Waarom vertraagd kopieeren je pc?

Pagina: 1
Acties:

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:49

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
Zoal de topic het al zegt. Ik wil het toch eens weten.

Waarom is het op een LAN zo dat als iemand iets van me kopieert m'n hele systeem traag wordt? Ik begrijp dat als iemand wat van me kopieerd via dc ofzo dat het dan wat langer duurt om iets van de harde schijf op te starten, maar als ik ondertussen aan het gamen ben gaat de game toch wel schokken. (en volgens mij doet ie dan niet echt veel met de hd)

Onder het kopieeren staat m'n CPU niet onder full load, maar hoe komt het dan dat m'n pc zo traag wordt????

Ik heb een AMD Xp1800 met 512 MB DDR ram.
1*80 gig Maxtor 7200 rpm met 2 mb cache en een 200 gig maxtor met 8 mb cache.
Verder netwerk ik vrolijk met een 3com netwerkkaartje, type nummer weet ik zo niet maar iig 10/100 Mbit.
Kameraad van me heeft een p4 2.8 en heeft hier geen last van, hij kan gewoon vrolijk door blijven gamen. Hangt het dan zo erg af van de cpu die je in de pc hebt tijdens het kopieeren?

Verder vind ik dat ik in win98 hier veel minder last van had dan in win2000/xp/2k3.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:49
Zet DMA eens aan zou ik zeggen.

Verwijderd

Je harde schijf wordt belast, meer dan normaal dat die dan wat gaat schokken toch.. :?

• supakeen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09-2025
Kopieren gebruikt resources die dan niet voor andere dingen kunnen worden aangewend, simpel :)

• vassago
Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 18:45:
Je harde schijf wordt belast, meer dan normaal dat die dan wat gaat schokken toch.. :?
Nee, dat schokken hoort echt niet.

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
vassago schreef op 16 september 2003 @ 18:44:
Zet DMA eens aan zou ik zeggen.
DMA heb ik wel aan, anders is het helemaal niet meer te doen

Verwijderd

vassago schreef op 16 September 2003 @ 18:46:
[...]

Nee, dat schokken hoort echt niet.
Die game draait volgens mij, meer dan waarschijnlijk op dezelfde schijf als die file staat... Dus moet de HD 2 dingen tegelijk doen nl. -> Kopieren EN die game runnen.

Ook gebruikt het zoals hierboven vermeld vele resources.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Hoe erg is het, als het echt je muissnelheid opslokt dan staat DMA waarschijnlijk niet aan!

En vergeet niet, vaak zitten 2 harde schijven op 1 kabel....1 kabel. Zelf heb ik een situatie waarbij kopieren minder problemen geeft

Prim. controll: 60 Gig HD
RAID chip : 60 Gig HD
Sec. Controll: DVD-rom + DVD-brander
En nu ook nog voor tijdelijk
Promise 100 TX2 kaartje met 1 harde schijf ( 20 GB..oudje he ).

En het voordeel is dat elke harde schijf een eigen kanaal heeft.

Nu heb ik dus wel WAT vertraging van kopieren maar veel minder dan als ze op een kabel zaten!

There is no place like ::1

• vassago
Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 18:48:
[...]

Die game draait volgens mij, meer dan waarschijnlijk op dezelfde schijf als die file staat... Dus moet de HD 2 dingen tegelijk doen nl. -> Kopieren EN die game runnen.
HDD een game runnen :?

Alles hoort in het geheugen te zitten, anders is het niet best.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

vassago schreef op 16 september 2003 @ 18:51:
[...]

HDD een game runnen :?

Alles hoort in het geheugen te zitten, anders is het niet best.
Met 2GB games van tegenwoordig.....hoeveel van die 2GB moet er in het geheugen staan...en hoeveel geheugen hebben mensen standaard over zodra windows/drivers/ softwaremeuk hun plaatsje hebben geclaimd.

Met 512Mb geheugen kom je er niet meer vandaag de dag......oh ja..het is genoeg maar pas vanaf 1024Mb kun je kopieren and gamen tegelijk. ( En ik heb sinds 2 weken 1024Mb...en dat is relaxt )

Hoe dan ook, tijdens gamen zet ik vaak de LAN nic uit ( ik heb 2 nics, een voor internet...1 voor LAN ) zodat ik zeker weten niet gestoord kan worden tijdens gamen!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Topicstarter
mja, om nou nog 2*512 mb te kopen voor een amdxp1800....beter in een maandje nieuwe comp :P. ( mobo is nu Asus A7M, dus maar 2 dimm sloten met elk al 256 erin :S )

ik ga ook eens m'n 2 hd's verdelen over primary en secundary, hopen dat het past :P

btw. gebruikt kopieeren dan veel inter geheugen, zou het helpen om swap file hoger te zetten ?

Verwijderd

Start -> Run -> 'taskmgr' :) Kijk daar even naar het gebruik van de swapfile..

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:08

sphere

Debian abuser

swampy schreef op 16 September 2003 @ 18:49:
Hoe erg is het, als het echt je muissnelheid opslokt dan staat DMA waarschijnlijk niet aan!

En vergeet niet, vaak zitten 2 harde schijven op 1 kabel....1 kabel. Zelf heb ik een situatie waarbij kopieren minder problemen geeft

Prim. controll: 60 Gig HD
RAID chip : 60 Gig HD
Sec. Controll: DVD-rom + DVD-brander
En nu ook nog voor tijdelijk
Promise 100 TX2 kaartje met 1 harde schijf ( 20 GB..oudje he ).

En het voordeel is dat elke harde schijf een eigen kanaal heeft.

Nu heb ik dus wel WAT vertraging van kopieren maar veel minder dan als ze op een kabel zaten!
offtopic:
Zou je niet een van die DVD drives als slave aan de primary controller hangen (of ze iig scheiden), dit lijkt me niet echt de ideale indeling voor on-the-fly kopieren van CDs.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

heb je er een hub of een switch tussen zitten ???

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

sphere2 schreef op 16 September 2003 @ 19:36:
[...]
offtopic:
Zou je niet een van die DVD drives als slave aan de primary controller hangen (of ze iig scheiden), dit lijkt me niet echt de ideale indeling voor on-the-fly kopieren van CDs.
Kopieer nooit "on-the-fly" En de DVD-rom hangt onder de DVD-burner dus kan perfect met een secundaire kabel afgehandelt worden!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
sphere2 schreef op 16 September 2003 @ 19:36:
[...]
offtopic:
het gaat hier over pc -> pc kopieren via werkgroepen :)

tja, zoals al gezegd is: dat belast je systeem gewoon, je hd krijg op zn reutemeteut, en daar moeten ook bijvoorbeeld de soundfiles vanaf gespeeld worden.
Pagina: 1