Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

CWlinux CW12232 Grafisch LCD vraagje.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik heb de search/google gebruikt, en de faq gelezen, maar ik kom er nog niet helemaal uit.
Ik heb een CWlinux CW12232 grafisch LCD schermpje met usb aansluiting voor in een 5 1/4 inch slot op de kop weten te tikken. Hier krijg je een cd bij met een windows en linux driver, en een demo programmatje, waarmee ik text op de lcd kan zetten. Dit werkt allemaal goed. Maar het programma wat op de cd staat, is alleen een demo programma, d.w.z. het kan alleen een text of plaatje laten zien. Op de site van cwlinux (www.cwlinux.com) staan (uiteraard) alleen links naar linux programma's om dit lcd'tje aan te sturen. In de manual staat uitgelegd hoe je er zelf een programma voor zou kunnen maken, maar ik ben niet zo'n programmeer-held, dus mijn vraag was nu of jullie soms een programma weten om dit aan te sturen?

bronnen:
CWlinux site: www.cwlinux.com
CW12232 specs: http://www.cwlinux.com/eng/products/products_cw12232.php
CW12232 manual: http://www.cwlinux.com/downloads/cw12232/cw12232-manual.pdf

Verwijderd

Frequently Asked Questions CME :: LCD FAQ :: Welke software
wat is die FAQ toch handig :Y)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 19:00 ]

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Tja voor veel dingen is de FAQ handig, maar je moet het wel weten de vinden in de FAQ :)

Verwijderd

Lees jij wel ?
Het staat letterlijk op de specs pagina:
LCDproc support
LCD4Linux support

Verwijderd

Topicstarter
Het was misschien slimmer geweest om dit in mijn openingspost te vermelden, ik probeer dit LCD'tje dus aan de praat te krijgen in windows xp, dus LCDproc en LCD4linux kan ik niet gebruiken. Ik heb alle progjes uit de faq geprobeerd, maar allmaal geven ze alleen een hoop rare karakters op de onderste regel (dan schakelt ie dus naar text-mode. Er zit een winbond w78e45bp-40 op, maar dat is volgens mij gewoon een programmeerbare microcontroller. Is er misschien nog een windows programma wat deze lcd ondersteund?

Verwijderd

De specs pdf (http://www.cwlinux.com/downloads/cw12232/cw12232-manual.pdf) bevat
1.3.5. USB Driver for Windows
Latest version of USB driver for CW12232 can be downloaded at http://tech.prolific.com.tw. In
the website, search for latest driver for PL-2303. Then, install the driver according to the readme
file.
Site ging niet! Dus ik zie ook staan:
Communicate over RS232 or USB interface
Nu denk ik dus dat er een omvormer chip opstaat van USB -> RS232
De FT232BM is er zo een voorbeeld op deze pagina -> http://cgi.linuxfocus.org/English/March2003/article286.shtml
Dus lijkt me drivertje installeren van de fabrikant van deze chip en de LCD aanspreken via een virtuele COM poort
De PDF bevat ook een sectie "2.1. Command Sending" en daar staat alles in uitgelegd hoe je dan die tekst moet sturen om het LCD aan sturen. Ook allerhande commando's staan daar bij.

Verwijderd

Topicstarter
De driver doet het gewoon, dat is idd een usb-naar-rs232 omvormer, en ik heb er dus een virtuele com3 bij. Ik kan ook met een demo-programmatje wat er bij zit een simpel tekstje of bmptje op het schermpje zetten, maar niet bijv. processor activiteit en dat soort leuke dingen. En de programma's die dat wel kunnen ondersteunen mijn schermpje niet.
De PDF bevat ook een sectie "2.1. Command Sending" en daar staat alles in uitgelegd hoe je dan die tekst moet sturen om het LCD aan sturen. Ook allerhande commando's staan daar bij.
Maar waarmee moet ik die commando's dan sturen? hyperterminal?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 16:55 . Reden: quote ]

Verwijderd

ja, bijvoorbeeld
maar het gaat al moeilijk worden om die ASCII codes in te geven via het toetsenbord
Het beste maak je een programma met een timer er op.
Bij het starten open je de compoort (COM3) met de nodige parameters (baudrate ed.)
Tijdens de timer interval haal je gegevens op die wenst weer te geven (processorgebruik ed.) en stuur je die commando's/tekst door naar die poort die je geopend hebt.
En als je het programma afsluit sluit je ook weer die poort

Een poort open je ongeveer hetzelfde als een bestand. OpenFile("COM3:9600",ReadWrite) en dan krijg je een 'handle' een uniek getal dat de poort aanduidt die geopend is. Voor te sturen vorm je een string die je vervolgens verstuurt met een FileWrite(handle,"Dit is een test") en sluiten van de poort doe je zo FileClose(handle). Wel deze zijn louter voorbeelden gaan niet werken in VB of Delphi maar leggen de wijze toch al goed uit

Je zult dus dat programma zelf moeten programmeren ...
Op de site hieronder vermeld staat mijn programma maar dat gaat niet werken voor jouw maar dan het je toch al een idee. Het is natuurlijk wel erg uitgebreid maar zo uitgebreid zal jouw programma niet moeten worden

Verwijderd

Topicstarter
Dan heb ik nog een vraagje, maar dan ga ik wel offtopic. Hoe kan ik in een willekeurige programmeertaal bijvoorbeeld gegevens over de processor/geheugen/hardeschijf/temperaturen etc. krijgen?

Verwijderd

lees mijn code maar eens die doet alles wat je wil :)
Pagina: 1