Toon posts:

in het algemeen: USB of Ethernet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Quote van een collega:
Begin nooit aan een usb-modem, alleen maar ellende.
Ethernet is het zekerste. Kijk maar eens bij xs4all, die maken alleen gebruik van ethernet-modems.

Tja, is dit erg kort door de bocht, of heeft hij gewoon gelijk?
Kortom, wat zijn jullie inzichten/ervaringen?

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 15:20

Godjira

To infinity and beyond!

Ervaring heeft mij duidelijk gemaakt dat USB modems leuk zijn en werken, maar dat je er ook zeer snel problemen mee kunt krijgen. Die kans is bij Ethernet gewoon veel kleiner imo.

Profile

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:05
Ethernet is ook meer geschikt als je bijv. internet wilt delen.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:41

Reptile209

- gers -

Zonder verdere info heeft hij (in het algemeen) gelijk dat er meer problemen zijn met USB.
• Maar als je een laptop zonder NIC hebt, is USB beter (en veel goedkoper)
• USB is veel goedkoper in de aanschaf
• Sommige MoBo's (VIA chips) trekken een USB modem niet
• Ethernet werkt eigenlijk altijd overal, maar is duurder
• Op een MAC schijnt ethernet wat lastiger te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
• Netwerkje bouwen is veel makkelijker met een ethernet modem
• ...
Het hangt er dus nogal vanaf...

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

i.m.o. heeft je collega gelijk. netwerk en USB is :'( :'( :'(

Verwijderd

usb is minder met een via chipset.

verder ligt het verschil niet zo tussen usb en ethernet, maar wel tussen "always on" en steeds opnieuw inbellen (want dan moet je iedere keer wachten op een line sync).

en aangezien er weinig ethernetmodems zijn waar always on niet mogelijk is, terwijl het bij geen enkel usb modem kan...

usb's vallen ook wat vaker uit, maarja

Verwijderd

Heb een USB modem via XS4all, maar heb daar wel spijt van. Werkt probleemloos maar als je meer wilt (bijv internet delen) wel wat onhandig.

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

USB-modems zijn volgens mijn meer gemaakt voor het "plug and pray " volk. Zo van USB modem hartstikken handig, DIRECT online etc. De installatie is vaak wat gemakkelijker dan ethernet omdat de PC dan niet open hoeft. Een PC open maken is de drempel voor veel consumenten vandaar dat men voor die "handige" oplossing kiest. Ethernet is IMOH stabieler maar of het ook per definitie beter is durf ik niet te zeggen. Ik neem aan dat de huidige USB-modems wat beter zijn dan de eerste series die wel errug vaak brakke probs gaven zoals : Het niet kunnen vinden bij een reboot of trage verbindingen, verbindingen die constant uitvallen etc.....

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-05 21:46
Ik heb al meerde malen een usb modem moeten installeren, en telkens gaf dat problemen.
In een geval zelfs n ander (ethernet) modem aan moeten schaffen.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

under-world schreef op 16 September 2003 @ 18:22:
USB-modems zijn volgens mijn meer gemaakt voor het "plug and pray " volk. Zo van USB modem hartstikken handig, DIRECT online etc. De installatie is vaak wat gemakkelijker dan ethernet omdat de PC dan niet open hoeft. Een PC open maken is de drempel voor veel consumenten vandaar dat men voor die "handige" oplossing kiest.
nou, de meeste pc's hebben wel een nicje tegenwoordig hoor.
en wat is dan makkelijker?
ethernet: inprikken, settings van blaadje overtypen, gaan met die banaan.
bij usb moet je eerst nog drivers installen

• -Wahtah-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-12-2024

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Uit eigen ervaring kan ik zeker alleen ethernet aanraden. Bij zonnet ooit een adsl-abbo aangevraagd met gratis usb modem. Weken lang alleen maar conflicten gehad met installeren, uiteindelijk bleken de drivers van fabrikant niet goed te zijn. Nieuwe drivers losten het probleem tijdelijk op want.............

Vervolgens internet delen opzetten (Win2000->win XP). Via USB is internet idd alleen maar te delen via DCC, waardoor zoiezo hoofdpc altijd aan moet staan. Ook hier weer problemen mee, want op het moment dat DCC goed geconfigureerd was (en werkte) gaf dat weer conflicten met verschillende firewalls (zonealarm/Norton).

