Maxtor Diamond Max Plus 9 errug lawaaiig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-01 20:16
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje betreffende mijn nieuwe (1 week oud)
harde schijf.

Het probleem is namelijk dat hij nogal lawaaierig is. Als ik de PC opstart
dan begint hij flink te ratelen en ook tijdens eenvoudige bewerkingen hoor je hem zeer regelmatig.

Het gaat hier om een Maxtor Diamond Max Plus 9 SATA 8mb 120 GB (een hele mond vol).

De rest van de configuratie bestaat uit de volgende onderdelen:

P4 3.0 GHZ
Corsair Twinx Dual DDR 1024 mb
Asus P4C-e 800 Deluxe
Creative Soundblaster Audigy
Sapphire Ati Radeon 9800 Pro

de rest is niet zo van belang in dit geval.

Maar om op mijn vraag terug te komen is dit lawaai normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-06 15:41
Hij is dus idle stil, maar maakt veel herrie bij zoeken/ schrijven/ lezen ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zie chucky666 in "WD noisecontrol erafhalen?": ibm's ftool werkt (hoogstwaarschijnlijk) ook op jouw Maxtor. Scheelt niet al te veel performance, maar helpt precies tegen dat "geratel".

Tenzij het ding *echt* rammelt, dan is het meteen tijd voor RMA. Maar daar gaan we maar ff niet van uit :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:09
Kayce schreef op 16 September 2003 @ 18:06:
Maar om op mijn vraag terug te komen is dit lawaai normaal?
Jip, is normaal.

Je kunt voor de zekerheid eff de smart status van je hd bekijken met speedfan. Is hier ook alles ok dan hoef je je denkelijk nergens zorgen om te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
ernst schreef op 16 september 2003 @ 18:45:
Hij is dus idle stil, maar maakt veel herrie bij zoeken/ schrijven/ lezen ?
Ja heb eigenlijk geen idee. Op dit moment van schrijven maakt hij ook geluid, terwijl alleen outlook en ie open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernst
  • Laatst online: 04-06 15:41
Kayce schreef op 16 September 2003 @ 19:25:
[...]

Ja heb eigenlijk geen idee. Op dit moment van schrijven maakt hij ook geluid, terwijl alleen outlook en ie open staan.
Als je PC een tijd lang niets doet (ook geen KaZaa screensaver enz..) valt je hdd dan nog zo op ? en gaat het alleen om een ratel geluid ?

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79014

Rataplan schreef op 16 September 2003 @ 18:53:
Zie chucky666 in "WD noisecontrol erafhalen?": ibm's ftool werkt (hoogstwaarschijnlijk) ook op jouw Maxtor. Scheelt niet al te veel performance, maar helpt precies tegen dat "geratel".

Tenzij het ding *echt* rammelt, dan is het meteen tijd voor RMA. Maar daar gaan we maar ff niet van uit :)
Maxtor heeft hier ook gewoon een tooltje voor hoor, ff zoeken op de site..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Ik heb die schijf ook, alleen dan het 80 gb model, had ook last van geratel. Even de (ook bovengenoemde) ibm tool gebruikt, en ze zijn heerlijk stil nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44565

[off-topic] hoe draait je systeem? ik krijg zaterdag als het goed is iets vergelijkbaars en kan niet wachten.. [/off-topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Laatst online: 20-02 10:30

Strikie

Athletics

De 8 mb heb ik nooit "gehoord" wel veel andere schijven van Maxtor, ik vind dat er veel verschil in geluid kan zitten in een bepaalde serie.
Mocht je twijfelen gewoon rma sturen, hoogstwaarschijnlijk krijg je een nieuwe en weet je het zeker.

Als je de schijf niet rma terugstuurt zal je je waarschijnlijk altijd blijven storen aan het geluid,je zal ook nooit zeker weten of het nu wel of niet hoort.

Je koopt deze schijf niet om performance in te leveren, die Ibm tool werkt prima op Maxtor schijven maar veel verschil in geluid heb ik nooit gehoord.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 80812

Als hij zo lawaai maakt, brandt dan ook dat lichtje? of maakt hij ook pokke lawaai als dat lampje van HD niet brandt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Anoniem: 44565 schreef op 16 September 2003 @ 19:32:
[off-topic] hoe draait je systeem? ik krijg zaterdag als het goed is iets vergelijkbaars en kan niet wachten.. [/off-topic]
Qua prestaties is hij super! Informatique heeft een mooi staaltje werk geleverd!
Nee maar ff serieus. Het is een fijn en snel systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Ik heb de schijf vandaag bij iemand geïnstalleerd naar ik vind hem vrij stil, dus ik zou es terug gaan naar de winkel en dan eventueel testen met een ander! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Anoniem: 80812 schreef op 16 September 2003 @ 19:36:
Als hij zo lawaai maakt, brandt dan ook dat lichtje? of maakt hij ook pokke lawaai als dat lampje van HD niet brandt?
Inderdaad brand het lichtje als hij het lawaai maakt. heb er net eventjes speciaal op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44565

Okee, ik heb hem ook bij informatique besteld, met een 80gig s-ata ook van maxtor, ik zal zaterdag laten weten of die ook herrie maakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Laatst online: 03-06 15:21
Als hij nog niet zo oud is zou ik ff naar de winkel gaan en vragen of ze er daar 1 hebben draaien, en of je ff een bestand op de pc mag kopieren. Dan weet je of het geluid normaal is. Eignelijk moet die schijf vrij stil zijn. Heb zelf een 80 gig en die hoor je wel, maar alleen als je er echt op let.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kayce
Anoniem: 44565 schreef op 16 September 2003 @ 19:41:
Okee, ik heb hem ook bij informatique besteld, met een 80gig s-ata ook van maxtor, ik zal zaterdag laten weten of die ook herrie maakt. :)
Das goed, alleen weet ik natuurlijk niet wat jij onder lawaai verstaat.

