3B-F/P3BF_Noa.rar

Tevens kun je met het programma daar andere cpu microcodes toevoegen die je huidige bios niet heeft , je cpu wordt dan ook correct herkent.
Heej, leuke info. Ik ga die BIOS eens proberen. Thx !

Concrete Loop Watercooling

• german8
Hm,

ben al we lat wijzeg geworden.
Ik ga gewoon op zoek naar een PIII tua-S 512kb cache. Tot die tijd wil ik mijn cellie ver mogelijk overclocken maar moet daarvoor wel het voltage omhoog krijgen en hoe dat moet weet ik nog niet. Ik heb 120FSB op standaard voltage geprobeerd maar dan gaat XP hangen.

Dus misschien de BIOS hacken ofzo. Of wire trick en dan m'n Cellie 1300 net zo als Radek overclocken naar 1690 (13 x130 @ 1,98v).

Dus, wie weet hoe ik dat wiretrick toepas en m'n bios hack?

Greetzz, Klaas

• german8
Iemand?

Verwijderd

Ja , ik had wel een plaatje om de wire- en voltage wire-trick te doen , mail me maar dan stuur ik 'm wel op.
Pagina: 1