Nu Ethernet modem/router genomen van Sweex, werkt perfect. Kost ff ietsje meer, maar scheelt een hoop ellende en je hebt meteen een routertje. Al met al ben ik het dus volledig met je collega eens, Ethernet Rules! :Z :Z

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• under-world

under-world

ooh-la dots

nou, de meeste pc's hebben wel een nicje tegenwoordig hoor.
en wat is dan makkelijker?
ethernet: inprikken, settings van blaadje overtypen, gaan met die banaan.
bij usb moet je eerst nog drivers installen
Tegenwoordig heeft elke PC wel onboard NIC maar dit is nog niet zo lang het geval, daarom zeg ik ook : De kast moet open, dat is de drempel voor velen. (Ik doel hier natuurlijk niet op tweakers want uit de posts voor mij werd al duidelijk wat hier de voorkeur geniet.

Zie jij de gemiddelde consument (niveau supernoob) er al een ethernetkaartje inprikken. De meeste mensen met 0 PC kennis raken al in de stress als ze een snelkoppeling hebben weggegooid... :+

[ Voor 30% gewijzigd door under-world op 16-09-2003 18:36 ]

Verwijderd

under-world schreef op 16 September 2003 @ 18:33:
daarom zeg ik ook : De kast moet open, dat is de drempel voor velen. (Ik doel hier natuurlijk niet op tweakers want uit de posts voor mij werd al duidelijk wat hier de voorkeur geniet.

Zie jij de gemiddelde consument (niveau supernoob) er al een ethernetkaartje inprikken. De meeste mensen met 0 PC kennis raken al in de stress als ze een snelkoppeling hebben weggegooid... :+
dat soort mensen koopt een kant en klare pc, geen zelfbouw.
en afaik zijn er de laatste jaren geen pc's meer verkocht zonder nicje. dus ik zie het probleem niet

• under-world

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op 16 september 2003 @ 18:35:
[...]

dat soort mensen koopt een kant en klare pc, geen zelfbouw.
is geen argument of het een zelfbouw is of een kant en klare maakt voor de install weinig uit.
en afaik zijn er de laatste jaren geen pc's meer verkocht zonder nicje.
uche uche (NOFI)
dus ik zie het probleem niet
Er is ook helemaal geen probleem, :+ ik probeer alleen een theorie te geven waarom die dingen ooit op de markt zijn gekomen. Of het helemaal klopt weet ik niet maar misschien weet jij wat het positieve is van een USB modem tav een ethernetmodem? De negatieve punten waren namelijk al gepost...

[ Voor 7% gewijzigd door under-world op 16-09-2003 18:41 ]

Verwijderd

voor een N00b die snel wil internetten zonder aanschafkosten USB.
voor de lui die weten wat goed voor een hun DSL lijntje is, kost iets meer (dat is het euvel) die nemen Ethernet

• Andre-85
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Andre-85

Sid

Zolang je internet op één pc wil werkt USB perfect! Alleen zo gauw je internet op twee of meerdere pc wil hebben kan je toch beter overstappen op ethernet.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Verwijderd

under-world schreef op 16 September 2003 @ 18:40:
[...]

is geen argument of het een zelfbouw is of een kant en klare maakt voor de install weinig uit.

[...]
uche uche (NOFI)
eerste was een argument voor het 2e. pc's zonder nic zijn meestal zelfbouw (of iig in opdracht geassembleerd).
[...]

Er is ook helemaal geen probleem, :+ ik probeer alleen een theorie te geven waarom die dingen ooit op de markt zijn gekomen. Of het helemaal klopt weet ik niet maar misschien weet jij wat het positieve is van een USB modem tav een ethernetmodem? De negatieve punten waren namelijk al gepost...
ik zou het ook niet weten. mja, ze zijn wel goedkoper...

