kist voor subwoofer maken

Pagina: 1
Acties:
  • 9.044 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:29
Oke ik heb 2 nieuwe subwoofers gekocht.
Nu staat er op de doos waar ze inzaten dat ze een kist van 60 liter aanraden.
Dit zou dus 2 maal zijn dus 120.
dan verlies ik even 120 liter van mijn kofferbak, 60 liter lijkt mij nogal heel veel.

Ik zet hieronder even de specs die erop staan, misschien dat iemand mij even wil uitleggen hoe ik kan rekenen, want die software en sites kom ik niet aan uit.

Impedantie: : 4 ohm
Frequency range: : 25-2500 Hz
Free air responce: : 30 Hz
Crossover frequency: 1500 HZ (15 dB/Oct)
Music power pmpo : 600 W
Power rating : 400 W
Sensitivity :93 DB
voice coil :2.5"
voice coil former : Kapton VC
DC resistance of vc : 6.3 Ohm
magnet diameter : 156*20 MM
Magnet weight : 100 OZ
Net volume bass refl:60 Ltr.
Total weight :4850 gr

meer staat er niet op de doos.

Maar der zijn vast mensen die aan de hand van dit iets kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50944

Nou ik in ieder geval niet. ;)

Je hebt toch echt meer T/S parameters nodig, such as Vas, Qts, Qes, Qms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
en waar haal ik die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75128

als je 2 woofers in je auto gaat bouwen, dan kan je er zeker vanuit gaan dat je kofferbak ruimte in moet leveren. Daarnaast is het wel handig om te weten wat voor kisten je gaat maken. worden ze gesloten, maak je gebruik van basreflex-pijpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Niet bij mij iig.

Oftewel ik heb geen idee, een naam van de driver zou die zoektocht al wat vergemakkelijken.

Daarnaast kun je natuurlijk ook gewoon een test kist maken met 1 woofer en dan kijken hoe dat klinkt. Heb je misschien nog kans ook dat 1 woofer al hard zat klinkt. Test hem dan ook in je auto, die versterkt de bas aanzienlijk. Gewoon een gesloten behuizing dus en dan opvullen met dempingsmateriaal.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 50944 op 16-09-2003 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke ik ga dus (volgens jou aanwijzingen) maken:

1 gesloten kist, waar de woofer met de spoel naar achter inzit tot de rand, en de conus eruit steekt.
Hoe groot moet deze kist zijn? hoeveel liter dus.. en komt dat heel nauw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bij gesloten kisten maakt het niet zoveel uit of je afwijkt van de inhoud die aangeraden wordt door de fabrikant, mits je het niet te erg maakt. bij kisten met basreflexpijpen komt dit veel nauwkeuriger.

edit// klinkt gek, maar je kan ook een 50 liter kistje maken met van dat isolatie spul van de gamme erin, dat donkergrijze spul met die noppen erop, voor 10.95 € te koop. als je dit spul in je kist bakt, aan de binnenkant van de wanden, kan je een kleinere kist laten werken als een grotere. er is geen berekening voor hoe dit werkt, maar een beetje proberen kan geen kwaad.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 75128 op 16-09-2003 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je conus verhaal snap ik niet helemaal, maar je kan de inhoud die de fabrikant opgeeft in dit geval het beste aanhouden. Een 60 liter behuizing dus voor 1 woofer.

Het komt niet echt nauw, maar maak het niet te gek. Een litertje ernaast is bijvoorbeeld echt geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
60 liter.. pff iemand een idee voor een sociale kist? die beetje netjes in de auto past...
ik wil er eigenlijk eentje tegen de rechterkan van de koffer bouwen en eentje tegen de linkerkant
een kist die mooi past, maar dat gaat moeilijk worden ivm rechte platen hout enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Anoniem: 50944 schreef op 16 September 2003 @ 23:31:
Je conus verhaal snap ik niet helemaal, maar je kan de inhoud die de fabrikant opgeeft in dit geval het beste aanhouden. Een 60 liter behuizing dus voor 1 woofer.

