[Maxtor HD] Kapot aan het gaan?

Pagina: 1
Acties:

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
D'er zijn er al een paar topics geweest over Maxtor HD's met kliks, etc. maar hier wil ik er eentje aan toevoegen die een beetje vreemd is.

In me PC heb ik:
1. IBM-DTLA-307030 - 30GB - Deskstar 75GXP (aankoop jan 2001)
2. Maxtor 5T060H6 - 60GB - Maxtor DiamondMax Plus 60 (aankoop sep 2001)
3. Maxtor 6Y120P0 - 120GB - Maxtor DiamondMax Plus 9 (aankoop mei 2003)

Nou heb ik opeens en soms last van een soort klik en reboot-cycle van de HD. Het lijkt op een geluid alsof wanneer de HD uit sleep wakker wordt gemaakt. Alleen dit blijft zich gewoon herhalen. Ik had het al een keertje eerder gehad, een paar maanden geleden, maar na een paar HD-reboot-cycles was het weer goed.

Vandaag weer gehad, en hij bleef het maar doen, de OS liep een beetje vast, bijna niks reageerde, ik moest een reboot doen. Tijdens het laden van Win2k bij 'preparing network connections' had ik echt een constante HD-reboot-cycle, en Win2k kon niet opstarten, ik dus de PC uitgezet. Kast open, bekijken (geen een van de HD's was echt warm), opgestart, alles perfect. Powermax gedownload, de lange tests gedraaid (smart was alles goed), en alle 3 de HD's kwamen er goed uit, geen enkele error. Ook nog Speedfan gedownload, die zegt ook voor alle 3 de HD's 100%.

Nu vraag ik me af wat het is, wordt dit erger, wat kan ik ertegen doen? Ik verdenk persoonlijk de 60GB Maxtor ervan, maar hoe kom ik er eigenlijk achter, aangezien ik niet kan bepalen wanneer deze problemen zich weer voordoen?

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• bverwijs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:41
Gooi je alle schijven er af behalve die met je os. Werk zo verder en kijk of het weer kunt constateren. Heb toevallig hetzelfde gehad van de week met een Maxtor 40Gb. Het werd van kwaad tot erger.
Hint: Je kunt op de site van maxtor je garantie checken...

Verwijderd

Hmm beetje zelfde probleem als ik.
Bij mij maakt mijn 160gb Maxtor ook zo'n klikgeluid en loopt meteen het systeem vast.
Bij reboot met s.m.a.r.t. aan zegt hij dat die 160gb status bad is en meteen moet backuppen.

Alleen ben ik bang dat als ik hem nu weer aansluit en probeer te backuppen naar een ander 160gb schijf dat ie dan halverwege ermee ophoud, terwijl er wel 150gb op staat aan stuff.

Wat is de veiligste manier?

Of is er nog een softwarematige manier om misschien het probleem op te lossen?

Verwijderd

Klik problemen duiden op een headalignment probleem (data die niet gelezen kan worden en dat de kop in de NUL positie gaat om zichzelf opnieuw te positioneren).

Maxtor diagnostic tool draaien en evt. garantie claimen.

O&M Faq: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat ook kan zijn is dat je hdd geen stroom krijgt (los zittende molex) en hierdoor continu blijft herstarten als het ware. Druk die molexen er een keertje goed in en kijk of het probleem zich voor blijft doen.
Ik zou het kreng iig backuppen en vervolgens RMA'en.

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Had ik ook last van paar maanden geleden, maar nu werkt hij nog steeds, en geen problemen meer gehad.

w00t

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:38
Ja mijn vriedin haar 40gb wd begon ook midden in sims te tikken, niet normaal. Spel traag. Toen ala minuut ff geghost en een nieuwe hd er ingezet.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 03:00:
Klik problemen duiden op een headalignment probleem (data die niet gelezen kan worden en dat de kop in de NUL positie gaat om zichzelf opnieuw te positioneren).

Maxtor diagnostic tool draaien en evt. garantie claimen.

O&M Faq: Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot?
Dank je, maar zoals ik al gemeld heb, heb ik al deze tools al gedraaid, quick test/extensive test, etc, en ze geven allemaal success aan. Powermax goed, IBM Drive Fitness Test goed, SMART Defender goed, etc, etc. Ik kan dan niet echt een HD terugsturen :'(.

