Toon posts:

Webserver valt weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Thuis heb ik een webserver (Apache, php4 en mysql) draaien. De pc is een celeron 533. In mijn router heb ik poort 80 doorgelinkt naar poort 80 van mijn server. Ik heb mxstream advanced en heb dus een vast ip. Maar regelmatig is het zo dat ik niet op mijn webpagina's kan komen. Op zo'n moment kan ik ook niet pingen naar mijn ip-adres. Na ongeveer een half uur werkt het weer wel, terwijl er niks is veranderd. In de events-logs van Windows is dit het enige wat ik tegenkom wat er volgens mij mee te maken kan hebben:

Event Type: Error
Event Source: NETLOGON
Event Category: None
Event ID: 5774
Date: 9/16/2003
Time: 12:30:57 PM
User: N/A
Computer: SERVER
Description:
Registration of the DNS record '_gc._tcp.Default-First-Site-Name._sites.server.thuis.net. 600 IN SRV 0 100 3268 server.server.thuis.net.' failed with the following error:
DNS server unable to interpret format.
Data:
0000: 29 23 00 00 )#..

Weet iemand misschien hoe dit komt en vooral wat ik er aan kan doen?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Op Google is best veel te vinden als je naar 'DNS server unable to interpret format' zoekt. Afgaande op de eerste hit, kan het zijn dat je af-en-toe op een DNS-black-list staat. :? ... Afgaande op mijn gevoel, kan dat niet.

Al verder bladerend in Google vind ik het onderstaande:
Win2K gets totally confused when you put two NIC's in the same IP network (or subnet) for different physical networks. Basically packets get lost because Win2K will send out on either NIC because as far as it is concerned they are the same network. So it sends Broadband packets on the LAN side and vice-versa and then of course doesn't get a response because the thing it was trying to communicate with can't respond because it is not there.

...

solution is to change the network for the external NIC and Modem as it is generally simpler than changing the internal network
(Bron: http://beta.experts-excha...s/Win2000/Q_20660455.html)

Heb je hier iets aan?

[ Voor 27% gewijzigd door pven op 16-09-2003 23:26 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

heel leuk die active directory, maar die heb je 1) niet echt nodig voor een thuis netwerk, en 2) heeft het niet zo heel veel hiermee te maken. (Tenzij je zelf een dns server draait die in de zonefile van jou domein staat...). Als je niet naar je server kunt pingen ga ik er gewoon vanuit dat je netwerk problemen hebt en dat het niet aan de dnsserver ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Zou het dan helpen als ik active directory eraf gooi?

Verwijderd

Topicstarter
Overigens werkt het pingen binnen het thuisnetwerk wel, alleen van buitenaf werkt het soms niet. Het gaat echt alleen over toegang van buitenaf.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welk IP adres staat er ingesteld als DNS server in je TCP/IP properties?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
Als ip-adres heb ik daar gewoon het ip-adres van mijn router (192.168.1.1) ingesteld.

• blackd
  • Niet online
Verwijderd schreef op 17 september 2003 @ 12:32:
Als ip-adres heb ik daar gewoon het ip-adres van mijn router (192.168.1.1) ingesteld.
En wat voor soort DNS server heeft jouw router? Vast en zeker alleen maar een DNS forwarder oid, die requests direct requests doorstuurt naar jouw ISP DNS.

Nee, dit gaat niet werken. Je DNS van je AD is niet in orde.
Voor de zoveelste keer, als je AD wilt, moet DNS in orde zijn. Dat betekent een eigen DNS server opzetten in Windows 2000 met de juiste forward en reverse lookup zones, geen root zone en DNS forwarders instellen zodat queries die buiten jouw zones vallen (eg: andere sites) bij jouw provider nagevraagd kunnen worden.

Zie ook de FAQ van Windows Operated Systems, daar staan een aantal documenten over het opzetten van DNS voor AD.

En dan last but not least: al jouw clients moeten als DNS server ingesteld hebben jouw Win2000 server. En ook jouw Win2000 server moet de lokale (127.0.0.1) DNS gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door blackd op 17-09-2003 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zou het wel werken dan als ik AD er af gooi?

• blackd
  • Niet online
Tja, lijkt me wel, je hebt alleen de voordelen van een AD niet meer.

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:27

peer

oeps

Dit zelfde probleem heb ik thuis ook gehad

Nadat ik mijn alcatel modem "getweaked" had, kon ik ook zo af en toe niet meer op mijn eigen site komen.

Na mijn modem weer terug getweaked te hebben, en mijn server weer zelf in laten bellen is het probleem verholpen.

het is geen probleem, het is een uitdaging

• Bikkel-Rulez
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12-2025
peter_vos hoe heb je hem getweaked dan???

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 23:21:
Thuis heb ik een webserver (Apache, php4 en mysql) draaien. De pc is een celeron 533. In mijn router heb ik poort 80 doorgelinkt naar poort 80 van mijn server. Ik heb mxstream advanced en heb dus een vast ip. Maar regelmatig is het zo dat ik niet op mijn webpagina's kan komen. Op zo'n moment kan ik ook niet pingen naar mijn ip-adres. Na ongeveer een half uur werkt het weer wel, terwijl er niks is veranderd. In de events-logs van Windows is dit het enige wat ik tegenkom wat er volgens mij mee te maken kan hebben:

Event Type: Error
Event Source: NETLOGON
Event Category: None
Event ID: 5774
Date: 9/16/2003
Time: 12:30:57 PM
User: N/A
Computer: SERVER
Description:
Registration of the DNS record '_gc._tcp.Default-First-Site-Name._sites.server.thuis.net. 600 IN SRV 0 100 3268 server.server.thuis.net.' failed with the following error:
DNS server unable to interpret format.
Data:
0000: 29 23 00 00 )#..

Weet iemand misschien hoe dit komt en vooral wat ik er aan kan doen?
Ligt niet aan je netwerk/webserver. Je router is de boosdoener. Je zegt het zelf al. Je kunt niet meer pingen naar je wan ip en ook geen toegang meer krijgen tot je webserver...

[ Voor 62% gewijzigd door WiNlUx op 17-09-2003 13:24 ]

• blackd
  • Niet online
Zorg er nou eerst maar voor dat Active Directory of verwijderd wordt, of goed ingesteld wordt.
Indien een AD niet goed geinstalleerd is, kan dat een hoop vage problemen geven.
En als je hem toch niet gebruikt (anders knikker je 'm niet klakkeloos weg) dan kan je hem inderdaad net zo goed weggooien.

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Hoeveel intern geheugen heb je eigenlijk in die server ziitten? Anders is het onnodig hoor, om die AD weg te knikkeren. Kijk nou eerst eens naar je router, en als je toevallig nog een oiude bak heb staan met 2 nics, gooi daar ff freesco of smoothwall op om te kijken of het dan wel stabiel loopt...

• blackd
  • Niet online
WiNlUx schreef op 17 September 2003 @ 17:59:
Anders is het onnodig hoor, om die AD weg te knikkeren.
Maar dan moet je de DNS config fixen, want dit werkt voor geen meter.

Pagina: 1