Het komt niet echt nauw, maar maak het niet te gek. Een litertje ernaast is bijvoorbeeld echt geen probleem.
Ik lees
Net volume bass refl:60 Ltr.
dat lijkt me te slaan op 60 liter voor een gepoort ontwerp, maar als er verder geen specificaties van de bas-reflex pijpen kan je daar toch niet veel mee aanvangen. :?
En die grootte mag je toch niet zomaar gebruiken als waarde voor een gesloten kist?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
ik vind alles best, ik wil een harde zware bass die niet kraakt e.d. wat voor kist pak ik dan en hoe groot....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

www.showyoursound.nl hier kan je leuke dingen vinden, en in het forum krijg je vaak de correcte antwoorden op de juiste vragen.

edit// om het makkelijkst een zware niet krakende bass te krijgen raad ik je toch ee gesloten kist aan. voordeel, (kleine) afwijkingen hoor je vaak niet terug in het geluid. nadeel, als jij je sub overbelast hoor je dit niet goed. maar met zoveel vermogen als jij wilt zal dit wel meevallen. 2x 600 watt is errug veel.

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 75128 op 16-09-2003 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62484

Parameter afwijkingen bij een gesloten systeem hebben weinig effect op de frequentieresponse. Ik denk dat 30 liter gesloten compleet gestuffed genoeg zal zijn. Oppassen met een te kleine kisten dit zal resulteren in een hoge Q factor en dit zal leiden tot een 'hump' rond de +/-100Hz oftwel het word een one-note boombak. Maar zonder de volledige T/S parameters kunnen we niks zeggen over de ideale inhoud voor een gesloten kist met een Q van 0,707

Als je nou even het type woofer en merk neerzet berekenen we even een BR en een gesloten kist

4e order bandpass kan ook zeer goed uitpakken in de auto. deze klinken doorgaans strakker als BR kasten.

Je zou de behuizing van polyester kunnen maken.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 16-09-2003 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jackel7007 schreef op 16 September 2003 @ 23:34:
60 liter.. pff iemand een idee voor een sociale kist? die beetje netjes in de auto past...
ik wil er eigenlijk eentje tegen de rechterkan van de koffer bouwen en eentje tegen de linkerkant
een kist die mooi past, maar dat gaat moeilijk worden ivm rechte platen hout enzo...
Dan probeer je een kleinere kist. Te groot bestaat voor gesloten eigenlijk niet. Het enig wat je dan veranderd is de Q factor, wat betekend dat de bas wat wolliger kan worden en wat diepgang verliest.

Een Q van 7,07 word in de Home-hifi wereld wel als gewenst gezien (liever wat lager nog) maar bij car audio praat je toch over een wat hogere Q om de kist wat compacter te houden. Maar dit verhaal heeft niet zoveel zin omdat zonder de parameters niks over de Q valt te zeggen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 75128 schreef op 16 September 2003 @ 23:41:edit// om het makkelijkst een zware niet krakende bass te krijgen raad ik je toch ee gesloten kist aan. voordeel, (kleine) afwijkingen hoor je vaak niet terug in het geluid. nadeel, als jij je sub overbelast hoor je dit niet goed. maar met zoveel vermogen als jij wilt zal dit wel meevallen. 2x 600 watt is errug veel.
Dat heeft eigenlijk niks met de therische belastbaarheid te maken. Bij een te grote belasting is de beperkende factor de X-Max. Maw, De spreekspoel zal tegen de magneet aan klapperren. Bij een gesloten kist is het risico om je woofer op die manier te verliezen juist kleiner omdat de uitslag min of meer liniear stijgt. Bij bass reflex is deze rond de tuningsfrequentie erg klein maar daaronder neemt hij schikbarend snel toe. Uitkijken dus bij te lage frequenties.

• Jackbq
woofer is een greencar 12 " van het merk XLL pzo power sound.
(komt uit belgie, maar is vrij weinig op internet over te vinden.)