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:11
Ervaring heeft mij duidelijk gemaakt dat USB modems leuk zijn en werken, maar dat je er ook zeer snel problemen mee kunt krijgen. Die kans is bij Ethernet gewoon veel kleiner imo
heb er al een jaar een, nooit problemen. als ADSL hier eruit klapt moet je de tv aanzetten en dan krijg je te horen dat het landelijk een puin hoop is.
Ethernet is ook meer geschikt als je bijv. internet wilt delen.
RIGHT, hier hangen er 4 computers aan een keer een 5e comp er aan gehangen, geen enkel probleem. kan je het ff onderbouwen
Sommige MoBo's (VIA chips) trekken een USB modem niet
klopt mijn 386 trok het niet(had ook geen USB :P ), mijn PI200, later PII350 en later PII400 trokken het prima.
i.m.o. heeft je collega gelijk. netwerk en USB is :'( :'( :'(
nog zon typisch geval van geweldige onderbouwing..... :'( :'( :'(

Probleem met USB is dat USB vanaf het begin niet zon goed imago heeft. vorig jaar september had KPN een slechte partij USB modem liggen. toen had ik ook een kapotte.
binnen twee weken lag er een nieuwe op de stoepmat en heeft nog nooit kuren gehad.
Laatste tijd krijg je ze "gratis" bij een ADSL aansluiting, maar dat zegt niet dat ze slecht zijn.

Ethernet modems werken ook gewoon anders. is een keuze die je maakt en het is geen slechte keuze

anders heb je ook nog de gene met ingebouwde router
eerlijk gezegd ben ik blij dat ik niet hoef te kloten met een router. kom nog steeds router problemen tegen. USB modem problemen zie ik bijna niet meer. take that :Y)

[ Voor 13% gewijzigd door Cardinal op 16-09-2003 18:49 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

cardinal808 schreef op 16 September 2003 @ 18:46:
[...]
heb er al een jaar een, nooit problemen. als ADSL hier eruit klapt moet je de tv aanzetten en dan krijg je te horen dat het landelijk een puin hoop is.

RIGHT, hier hangen er 4 computers aan een keer een 5e comp er aan gehangen, geen enkel probleem. kan je het ff onderbouwen
Vanwege dit soort gelijke postitieve ervaringen van een kennis was ik al voorzichtig met mijn stellingname.... :+

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

Toch een uitzonderlijke theorie die je er op na houd cardinal808. Wat betreft dat internet delen ben ik ook erg benieuwd naar jouw onderbouwing?? Zijn die 5 pc's soms met een server verbonden?

Verder denk ik dat het toch meer dan een imago-probleem is. Het imago van USB is dat het juist makkelijk, universeel en dus de oplossing in de toekoms is. Maar ervaringen met gebruik en installatie lijken toch anders als je al het voorgaande leest. Misschien heb je gewoon mazzel dat je nooit problemen hebt en dus zo tevreden bent

Als we ooit terug in de tijd kunnen reizen, waarom worden we dan nog niet bezocht door mensen uit de toekomst?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:26

JvS

Ik heb hem zelf ook

ethernet, lees deze topics waarom:
ADSL usb modem
USB modem of Ethernet?

USB modem is gewoon irritant, geen router en veel driver afhankelijk, een st510 werkt veel relaxter en is maar 30 euro duurder

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 september 2003 @ 18:41:
voor een N00b die snel wil internetten zonder aanschafkosten USB.
voor de lui die weten wat goed voor een hun DSL lijntje is, kost iets meer (dat is het euvel) die nemen Ethernet
Voor degene die willen internetten zonder al te veel ergenissen Ethernet
man wat heb ik er spijt van gehad dat ik in eerste instantie voor usb heb gekozen (geen nicje in pc op dat moment, denken das lekker makkelijk op usb) niets dan problemen met usb i.c.m Via chipset.(elke 5 minuten uitvallend usb modem en andere vreemde zaken) :(
Nu bijna 1,5 jaar naar volle tevredenheid een ethernet modem :)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
USB is toch altijd een beetje bedoeld voor randapparatuur en minder voor 'streaming media'.
Natuurlijk kan het beide. Maar USB is geen zelfstandige netwerktechnologie.

Beide type modems hebben voor en nadelen.

{signature}

Verwijderd

heb usb via xs4all op een via chipset en nog nooit een probleem gehad in de 2 jaar dat ik het nu heb. ubs is dus prima als je maar 1 pc hebt anders is ethernet wel makkelijker.

Verwijderd

zo zie je allemaal verschillende ervaringen/meningen, als je het mij vraagt is de modem keuze persoonlijk, net als de keuze van je provider.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 19:10:
heb usb via xs4all op een via chipset en nog nooit een probleem gehad in de 2 jaar dat ik het nu heb. ubs is dus prima als je maar 1 pc hebt anders is ethernet wel makkelijker.
jij hebt geen KT133, die via chip gaf de extreemste problemen, al kon de sis7001 USB controller er onder windows XP met de oude driver er ook wat van (Pentium4 chipset)

• Cardinal
-Wahtah- schreef op 16 September 2003 @ 18:57:
[...]

