Toon posts:

[3dsmax] 2 noob vraagjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We krijgen 3dsmax op school en nu moet ik binnenkort een gemodeld object afleveren. Ik ben een minidisc player aan t modelen. Alles gaat aardig maar ik zit nu met 2 probleempjes.

1. Ik heb het sony logo in illustrator geexporteerd naar 3dsmax. Nu heb ik een mooi pad van het logo. Deze moet lichtelijk ge-extrud worden en op de MD-player geplakt worden. Wanneer ik het pad extrude haalt hij alleen de buitenste randen omhoog. De binnenkant is nu niet "gevuld". Hoe krijg ik een goeie extrude van het logo?

2. Voor het modellen ben ik vooral veel bezig met de boolean. Nu zit ik in een redelijk ver stadium en heb ik de klep van de MD-player al behoorlijk wat keren ge-booleand. Nu wil ik 2 inkeping maken voor de schroefjes. Wanneer ik boolean doe met als operand B de MD-player klep gebeurt er niks. Geen inkeping of niks..... iemand een idee?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
1) cap holes

2) boolean suckt: leer modellen.

Dat laatste geldt overigens ook voor 1.

[ Voor 31% gewijzigd door HunterPro op 16-09-2003 22:20 ]

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
je kan ergens in het menu (paneel) rechts iets selecteren van create polygon, dan alle punten aanklikken en de bovenkant is wel gevuld.

je kan die inkepingen ook maken door een punt naar binnen te extruden..

Verwijderd

offtopic:
Hunterpro, als je niets hebt toe te voegen post dan niet. En helemaal niet zo negatief :|

@TS ; er is hier een centraal topic voor, nml : [rml][ 3d] post je 3d stuff maar weer - part 14[/rml].

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 16 september 2003 @ 22:20:
1) cap holes

Cap holes werkt maar half.... ik heb dat ook al geprobeerd en maakt er een zooitje van. sommige delen wel goed, sommige delen niet.

Wat het Boolean betreft heb ik nu even weinig keuze om het anders te doen.

Het is ook erg vreemd want wanneer ik deze inkepingen op een ander deel boolean gaat het wel. Het is alleen de kap waarop ik niet meer kan booleannen.....

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 september 2003 @ 22:28:
offtopic:
Hunterpro, als je niets hebt toe te voegen post dan niet. En helemaal niet zo negatief :|

@TS ; er is hier een centraal topic voor, nml : [rml][ 3d] post je 3d stuff maar weer - part 14[/rml].
Sorry, maar iedereen die met zijn voorhoofd op F1 kan drukken, kan de woorden 'close polygon' intikken en lezen. En overal op GoT en andere fora is kilo's info te vinden dat boolean bij non-solid modellers gewoon buggy wordt op het moment dat je er veel over een object heenhaalt.

Overigens is verwijzen naar een centraal topic nu niet echt meer nuttig; laten we 'm nu maar helpen in dit topic lijkt me :)

TS: heb je al eens gezien waaruit een vorm bestaat qua polygons? Zorg dus dat je een vlak vormt, deze zou dan gesloten moeten worden. Meestal is het handig triangles te vormen.

[ Voor 21% gewijzigd door HunterPro op 16-09-2003 22:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
HunterPro schreef op 16 September 2003 @ 22:31:
[...]

Sorry, maar iedereen die met zijn voorhoofd op F1 kan drukken, kan de woorden 'close polygon' intikken en lezen. En overal op GoT en andere fora is kilo's info te vinden dat boolean bij non-solid modellers gewoon buggy wordt op het moment dat je er veel over een object heenhaalt.
Maar wanneer je een programma net leert kennen ben je nog niet echt bekend met die blitse termen die jij in de mond neemt....
Vandaar daar ik het hier vraag. Voordat ik hier kwam met mijn vraag heb ik uiteraard goed gezocht in de help en met andere klasgenoot het proberen op te lossen.

Verwijderd

@HunterPro ; naja daar kan ie de rest van zn vragen gaan stellen want als de TS er verder mee wil zullen er nog wel veel vragen op zn pad komen en voor de rest was dit een erg goeie post hoor, je kan het wel :x. [/offtopic]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Een boek kopen is ook een vak. Daar de meeste mensen het niet boeit of ze de paar duizend euro neerleggen voor 3dsmax zelf hebben ze altijd wel wat over voor zo'n mooi ding te kopen. Daar staat dan vervolgens een stap-voor-stap handleiding in voor de basisdingen (en gelijk alle blitse termen), en de rest kun je vrijwel altijd zelf verzinnen. Dan krijg je ook niet 'n00b'-vragen. Nu weet ik wel dat je 't op school krijgt, maar laten ze jullie daar dan wat aanrommelen met dat soort dingen?

