Toon posts:

wel of geen Serial ATA?

Pagina: 1
Acties:
  • 35 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
hallo.. ik ben van plan om mijn systeem es ff flink up te graden .. maar nou is de vraag moet ik een mobo met serial ata nemen (en daarbij een Serial ATA HD) of moet ik het gewoon bij IDE houden?

alvast bedankt,

Verwijderd

S-ATA is niet tot nouwlijks sneller dan ATA133.

S-ATA cable's zijn wel kleiner dus kunnen in een case mod goed van pas komen.

Verwijderd

Topicstarter
hmmmz okeej.. ben namelijk geinteresseert in de Asus A7N8X-X Deluxe mobo en die ondersteund S-ATA.. maar jah tog altijd leuk meegenomen :)

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Ik heb nu ook mobo met Serial ATA ( Chaintech 9CJS Zenith ), en zit ook te twijfelen tussen een nieuwe IDE of Serial ATA schijf, ik denk dat als je Serial ATA neemt, je later er spijt van zult krijgen omdat je hem niet op een ouder mobo kan gebruiken o.i.d. maar die kabeltjes zijn idd wel mooi ja. En als je wel iets snellers wilt als een "normale" IDE schijf, dan moet je de Western Digital Raptor WD360 nemen of de binnenkort komende WD740, deze heb je namelijk niet in een IDE uitvoering...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

Verwijderd

Topicstarter
ik ga toch maar voor een S-ATA schijfje.. en wat betekend de term RAID?? :? ben dr namelijk heel lang tussen uit geweest.. en ik wil binnenkort weer es een systeempje bouwen.. ;)

• Regman_XP
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-02 20:06
Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 19:31:
ik ga toch maar voor een S-ATA schijfje.. en wat betekend de term RAID?? :? ben dr namelijk heel lang tussen uit geweest.. en ik wil binnenkort weer es een systeempje bouwen.. ;)
RAID is een systeem wat al jaren bestaat!
Probeer Google eens dat is ook nieuw +/- 5 jaar!

Verwijderd

Het hangt er van af welke schijf je koopt. Als je die WD Raptor neemt (36Gb) dan is SATA sneller, de andere SATA schijven zijn gewoon PATA (=normale IDE) schijven met een ander printje. Mijn WD1200JB SATA schijven zijn native bv. even snel als mijn WD800JB PATA schijf.

Voor raid:
FAQ Opslagmedia & I/O Controllers - RAID FAQ

//edit
dat mobo wat je noemt heeft overigens geen SATA hoor. Dat heeft de 'normale' en de 'deluxe' versie van dat bord wel, maar de -X niet.

Voor ervaringen met die asus, zie:
[rml][ Ervaringen] Asus A7N8X (Deluxe) - Deel 6[/rml]

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 19:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
owkeej ik bekijk de FAQ wel ff...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 19:37:
owkeej ik bekijk de FAQ wel ff...
het was niet lullig bedoeld hoor, maar het staat daar gewoon perfect uitgelegd.. weinig nut als ik het hier over ga typen dan ;)

Als je het budget ervoor hebt, en sneller dan snel wilt, dan moet je bijna wel 2 van die raptors in een raid-0 (stripe) opstelling aan zo'n Asus A78NX-Deluxe oid hangen. De combo van die schijven aan SATA in raid is domweg de snelste consumentenopstelling welke momenteel leverbaar is. Sneller kan wel, maar dan kom je bij nog duurdere SCSI schijven en controllers uit..

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 19:44 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Tja, dit is toch iets wat je zelf moet beslissen..

S-ata is wel iets waar je in de toekomst mee vooruit kunt.. En zou je toch op een ouder systeempje nog iets willen doen dan zijn er nog altijd losse controllers voor :)
Kortom: Kwestie van zelf de voor en nadelen afwegen, en zelf je budget bepalen :)

En over raid is de faq inderdaad vrij duidelijk.. Daar staat alles in wat je wilt weten :)

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.