[XP] CD-rom cache uitschakelen?

Pagina: 1
Acties:

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Het probleem:
Op het moment gebruik ik Windows XP. Nu wil ik een oud spel spelen: Wing Commander: Prophecy. Het spel is gemaakt voor W98 maar het lijkt verder goed te werken. Dat wil zeggen, alles behalve de filmpjes.

De filmpjes zien eruit alsof iemand steeds op fastforward and play aan het drukken is. Snel, normaal, snel, normaal.. etc. Dit maakt het spel onspeelbaar omdat bijna alles via filmpjes aan de man word gebracht.

Nu had dit spel dit ook in Windows 98. Wat je dan deed is de CD-rom cache (Read Ahead Cache) uitschakelen en dan deden de movies het wel goed. Het haaft dus te maken met de CD-rom Cache van Windows.

Nu kon je in Windows 98 via de eigenschappen van My Computer de CD-Rom cache uitschakelen. Helaas ontbreekt deze functie bij Windows XP. Weet iemand heel toevallig of ik op een of andere manier de CD-rom cache kan uitschakelen? (Via het registry oid?)

Wat heb ik al gedaan:
Ik heb gekeken op de website van de makers van Wing Commander, Origin, of er een patch voor het probleem was. Dit is niet het geval.

Ik heb een aantal Wing Commander Forums doorgespit op zoek naar een oplossing. Sommige mensen hebben een oplossing gevonden door de Sound en/of Video acceleration uit te schakelen. Ik heb dit gebprobeerd op mijn systeem, maar bij mij werkt dit helaas ook niet.

Op GoT heb ik gezocht naar een manier op de CD-Rom cache uit te schakelen. Hoewel ik twee topics ben tegengekomen over de Cd-rom cache geven beide topics geen direct antwoord op de vraag van de TS.

Tevens bij verschillende Windows XP tweak sites gezocht op een amnier om de CD-rom cache uit te schakelen maar heb helaas niet kunnen vinden.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Verwijderd

Ik heb misschien wel een andere suggestie :)

Maak van die CD een image op je HD, en mount die als een virtuele CD-ROM drive.

Dat kan bv met CloneCD, daarvan kan je de VirtualCD-drive zelfs na verstrijken van de trial blijven gebruiken, en CloneCD heeft natuurlijk 't voordeel dat een eventuele oude kopieerbeveiliging geen probleem meer op zal leveren.

Een HD kan überhaupt een veel vlakkere datastroom leveren, en daarmee zou je dan dat 'pulserende' wat je met de CD-ROM drive hebt misschien wel kunnen omzeilen.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Werkt het onderstaande niet? (maar dan in tegenovergestelde richting)
CD-ROM Cache

Some people set their cache small, but I like to set it high. Your CD-ROM may already have a big cache set, so check and make sure. To troubleshoot some games, you may need to change this setting back. Keep in mind that you have adjusted it if you have problems.

Right click My Computer on your desktop, choose Properties. Click the Performance tab. Click the File System button below. Click the CD-ROM tab at the top. Make sure your Cd-Rom is set to Quad-speed or higher, even if it's not. This will just let you use an extra big cache. Now, make sure your Supplemental cache size is the largest it can be. It should be 1238 KB.
Ik heb zelf geen XP, dus ik kan het niet testen. Op de site kan ik niet echt vinden voor welke windows dit is.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

pven schreef op 16 September 2003 @ 21:48:

[...]

Ik heb zelf geen XP, dus ik kan het niet testen. Op de site kan ik niet echt vinden voor welke windows dit is.
Bovenstaande tip gaat over Win95/Win98(SE)... (Die "Quad-speed" CD-ROM drive zegt al genoeg denk ik :P )

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 21:52:
[...]

Bovenstaande tip gaat over Win95/Win98(SE)... (Die "Quad-speed" CD-ROM drive zegt al genoeg denk ik :P )
8)7 ... sorry ... maar ik zoek nog verder!

Heb je geen Plextor? Die kan je trager instellen.

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Maak van die CD een image op je HD, en mount die als een virtuele CD-ROM drive
Dat is inderdaad een idee. Ik zal eens kijken of dat een beetje gaat. Ik moet bv ook CDs kunnen wisselen voor het spel (3 CDs). Maar ik ga er eens mee experimenteren.
Het probleem is juist dat die optie in Windows XP is verwijderd. Ik kan dus helemaal niets instellen qua cache size.
Heb je geen Plextor? Die kan je trager instellen.
Nope, het is een notebook.. een QSI CD-R(W)/DVD-rom combo..

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

• Stuff

Stuff

*ploink*

Topicstarter
Een update. :)

Ik ben nu een paar dagen bezig geweest met verschillende programmas om dus inderdaad de CD-rom te emuleren. Helaas is het niet mogelijk om Wing Commander goed werkend te krijgen.

Ik zit nu op mijn vakantie bestemming en heb dus alleen beschikking over mijn laptop, maar volgende week ben ik weer thuis en dan kan ik op mijn gemak eens kijken of het onder W98 beter gaat. Op dit moment is mijn conclusie dan ook dat dit spel niet (door mij) goed werkend is te krijgen onder Windows XP.

Ik heb ook nog steeds nergens iets kunnen vinden over de Read Ahead cache onder Windows XP en ik ga er ook een beetje vanuit dat die niet zomaar even te veranderen zijn.

In iedergeval bedankt voor alle suggesties gedaan in dit topic. :)

Verwijderd

WCP: _/-\o_
Bij mij draaide die zonder cache-aanpassingen onder Win98 en in Compatible Modus: Win95 onder Windows XP. Geen gevogel dus, alleen wel zorgen dat je goede ASPI-drivers voor onder XP hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2003 05:47 ]

Verwijderd

Mischien heb je hier iets aan.

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\FileSystem\CDFS]
"CacheSize"=ff ff 00 00
"Prefetch"=Dword:4000
"PrefetchTail"=DWORD:4000
Pagina: 1