't Spijt me geweldig, maar wie iets moois wil maken moet pijn lijden moeite doen. Nu is de TS gehinderd door gebrek aan kennis van flashy termen, maar waarom begin je dan aan zo'n complex programma zonder deugdelijke manual?

Verder kan ik de TS van harte Rhino aanraden om het gekloot met de booleans op te lossen. Die doet 't altijd wel goed :). Heb je trouwens een plaatje van de MD-speler, kunnen we ook nog wat interessante hints geven over andere dingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Yoozer op 16-09-2003 22:57 . Reden: negatie vergeten :) ]

teveel zooi, te weinig tijd

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Check voor de lol een nPower Power booleans voor 3dsmax, zoals de booleans hadden moeten zijn, dat werkt echt SUPER goed :)

specs

• dadj
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-12-2022

dadj

Boeiend, boeiend!

1) begin gewoon met een cube met wat segmenten lenght 5, width 5, heigth 3 bijvoorbeeld.
2) pas de Edit Mesh modifier toe.
3) zet de Edit Mesh modifier in bijvoorbeeld Vertex zodat je detail kan toevoegen met de slice tool, en vertexes moven.
4) met meshsmooth kan je de boel mooi afronden.

[ Voor 7% gewijzigd door dadj op 16-09-2003 23:52 ]

XBOX 360 Gamertag | Mac mini | Macbook | iMac - God Does Not Have a Plan; He is Just a Kid With an Antfarm

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Verwijderd schreef op 16 september 2003 @ 22:31:
[...]

Cap holes werkt maar half.... ik heb dat ook al geprobeerd en maakt er een zooitje van. sommige delen wel goed, sommige delen niet.

Wat het Boolean betreft heb ik nu even weinig keuze om het anders te doen.

Het is ook erg vreemd want wanneer ik deze inkepingen op een ander deel boolean gaat het wel. Het is alleen de kap waarop ik niet meer kan booleannen.....
Dat cap holes maar half werkt, komt bijna altijd doordat je spline niet gesloten is. MAX kan alleen cap holes doen als je spline helemaal rond loopt, zonder onderbrekingen. Je zult dus van de delen die niet goed afgesloten worden even rustig moeten checken of dat ie écht wel goed afgesloten is. Alstie gesloten is en toch verkeerd is, probeer dan even of wat één vertex lijkt er niet twee zijn die op elkaar staan en niet verbonden zijn, dat komt ook nog wel eens voor.

Boolean is erg slecht in MAX, maar als je er wat ervaring mee opdoet, kun je er nogal wat mee. Een aantal tips die, indien goed toegepast, misschien nog wel je probleem op kunnen lossen.
-Zorg dat de polygoondichtheid van de objecten die samen gebooleaned worden ongeveer even groot is. Dus dat de polies even ongeveer groot zijn op beide objecten.
-Zorg dat er geen extreem uitgerekte polygonen bij zijn.
-Zorg dat wanneer je twee booleans moet doen op hetzelfde object op verschillende plaatsen, dat die dan niet dezelfde polygonen raken. Dus als er een grote polygoon is die op twee plekken geknipt zou worden, splits dan die polygoon op. Op deze manier heb ik wel eens een object met enkele tientallen booleans erin kunnen maken zonder problemen.

En tja, dat power booleans is gewoon niet gratis, dus als je daar niet aan kunt komen, dan kun je die oplossing helaas niet gebruiken.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

he welke grafisch lyceum zit je is zeker voor de opdracht de minuut van
of niet ik heb hem ook mail me anders even ik heb wel een stuk of 15000 tuturials voor je kan je het daarmee proberen.

• pim4
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-08 18:20
bij je tools (je hebt die tablaadjes weet je wel, create/ modify .... en dan als laatste tools) zit het progje shape checker (waarshcijnlijk ff opzoeken onder de button "more". deze checkt je shape (sony logo) en geeft aan waar je fout zit. erg handig!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-07 11:32

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 12:37:
he welke grafisch lyceum zit je is zeker voor de opdracht de minuut van
of niet ik heb hem ook mail me anders even ik heb wel een stuk of 15000 tuturials voor je kan je het daarmee proberen.
meschien wat komma's/vraagtekens in de text :?

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-08 14:15
ElmarNieser schreef op 17 September 2003 @ 14:32:
[...]

meschien wat komma's/vraagtekens in de text :?
idd ben wel ff bezig geweest om dat te ontcijferen :P

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-08 22:15
HunterPro schreef op 16 September 2003 @ 22:20:
1) cap holes

Boolean suckt niet. Je moet het alleen op de juiste manier gebruiken. Het is geen tool om een model mee te maken. Maar als het gaat om simpele ramen en of deuren kun je dit erg goed gebruiken. Als je er maar voor zorgt dat je het originele model voldoende onder verdeeld in kleinere deeltjes/faces. Anders maakt 3ds max er zelf wat (=zooitje) van. :)

http://hawvie.deviantart.com/

Pagina: 1