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/jackel/subs.JPG

Ik zou toch de Q netjes gedempd houden op 0,707 dit geeft doorgaans het beste resultaat.
maar zonder ts ben je snel klaar

• Jackbq
ja Q en ts zeggen mij neit veel, wat voor kist hoe groot. vulling? zo ja welke en hoeveel...

Kist?: Gesloten
Hoe groot?: tussen de 30 en 40 liter per kist voor 1 woofer
vulling?: Fiberfill
Hoeveel?: Wanden bekleden
klinkt ie te opdringerig?: extra stuk fiberfill in het midden
wat is belangrijk?: Zorg dat de kast luchtdicht is.
Goh walter nog tips?: Ja zoek even op Google naar "gesloten kist Q factor Thiele & small uitleg" Klein beetje achtergrond info is nooit weg

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 62484 op 17-09-2003 00:55 ]

Lees anders eerst hier het een en ander over subwoofers: http://www.diysubwoofers.org/

• DrDrax
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-05 12:45

DrDrax

Bacdafucup

http://www.backesljudbygg.se/home.htm > probox 2000

Zeer fijn pakket ....

DoubleSpace anomaly! (A)bort, (R)etry, (C)all Stac's legal department

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 12:54

AcouSE

Swedish Chef

Anoniem: 50944 schreef op 17 September 2003 @ 07:44:
Lees anders eerst hier het een en ander over subwoofers: http://www.diysubwoofers.org/
Precies, en dan met name het gedeelte over car-subwoofers. Daar staat een duidelijke verklaring waarom je een gesloten behuizing moet nemen: De 12dB/oct demping van de kast wordt gecompenseerd door de 12dB/oct versterking die in de cabine van je auto optreed. Tevens kun je daar een excel-bestandje downloaden waar je gemakkelijk het volume van je kast mee kan bepalen.

Anoniem: 25587

Als je een isobaric systeem gebruikt dan scheelt het je ruimte. Je plaatst dan je woofer met de randen tegen elkaar waardoor een push-pull effect krijgt. Ik meen dat wel dat bij dit systeem de bass niet zo laag gaat als bij bijv bassreflex. Ik heb ook wel mijn eigen carsub gebouwd kijk maar even bij mijn topic :) Suc6!

Topic : [rml][ Car audio] Nieuwe sub in progress (+pics 140 kb)[/rml] Op pagina 4 staan wat betere foto's :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 25587 op 17-09-2003 20:40 ]

• Jackbq
nog een idee wat ik gekregen heb, als ik nu mijn kist van fiberglas of beter bekend als polyester (dit is dacht ik toch het hetzelfde) maak dan past hij ideaal in de hoek van de kofferbak, 1tje links 1tje rechts. ben ik minimale ruimte kwijt, maar hoe is de werking ervan?

is 22 MM mdf zoveel beter?
of kan dit ook gewoon? en aan hoeveel lagen moet ik dan denken?

Anoniem: 61284

Het is leuk als je over je mdf kast een doek spant en hem zo, mooi met de rondingen van de wagen mee, met glasvezel bekleed. Als pure kast is het denk ik totaal ongeschikt, resoneert teveel, moeilijk te verwerken, ondoenlijk veel werk, heel duur, en kans op scheuren en veel kast verlies. Ik zou het niet aanraden voor een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
afgezien van prijs, kan er denk ik wel redelijk goedkoop aankomen, uit de jachtboten industrie. en afgezien van het moeilijke/lastige kliederwerk. Valt zo'n kist met een laag of 3 (geen idee hoeveel er nodig zijn dus)??? beetje stevig genoeg te maken?

