[Surround set] Hoe 5.1 digitaal naar 6 kanaals dvd speler?

Pagina: 1
Acties:
  • 424 views sinds 30-01-2008

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-02 22:17
Hallo,

ik heb een probleem met mijn dvd/video combi en mijn surround set. deze zijn van het merk:

- dvd/video : LG 5930
- surround set: Maxmann electronics LSS 100 ( 5 boxen 1 subwoofer, die ook dient als versterker)

De dvd/video combi heeft een enkele digitale uitgang, en de surround set heeft een 6 kanaals 5.1 ingang. De vraag is hoe ik deze op elkaar aan kan sluiten, er zijn geen kabels voor op de markt. (er moet vanaf de dvd/video combi een kabel naar de subwoofer, maar daar moeten er weer 6 vertakkingen zijn)

ik heb hem nu via tulp stekkers aangesloten (op de 2 kanaals ingang), maar dat is geen dolby surround, en dat vind ik zonde.

weet iemand als ik aan een dergelijke kabel kan komen, en zo ja, waar?

bvd. paul rutter

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

dat kan niet. In de FAQ staat daar ook een stukje over. In de DVD speler OF in de speakerset moet een dolby digital decoder zitten. Je moet dus OF op de speakerset een digitale ingang hebben (DD decoder in de speakerset) OF een DVD speler die 6 losse uitgangen heeft (DD decoder in de DVD speler).

Wat je nu kan doen is een losse dolby digital decoder proberen te vinden, maar dan kan je net zo goed een DVD speler met een ingebouwde decoder (en dus 6 analoge uitgangen) kopen, want die zijn ten eerste wel te vinden en ten tweede goedkoper :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• newpegasus
JvS schreef op 16 september 2003 @ 20:27:
dat kan niet. In de FAQ staat daar ook een stukje over. In de DVD speler OF in de speakerset moet een dolby digital decoder zitten. Je moet dus OF op de speakerset een digitale ingang hebben (DD decoder in de speakerset) OF een DVD speler die 6 losse uitgangen heeft (DD decoder in de DVD speler).

Wat je nu kan doen is een losse dolby digital decoder proberen te vinden, maar dan kan je net zo goed een DVD speler met een ingebouwde decoder (en dus 6 analoge uitgangen) kopen, want die zijn ten eerste wel te vinden en ten tweede goedkoper :o.
even voor de duidelijkheid: we hebben een surround set, met 6 digitale ingangen. (voor iedre box eentje dus) weet je zeker dat het niet kan?

• Mr Magic
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-03 20:29
newpegasus schreef op 16 September 2003 @ 20:30:
[...]

even voor de duidelijkheid: we hebben een surround set, met 6 digitale ingangen. (voor iedre box eentje dus) weet je zeker dat het niet kan?
Zoals JvS al zei, dat kan niet. Die ingangen zijn niet digitaal, maar analoog. Je hebt dus een apparaat nodig dat deze 6 analoge ingangen voedt met een reeds gedecodeerd signaal.

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:10
Helaas voor jou kloppen bovenstaande reacties.

Het digitale signaal van je TV/DVD moet ook naar een digitale ingang op je versterker. Heeft je versterker geen digitale ingang dan is het (waarschijnlijk) een Dolby Prologic Surround versterker en kun je alleen een analoog signaal gebruiken. Heeft hij wel een digitale ingang dan is het (meestal) een Dolby Digital versterker.

Beiden geven 5.1 geluid, maar DD heeft 6 aparte kanalen en DPro filtert de "kanalen" uit de analoge gegevens (DPro heeft ook maar mono rear speakers, het geluid op de achterste 2 boxen is hetzelfde).

Heb je ook een gewone analoge uitgang (of uitgangen) op je TV/DVD?
Dan kun je namelijk wel DPro gebruiken.

Wat is het merk en type versterker dat je gebruikt?

Limbids

• newpegasus
Limbids schreef op 17 September 2003 @ 08:18:
Helaas voor jou kloppen bovenstaande reacties.

Het digitale signaal van je TV/DVD moet ook naar een digitale ingang op je versterker. Heeft je versterker geen digitale ingang dan is het (waarschijnlijk) een Dolby Prologic Surround versterker en kun je alleen een analoog signaal gebruiken. Heeft hij wel een digitale ingang dan is het (meestal) een Dolby Digital versterker.

Beiden geven 5.1 geluid, maar DD heeft 6 aparte kanalen en DPro filtert de "kanalen" uit de analoge gegevens (DPro heeft ook maar mono rear speakers, het geluid op de achterste 2 boxen is hetzelfde).

Heb je ook een gewone analoge uitgang (of uitgangen) op je TV/DVD?
Dan kun je namelijk wel DPro gebruiken.

Wat is het merk en type versterker dat je gebruikt?
op de de dvd/video zitten wel geen analoge uitgangen (tulp stekkers, rood wit) en een digitale uitgang. kan ik niet een kabel laten maken zodat ik vanaf de dvd/video combi 1 digitale kabel, die uitloopt in 6 digitale kabels? dan zou het opgelost zijn, maar volgens mij werkt het dan niet of wel? de versterker is ingebouwd bij de subwoofer. merk staat boven: maxmann lss 100.

/edit

ik las net de reacties nog eens goed door en daar zegt mr magic dat mijn ingangen van de surround set juist niet digitaal zijn. (sorry dat ik het allemaal zo laat begrijp maar ik heb er niet echt veel verstand van. )

[ Voor 11% gewijzigd door newpegasus op 17-09-2003 09:39 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aangezien je niet wil of blijkbaar niet kan lezen en je in de eerste reply je antwoord hebt, gaat dit topic op slot. Doormekkeren heeft geen zien, het kan niet, je kabel bestaat niet en kan je ook niet maken en je set heeft GEEN 6 digitale ingangen.Kan je wel eigenwijs doorgaan over het splitten van die kabel, maar ik geloof dat ik toch duidelijk heb uitgelegd dat je een decoder moet hebben?

Als je niet wil lezen omdat er niet staat wat je wil, moet je het maar zelf gaan proberen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.