Firewire sneller voor netwerk dan 10/100mb kaart ??

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-03 16:11

Apoca

Array Technology Industry

Topicstarter
hoi,
Ben der over aan het denken om een firewire kaartje te kopen voor netwerk doeleinden omdat deze max 400mbps zou toelaten wat neer zou komen op 50mb per seconde effectief als ik het allemaal goed heb gelezen. Nu lees ik op veel plaatsen dat de pci bus die snelheid helemaal niet aankan en dus nooit de snelheid zou kunnen waarmaken in een netwerk. Klopt het nu dan dat als ik 2 pc's heb met beide een firewire aansluiting, ik zou b.v. 1 gig willen copyen van de ene naar de andere pc dat ik met firewire nog steeds langzamer ben dan met een gewoon netwerkkaartje van 10/100mbps puur omdat de pci bus niet snel genoeg de info kan verwerken??

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:38
Met firewire ben je sneller dan met een 10/100 mbps netwerkkaart, mits je hdd snelheden hoger dan die van je netwerkkaart ondersteund...

btw: dit is trouwens meer een NT vraag

[ Voor 14% gewijzigd door heuker op 16-09-2003 22:06 ]

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Ja het heeft met netwerk te maken, maar omdat firewire ook te maken heeft met hd's dacht ik dat ik de vraag hier ook zou mogen stellen. Maar anders vraag ik wel een move aan, als ik daarmee meer info krijg over het hoe en wat van firewire als netwerk.

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / Radeon RX 9070 XT Red Devil / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / FSP Hydro Ti PRO 1000W

• Apoca

Apoca

Topicstarter
Zou het dus naar NT mogen verhuizen??

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:03
Apoca schreef op 16 september 2003 @ 22:03:
hoi,
Klopt het nu dan dat als ik 2 pc's heb met beide een firewire aansluiting, ik zou b.v. 1 gig willen copyen van de ene naar de andere pc dat ik met firewire nog steeds langzamer ben dan met een gewoon netwerkkaartje van 10/100mbps puur omdat de pci bus niet snel genoeg de info kan verwerken??
Nee, een firewire poort kan zoals je al zegt 50 mb/s doorvoeren, een 100Mb nic max 10 MB/s.
Een ethernetkaart (NIC) is trouwens ook gewoon aangesloten op de pci bus, deze bus kan max 133ms/s aan dus firewire zal altijd sneller zijn.

Als je 1 gb kopieerd over deze 50MB/s firewire verbinding en de hardeschijf van de ontvangende computer kan 20MB/s wegschrijven zal dit de maximale snelheid zijn. de zwakste schakel

firewire is altijd sneller, op 1GB ethernet na :+

[ Voor 5% gewijzigd door procyon op 16-09-2003 22:22 ]

• Icey
  • Laatst online: 14:37
Apoca schreef op 16 September 2003 @ 22:16:
Zou het dus naar NT mogen verhuizen??
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/icon_hand.gif

Of schop en modje of een modje aanspreken...

Maar ik denk eerder dat dit topic gesloten word, basic/ search.

Overigens raad ik je een 10/100 mbit kaartje aan, het kopieren duurt wellicht een minuutje of 5 langer, maar is wel meer compatible (iedere pc heeft een netwerkkaart).

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Het enige nadeel van een firewirenetwerk is naar mijn weten dat het point-to-point is en er dus maar 2 computers aan elkaar gekoppeld kunnen worden op deze manier.

400mbit is door de PCI-bus iig makkelijk te transporteren, deze heeft namelijk een maximum doorvoer van 133 MB per seconde. :)

Tesla Model Y RWD (2024)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neehoor, het topic staat prima hier in OM. Firewire is een rasechte I/O controller, net zoals USB, COM, LPT, etc :) Dat je daarmee "toevallig" twee PC's met elkaar kan verbinden wil nog altijd niet zeggen dat het in NT moet :)

Maargoed, Apoca, wil je ook op de kleine lettertjes letten: Firewire = 400 megabit per seconde = 400Mbps, dat is dan weer 50 megabyte per seconde: 50MBps B)

Een 100Mbit netwerkkaartje haalt hooguit 12,5MBps. De conclusie dat Firewire sneller is is inderdaad overduidelijk. De andere vragen van jou zijn ook erg makkelijk te beantwoorden: een mid-range IDE harddisk haalt in z'n uppie met gemak 40MBps en de PCI bus van een huis-tuin-keuken desktopje haalt maximaal 133MBps. Trek je conclusies B)

/basic
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.