Toch een uitzonderlijke theorie die je er op na houd cardinal808. Wat betreft dat internet delen ben ik ook erg benieuwd naar jouw onderbouwing?? Zijn die 5 pc's soms met een server verbonden?
yep, want waar wou je anders de usb op aansluiten ? :+

Verwijderd

cardinal808 schreef op 16 September 2003 @ 20:24:
[...]

yep, want waar wou je anders de usb op aansluiten ? :+
op een USB router .... jah die bestaan :D

• Cardinal
Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 20:29:
[...]

op een USB router .... jah die bestaan :D
hmm zou ook nog kunnen, ben alleen benieuwd hoe je dat doet met de software :?

nee , de usb zit direct op de server, daarna naar een 10/100 switch en die verspreid het weer door het hele huis heen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 18:14:
Quote van een collega:
Begin nooit aan een usb-modem, alleen maar ellende.
Ethernet is het zekerste. Kijk maar eens bij xs4all, die maken alleen gebruik van ethernet-modems.

Tja, is dit erg kort door de bocht, of heeft hij gewoon gelijk?
Kortom, wat zijn jullie inzichten/ervaringen?
Je collega heeft volkomen gelijk!
(ik werk op de XS4ALL helpdesk en spreek uit ervaring)

Voordelen ethernet:

Veel minder vage problemen
Stabielere verbinding
Ietsjes snellere verbinding
Prima mogelijkheid tot aansluiten van meerdere pc's
Geen geknutsel
gratis bij XS4ALL deze maand omdat we die usb modems niet meer willen promoten. :O
// Xbox of PS2 kan je aansluiten

Nadelen:

Speedtouch 510 verliest soms zijn configuratie, bijv soms na een korte stroomstoring en dit modem kan maximaal 180-220 verbindingen tegelijk aan maar als je hem icm een Draytec Vigor 2200E (losse router) gebruikt en pptp.ini laadt (ofwel puur modem) danb kan ie er meer dan 300 aan.

Voordelen usb:

Nog makkelijker te instaleren dan ethernet, maar als er iets 'fout' gaat vergeef je jezelf de keuze voor deze prutmodems nooit. :P

Nadelen:

Vaag gek*t met MacOSX, geklooi met de stroomtoevoer (vooral via chipsets) en als er meerdere usbapparaten worden gebruikt, ik sprak vandaag een gast van de kpn helpdesk en die had net een vreemd geval dat een speedtouch 330 alleen wilde werken als de pc aan een geaard stopcontact zit. Dit schijnt ook een aantal andere problemen op te loseen..... dus als je geklooi met een usb-kreng hebt. :)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 20:57 . Reden: beetje uitgebreidt ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Precies, als het werkt, werkt het prima. Maar als het niet werkt, zijn de oorzaken zo irritant lastig te achterhalen en heeft het iets te maken met een driver die niet lekker werkt, windows die het modem niet als inbelmodem wil gebruiken, een USB controller die niet lekker met het modem wil samenwerken... Allemaal problemen waar je met de Ethernetmodem geen last van hebt :).

• -Wahtah-

-Wahtah-

Geluk is met de dommen

cardinal808 schreef op 16 September 2003 @ 20:24:

yep, want waar wou je anders de usb op aansluiten ?
moet je dus wel een servertje hebben draaien thuis toevallig :*)
anders wordt het lastig en zal je toch moeten DCC-en.
pentium schreef op 16 September 2003 @ 20:29:

op een USB router .... jah die bestaan
Heb je gelijk in, hen ik ook ooit aan gedacht. Waren helaas stervensduur. Zijn nu nog geloof ik wel ca. 200 eurootjes. Voor een paar tientjes een ethernetje is dan toch net wat voordeliger. Maar ieder z'n voorkeur O-)

• Garrett
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-05 19:41

Garrett

Watercooler

Mijn ervaring met m'n USB-modem, na zo'n 2 jaar, is dat ik nog nooit problemen heb gehad met storingen of iets dergelijks, ik heb al diverse mainboards versleten en altijd nog kunnen internetten :)

I love watercooling

Pagina: 1