MSI moederbord ziet CPU Fan niet meer

Pagina: 1
Acties:

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een CPU fan van een klant vervangen. Het is een K7T Master Pro geloof ik maar de koeler die erop zat die maakte zo'n herrie. Dat kon ik echt niet maken om dat te doen, dus ding vervangen en een Spire koeler erop gezet. Nu ziet de Bios dat die op 0 RPM loopt terwijl die aanstaat? Vreemd of niet? De andere koeler liep op 5400 RPM en deze weet ik uit ervaring rond de 2300RPM maar doet het perfect. Kan het kwaad? Heeft iemand ook deze ervaring dat zo'n koeler niet wordt gezien door het moederbord? Ik heb de melding uitgezet van detectie CPU Fan want dat wordt gewoon niet gezien.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is de CPU fan voorzien van een temperatuursensor en is de fan aangesloten op de juiste header?

• jeroendevries
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:07
Is niet te hopen dat een fan een temperatuur sensor heeft. Maar heeft ie wel een geel draadje en zit ie op het moederbord op de juiste pin? Staat het wel aan in de bios?

Sex is like hacking. You get in, you get out, and you hope you didn't leave something behind that can be traced

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Ondersteund de fan het wel?

Verwijderd

Pin me er niet op vast, maar volgens mij geeft de bios bij mij ook geen CPU Fan speed weer, terwijl die echt wel draait. Ik heb een MSI KT4 Ultra <nogwat>. Met Fuzzy Logic krijg ik overigens wel CPU Fan speed te zien (dacht ik). Ik zou me er niet echt druk om maken :)

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Niet helemaal hetzelfde, maar ik heb wel de ervaring dat als een koeler te langzaam loopt, dat deze gewoon niet meer gezien wordt.
De meeste moederborden hebben een bepaalde limiet waaronder ze gewoon zeggen dat de fan 0 rpm draait, terwijl het ding toch gewoon draait.
Met speedfan op een ouder msi bordje bleek dat onder de 2200 rpm de snelheid gewoon niet meer weergegeven werd.
Soms helpt een bios-update hiervoor :)

• -NJ-
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-12-2025
heb hier hetzelfde met een msi kt6 delta boardje

geeft in de bios cpu 0 rpm aan terwijl de Spire WhisperRock IV gewoon draait (2100rpm), als ik een snellere koeler monteer krijg ik wel netjes uitlezing

2100rpm is blijkbaar te weinig, gewoon negeren dus

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Zowel Asus, Gigabyte, Matsonic, Shuttle, Epox, Tyan, QDI en Chaintech zien de snelheid perfect(Asus begon met Q-Fan zelfs naar 1200 RPM af te dalen met een temp van 75 graden(AMD Athlon 2400XP)).

Ik vind het trouwens wel belangrijk omdat je van je moederbord moet aankunnen en niet dat die zegt van hallo er is geen koeler dus ik start niet op bij default settings. Zulke dingen kan je volgens mij ook niet negeren want als je computer strax uitslaat kan je niet zien of je koeler goed koelt of wat dan ook. Zeer onbetrouwbaar. Maar bedankt voor de info.

Trouwens het gele draadje is keurig aangesloten.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1