Ik heb nu alle HD's eruit gehaald, behalve die van mijn OS, en dan ga het zo langzaam opbouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Darkvater op 17-09-2003 10:58 ]

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:23

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je al gekeken hoe je 12V en 5V lijnen zijn van je voeding? Misschien is je voeding te zwak waardoor je harddisks niet fatsoenlijk kunnen opspinnen.

Probeer eens 1 harddisk en kijken of hij het dan nog doet, daarna met 2, daarna met 3.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
mkleinman64 schreef op 17 september 2003 @ 11:09:
Heb je al gekeken hoe je 12V en 5V lijnen zijn van je voeding? Misschien is je voeding te zwak waardoor je harddisks niet fatsoenlijk kunnen opspinnen.

Probeer eens 1 harddisk en kijken of hij het dan nog doet, daarna met 2, daarna met 3.
De voltagelijnen zijn goed, mijn voeding van 400W moet het zeker aankunnen.
Wat ik tot nu toe heb uitgevogeld is dat mijn Maxtor 60GB moeite heeft om vanuit slaapstand weer wakker te worden. Dit heb ik getest met Standby, dan gaat alles slapen, en dan weer wakker maken. De 60GB doet er een tijdje over (10 secs), en de eerste keer, liep windows ook wat vast, maar geen reboot-cycles, gewoon 1 keer. Alle andere keren ging alles goed, alleen ongeveer 10 secs. De 120GB doet dat in 4-5 secs, en je hoort helemaal niks. Bij de oudere 60GB, hoor je echt dat wakkerworden.

Ook als ik de temps van de HD bekijk, zie ik die van mijn IBM, en van me 120GB, maar de temp vd 60GB laten de proggies niet zien. Desondanks zijn nog steeds alles SMART tests en scandisks goed.

Ik zou het graag toch willen omwisselen doordat ie moeite heeft met uit standby komen, maar meestal lukt het de HD, en ik ben niet zeker of Maxtor dat accepteert als foute HD, en ik het kan terugsturen. Iemand hier al ervaring mee?

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Godver, weer. HD (60GB) gaat in standby, en hij wil d'er niet meer uit, PC bevriest gewoon :(
Ik ga gewoon kijken wat Maxtor ervan vindt, want zo kan het niet :'(

Verwijderd

Nou dit is echt te weird.
Op de andere schijven deed ie het nu ook.
Die gaan ook klikken en hopla de hele boel loopt vast.
Nu zei me ma dat de tv op net1 opeens stoort sinds ik de pc vanmiddag had aangezet, ik zeg jaja das ni mijn pc hoor.

En echt waar, ik zet dat ding uit, en weg is de storing, ook op me eigen tv zelfde euvel.
Oftewel die 400W chieftec ipsus naar ze grootje ofsow, want die stoort dus het hele huis.
Ding draait zo'n 1,5 jaar nonstop, dus misschien nog ni zo raar dat ie ermee kapt?

Heb getest met een andere pc ook met chieftec erin, en dan is er nix mis mee.
Oftewel morgen ff mooie enermax halen denk ik.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2003 04:44 ]

Verwijderd

Als je zeker weet dat die Maxtor de boosdoener is maak je gewoon een RMA aan bij Maxtor en kies je voor Drive is not recognized, zodat er niet voor een error code van Powermax wordt gevraagd.

Verwijderd

Misschien vreemd, maar het vervangen van de IDE kabel doet soms wonderen.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 september 2003 @ 12:37:
Als je zeker weet dat die Maxtor de boosdoener is maak je gewoon een RMA aan bij Maxtor en kies je voor Drive is not recognized, zodat er niet voor een error code van Powermax wordt gevraagd.
Ja, dat heb ik nu ook gedaan.

De IDE kabel is wel goed, want me andere HD zit er ook op, en die is gewoon goed.

Ik had wel het mafste een paar dagen geleden: spontaan kreeg ik een BSOD precies om het uur! Echt weird. Gezocht op internet, en het lag aan mijn HD, de Maxtor dus. Die heb ik eruitgehaald, en weg crashes.

Pagina: 1