Ik heb niet echt hele hoge eisen aan mijn geluid, aangezien ik ook "maar" een lenco radio heb. Maar het moet wel lekker diep gaan en het moet goed hoorbaar zijn. Is dan polyester een optie? ik wil het graag omdat ik dan heel mooi 1 kist rechts en 1 kist links in mijn auto kan maken, en dan heb ik verder van reserve wiel etc geen last meer.

de woofers die erin komen zijn, (nog maar een keertje neerzetten dus)

310 MM
400 watt
4 ohm

(meer info in 1e post)

kan ik het beste 1 kist voor 2 woofers maken of toch 2tjes,
der van uitgaande dat ik polyester ga gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:25

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

polyester is idd een optie.

kijk eens rond op showyoursound.nl, daar vind je voorbeelden genoeg.
Ook op het forum zitten genoeg lui die daar verstand van hebben.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
oke tis toch MDF geworden. kist is nu klaar kom op zo'n 127 liter, tis gewoon een gesloten kist geworden. de bas klinkt niet helemaal zo diep als ik hem wil.

hij zit nu op een 4 keer 100 watt versterker (die niet brugbaar is) dus nu 100 watt per speaker (ze zijn eigenlijk 400 watt). Is dit de reden van de niet diepe bas, of moet ik nog vulling in mijn kist doen?

of is de kist te groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44303

de bas klinkt niet helemaal zo diep als ik hem wil.
Kun je ook uitleggen hoe je dit concludeert, want is het bijvoorbeeld zo dat het bonkerig klinkt, of mis je gewoon laag.
hij zit nu op een 4 keer 100 watt versterker (die niet brugbaar is) dus nu 100 watt per speaker (ze zijn eigenlijk 400 watt). Is dit de reden van de niet diepe bas, of moet ik nog vulling in mijn kist doen?
de mogelijkheid dat het door onvoldoende vermogen komt, kun je eigenlijk wel uitsluiten (vanuitgaand dat je een goede versterker gebruikt). Persoonlijk denk ik dat je toch nog een grotere kist moet nemen. Het is nou eenmaal zo dat wanneer je grote woofers gebruikt je ook een grote kast nodig hebt (voor lage weergaves) vooral bij gesloten kisten omdat het laag heel snel afvalt onder de resonantiefreqentie.

Zelf heb ik huiskamerboxen gebouwd, met 25cm woofers erin maar met een 80 liter kist (per woofer) gaat dit mooi diep. Echter is dit een reflex systeem. Plaats ik een stop in de reflex poort is de bass stukken minder diep.

Wat je kunt proberen is 1 woofer eruit halen, en op de één of andere manier die opening tijdelijk blokkeren. Zo kun je horen of je geluid dieper gaat doordat je meer volume hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
misschien wil ik nog 2 poorten in de kist maken aan de bovenkant, maar hoe weet ik hoe groot deze poorten moeten zijn?

ik heb van de woofers helaas vrij weinig specs :( (zie begin topic) en dus
weet ik nooit de precieze afmetingen etc, is het ook nog mogelijk te gaan proberen met verschillende soorten vulling?

En dan nog een vraag, die versterker die er nu op zit, is 100 watt per kanaal.
ik wil graag naar 400 watt per kanaal, maar wat zal hierin dan het verschil zijn?

Puur het volume, of misschien ook kwaliteit van het geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Of nog wat meer stuffen, gebruik foam voor de kanten en fiberfill voor het midden, vergeleken met een lege kast heb je dan zo'n 25% volumewinst. Het kan natuurlijk ook aan de driver (speaker) zelf liggen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44303

als ik jou was zou ik eerst maar eens die kist goed maken. Die diepgang zul je niet krijgen door er een zwaardere versterker aan te hangen.

En
En dan nog een vraag, die versterker die er nu op zit, is 100 watt per kanaal.
ik wil graag naar 400 watt per kanaal, maar wat zal hierin dan het verschil zijn?
verschil zal zijn dat je niet 111dB max kunt krijgen maar 117dB maximaal eruit kunt halen (theoretisch) 1watt is immers 93 dB. Zo had ik een keertje mijn TIW250 met 80liter kist aan de standaard uitgang van de autoradio gehangen (in kofferbak), maar je wilt niet weten hoe guur diep dat ging met enkele watts.

Dus werk aan een goede kist, en je zult goed geluid krijgen.
Pagina: 1