Toon posts:

De reden achter het overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 53 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Waarom overclocken we eigenlijk? Er zijn mensen die roepen: om extra performance uit je systeem te halen zonder meer te betalen.

Hier kan ik een heel stuk in meegaan. Maar dan rijst de vraag, merk je er nou wat van? Ik kan me voorstellen dat een xp2500+ op zich prima draait en dat je dan niet veel extra wensen qua performance meer over hebt, maar het moet harder. Alles word op een hoger voltage gezet en soms gaat de hardware daardoor kapot, maar voor de echte tweaker is dat juist vaak een zegen omdat er dan een reden is om weer wat nieuws aan te schaffen om mee te spelen.

Bij mij zelf is het hobby, gewoon een beetje klooien met de computer en dan kijken hoe hard ie wil (zet mij in een auto en ik probeer hetzelfde). Ik merk wel enig verschil tussen mijn xp1800+ op standaard en wanneer hij op zijn piek draait, maar dat ik nou kan zeggen dat het zoveel scheelt?

Om dat allemaal te kunnen bepalen is volgens mij de benchmark uitgevonden. Hiermee kan je kijken of je pc daadwerkelijk sneller is geworden door de actie die je zojuist hebt ondernomen. Maar als je een benchmark nodig hebt om te bepalen of je pc sneller is geworden, valt dan het eerste argument (het extra performance uit je pc halen) dan niet helemaal weg?

Hierdoor was ik nieuwsgierig, wat is voor jou de reden om te overclocken?

Ps. Dit leek me de beste plek om dit te posten omdat de meeste mensen die overclocken niet in de dagelijkse zweef paragrafen van deze site zitten te lezen (ik niet in ieder geval).

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-02 16:04
Hier staat genoeg over in de search, maar meestal is het heel simpel: het is leuk :|

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 17:40
Het is gewoon leuk, vergelijk het maar met hardrijden. Alleen overkloken mag dan wel. Te hard rijden niet. :)

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Mijn reden om te overclocken ( ik voel een opsom topic opkomen )

Ik klok alleen mijn videokaart over. Het is een GF4 ti 4800SE met een Thermal Take GF4 Mod ( oftewel koperen koeler en koperen heatsinks voor het geheugen ).

Ik kan overclocken tot ongeveer 300/600 Dat is redelijk omdat standaard hij op 275/550 staat.

Maar op zich klok ik maar op 300/550 dus ver onder de mogelijkheid van mijn nieuwe koeling!

Waarom? GTA III: Vice City op 8x Aniso en op maximale zichts afstand....op 275Mhz is het gewoon te zwaar voor mijn arme GPU :-p

Heb nu ook Ravenshield liggen en die is ook best tevreden met iets meer kracht!

There is no place like ::1

• guanpedro
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-12-2025

guanpedro

Live forever or die trying

Ik heb mijn FSB overgeklokt zodat mijn PC3500 geheugen ook echt op die snelheid draait. Het zou toch jammer zijn dat je snel geheugen koopt en het dan niet benut. Een bijkomende pre is natuurlijk wel dat mijn CPU 200Mhz harder draait :)

PC: MSI-NEO2FISR P4-2.6HT@2.8 Dual-channel GEIL-PC3500 Intel CSA GB-LAN 9600PRO Pioneer DVR106 Server: Dual Xeon-2GHz 3Ware 7500-12 11x120GB RAID5 GB-LAN RH 9 2.4.22 Digicam: Sony DSC-F717

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 09:47
ach, binnekort is je pc sneller dan jij bent en heeft hij alles al gedaan voor je wil gaan beginnen.

In mijn ogen heeft overclocken niet veel nut. OK, het zal een paar seconden sneller zijn maar ik vindt het het risico niet waard om mijn CPU zwaar te gaan oc'en.

Een beetje verlies heb je altijd...

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Aangezien er niet veel meer antwoorden dan 'het is leuk, meer prestaties, uitdaging, etc' en soortgelijke zullen komen, gooi ik deze op slot, anders verzandt het in een opsomtopic.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.