ehoutgast schreef op 20 September 2003 @ 11:37:
[...]
Ik zag net dat mijn post hier besproken wordt

. Maar goed, ik zal hier dus even mijn punt nader duidelijk maken, aangezien er (in ieder geval bij de gequote persoon) wat verwarring heerst: ik vind het jammer dat Tweakers die benchmarks laat staan, terwijl ze bij Ace's alweer zijn weggehaald
ondanks dat Ace's ook geen NDA heeft getekend (ofwel, zij hebben OOK geen overeenkomst met Intel), omdat zij de geest van de NDA respecteren. DAT was mijn punt.
Welkom in TMF
Dat Ace's zich houdt aan de NDA, waarvan zij claimed niet op de hoogte te zijn geweest,

is zuiver en alleen haar beslissing. Mijn vraag in deze is echter, heeft Intel de gegevens aan Ace's verstrekt? Wanneer dit het geval is, waar het zich naar laat aanzien, dan is Ace's ook verplicht om deze informatie zo spoedig mogelijk te verwijderen.
Echter de publicatie op Tweakers.net handelt over een ander probleem. Namenlijk wat te doen, wanneer de informatie op straat ligt, door het verbreken van een NDA?
Als eenmaal een NDA is verbroken door spionage, moedwillige openbaarmaking, een foutje, etc., en de gegevens dus op straat liggen, is het moeilijk om deze gegevens weer onder een NDA te laten vallen.
Dit ligt oa aan de verspreiding van de informatie nadat deze is uitgelekt. Verder speelt mee of de ontvanger op het moment dat hij deze informatie ontving wist of kon weten dat deze informatie handelgeheimen bevat. Ook speelt mee hoe de ontvanger met deze data om is gegaan.
Mijns inziens, heeft Tweakers.net, naar eer en geweten gehandeld, toen zij deze informatie publiseerden, ook heeft Tweakers.net, binnen haar werkgebied, het publiseren van IT nieuws, gehandeld.
Intel zou Tweakers.net kunnen verzoeken de posting te verwijderen, waarna T.net zelf moet beslissen of zij dit doet of nalaat.
Intel zelf ging het risico aan met het verspreiden van deze data. Zij zelf, kon weten, dat het verspreiden, van deze informatie, het risico met zich mee neemt dat de informatie uitlekt. Een NDA mag dan wel het risico op het uitlekken beperken, maar zal deze nooit totaal verhinderen.