Toon posts:

MSI 850 gekregen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend gaf me een Pentium 4 - moederbord + processor + voeding.
Het enige probleem dat er met het moederbord is, is dat er waarschijnlijk een geheugenmodule kapot is. (die vriend werkt bij HP,... ik ga ervanuit dat hij gelijk heeft)
Hij vertelde mij dat ik 1 nieuwe module zal moeten kopen, maar dat die waarschijnlijk nog moeilijk te krijgen zijn (zou rambus zijn).
128 MB werkt nog wel (de andere 128 niet meer), maar de module uitnemen gaat niet: ik moet een soort placebo plaatsen.

Weet iemand of dit allemaal klopt en waar ik misschien zo'n module kan kopen?

Ik ben nieuw op dit forum. Wil iemand me toch helpen??

Bedankt !!!!

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Rambus moet altijd per 2 geplaatst worden: http://www.tweakers.net/pricewatch/22648

Verwijderd

Topicstarter
En het helpt effectief niet om er gewoon ééntje weg te nemen en een soort placeobo in de plaats te stellen?

Alvast bedankt voor je hulp!!!!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 01:43:
En het helpt effectief niet om er gewoon ééntje weg te nemen en een soort placeobo in de plaats te stellen?

Alvast bedankt voor je hulp!!!!
Nope, die dummy's zijn om in de resterende 2 sloten te plaatsen, je zal je geheugen echt per 2 moeten plaatsen

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Wat je zegt klopt in grote lijnen, maar de details zwabberen nogal. Geen ramp ;)

Ff op een rijtje (ervan uitgaande dat die vriend van je gelijk heeft):

- de i850 chipset heeft een dual-channel Rambus controller. Dat betekent dat het Rambus (RDRAM) modules, ook wel RIMMs geheten per twee slikt. De reepjes moeten qua inerne chip organisatie identiek zijn (hierover later meer)

- de MSI 850 (MS-6339 iirc) heeft vier RIMM slots. Momenteel zullen twee slots 'leeg' zijn, dwz geen geheugen bevatten. Maar bij RDRAM mag een slot nooit fysiek leeg zijn, er zullen twee C-RIMMs (Continuity-RIMMs) in zitten, twee vrij 'lege' kleine kaartjes. In de andere twee gleuven zullen de twee modules van 128MB zitten. Dit is waar de verwarring van de 'placebo' komt- dat zijn die C-RIMMs.

- als een van de twee RIMMs dood is, heb je een nieuwe nodig. Sowieso zal die even groot moeten zijn (dus 128MB). Maar hij moet ook dezelfde interne organisatie hebben (zie de link naar de RAM FAQ hieronder). Het is alleen erg lastig om dat te bepalen (bij SDRAM kun je eea achterhalen dmv de teksten op de chips zelf, bij RDRAM verhindert de opgeplakte heatspreader dat). Beste keuze allicht: koop ergens een enkele 128MB RIMM (zie Pricewatch - EUR 47 voor Kingston of Dane-Elec). Als dat wil werken samen met de nog goede RIMM die je hebt, prima. Zo niet, koop dan een tweede RIMM van dezelfde winkel en merk, en verkoop je nog goede RIMM door met V&A of Marktplaats.nl of eBay ofzo. Er zijn zat mensen die wat kunnen met enkele RIMMs (de i820 chipset voor P3 kan met enkele RIMMs overweg)

Veel van wat ik hierboven schrijf staat ook in de Technische PMG FAQ en specifieker in de RAM FAQ

Eigenlijk zou deze thread volgens policy dicht moeten, omdat er niets nieuws gevraagd wordt. Toch laat ik'm voorlopig open omdat er al een tijdje geen topic hierover geweest is- mits de boel nog een beetje ordentelijk blijft :o

Edit:

En jawel hoor, bewijs dat het nodig is-
Ga jij eens ff heel snel de specs van de i820 lezen en je mond spoelen :z

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 17-09-2003 01:48 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

dion_b schreef op 17 September 2003 @ 01:47:
Ga jij eens ff heel snel de specs van de i820 lezen en je mond spoelen :z
Huh?

Verwijderd

Topicstarter
Heel veel dank voor jullie moeite. Sorry voor het in herhaling vallen !!!!
Slaapwel!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De i820 chipset voor P3 en Rambus geheugen heeft een single-channel controller, waardoor hij dus RIMMs per 1 slikt. Een uitspraak als 'RDRAM altijd per 2' is dus niet volledig dekkend.

Sowieso is het 'per 2 plaatsen' geen eigenschap van het geheugen maar van de gebruikte controller, dat heb je net zo goed bij 72p FP/EDO bij de Pentium en bij de i865/875 P4 dual-DDR chipsets.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Jur, je bent erg lekker bezig gozer 8)7

Voor de rest is dat denk ik de beste oplossing, een nieuw RIMMetje halen, en kijken of het dan werkt, en anders zijn er vast nog wel mensen met hetzelfde probleem die wat kunnen hebben aan jouw RIMM.

Succes kerel :>

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 08:55:
Jur, je bent erg lekker bezig gozer 8)7
Pardon?
Alsof ik alle moederborden uit mijn hoofd moet kennen?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:54
Jur schreef op 17 September 2003 @ 09:21:
Pardon?
Alsof ik alle moederborden uit mijn hoofd moet kennen?
Nah, niet alle moederborden.. Hooguit alle chipsets :P

Maar je hebt in 95% van de gevallen gelijk.. De meest gebruikte combinatie is gewoon de i850 met dual channel rambus geheugen, en daar dienen dus modules per paar te worden geplaatst.
Echter, zoals dion_b al vermeld zijn er wel uitzonderingen op :)
Pagina: 1