Over wat er gezegd werd over terugsturen. De PC moet dan in zijn geheel terug (das het garantiebeleid in dit geval). En aangezien er een zware Zalman CNPS7000A-CU cooler op zit ben ik er nogal huiverig voor om hem terug te sturen.

Daar wil ik dus nog even mee wachten. De helpdesk van Informatique raadde me aan om PowerMax te installeren en te kijken of hij foutmeldingen aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 22:12

boesOne

meuh

Hiero een maxtor 120GB/8mb cache uit de Dmax9 serie en die maakt bij lees en schrijf acties ook ferm wat herrie.
Meer dan mijn maxtor 20 GB @ 5400 en ook meer dan mijn maxtor 60GB @ 7200 uit de DM8 serie.

Idle is ie gewoon stil. Smart is 100%, dus ik denk dat het erbij hoort. Van de noise tooltjes/powermax ben ik nog afgebleven.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strikie
  • Laatst online: 20-02 10:30

Strikie

Athletics

Je zal in dit draadje zien Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) maakt herrie?
dat er in dezelfde serie Maxtors verschil in geluid zit, ik zou toch proberen om hem om te ruilen.

Heb je ook al geprobeerd om de hdd opnieuw te plaatsen? ivm resonatie ,kan erg veel schelen, of rubbers tussen de schroeven schijnt ook goed te helpen :)

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

GreenthumB schreef op 16 september 2003 @ 20:07:
Je zal in dit draadje zien Maxtor 250GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm 8MB) maakt herrie?
dat er in dezelfde serie Maxtors verschil in geluid zit, ik zou toch proberen om hem om te ruilen.

Heb je ook al geprobeerd om de hdd opnieuw te plaatsen? ivm resonatie ,kan erg veel schelen, of rubbers tussen de schroeven schijnt ook goed te helpen :)
Dat gaat over een high piched wine geluid.. vlgns mij gaat dit gewoon over ferm kanllende koppen tijdens lees en schrijf acties..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolige_Joffer
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-06 08:29
Ik ben al enige tijd in bezit van deze jongen(s) (raid0)
En ook mij viel de "herrie" meteen op.
Als ze idle draaien: niks aan de hand, maar zodra er iets geschreven wordt......
Voor de rest heb ik alles watergekoeld (op de voeding na), dus misschien valt de herrie meer op. Ga ook maar eens dat tooltje zoeken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boesOne

boesOne

meuh

mmz.. powermax en die ibm tool moeten en willen een flop.

das toch razend ouderwets en ik heb geen fdd meer..

iemand een idee voor of een floppy emulator, danwel een tool die gewoon onder winXP werkt of dos.. iig niet iets dat perse een flop aan wil maken

[/slightly off topic ]

okee.. subst A: c:\folder werkt... niet.. grmbl

[ Voor 9% gewijzigd door boesOne op 16-09-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12019

IK zat er ook aan te denken om deze schijf te kopen omdat ik dacht dat deze nogal stil zou zijn i.v.m fluid dynamic bearing motors for acoustic sensitive applications 8)7 maar denk toch maar dat het de IBM 180GXP 120Gb ATA wordt,deze is wel stil en ook snel.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
-boesOne- schreef op 16 September 2003 @ 20:47:
mmz.. powermax en die ibm tool moeten en willen een flop.

das toch razend ouderwets en ik heb geen fdd meer..

iemand een idee voor of een floppy emulator, danwel een tool die gewoon onder winXP werkt of dos.. iig niet iets dat perse een flop aan wil maken

[/slightly off topic ]

okee.. subst A: c:\folder werkt... niet.. grmbl
Ik kan IBM featuretool met winzip uitpakken en dan met een win98 bootcd opstarten en dan vanaf me hd draai ik die prog dan.
(erg ouderwets idd van maxtor en ibm, dat ze je verplichten het prog op diskette uit te pakken)

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:48

Lief Adje

Love is in the air

Zoekl eens op WinAAM.exe deze kan onder windows de boel veranderen! mits je hem op de gewone ide controller hebt aangesloten :) (dus geen xtra pci kaart)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Anoniem: 91634

Turismo schreef op 17 september 2003 @ 08:36:
[...]

Ik kan IBM featuretool met winzip uitpakken en dan met een win98 bootcd opstarten en dan vanaf me hd draai ik die prog dan.
(erg ouderwets idd van maxtor en ibm, dat ze je verplichten het prog op diskette uit te pakken)
Vergeet niet om de bestanden in de mad *\disk1\dos\ naar de map "*\disk1" te kopieren, anders werkt het niet.

En me schijfen zijn nu still _/-\o_. Je moet eens die test runnen van die IBMFtool, tussen niveu 254 2n 255 hoor ik een groot vershil, de rest maakt niet zo heel veel uit bij me WD.

Je kan ook de capciteit van je schijf veranderen >:), heeft iemand dat al gedaan met dit programma ?

• boesOne

boesOne

meuh

Lief_Adje schreef op 17 september 2003 @ 08:56:
Zoekl eens op WinAAM.exe deze kan onder windows de boel veranderen! mits je hem op de gewone ide controller hebt aangesloten :) (dus geen xtra pci kaart)
_/-\o_
thx.. ! Wat scheelt dat enorm ! Qua lawaai dan.. qua performance valt het mee..

[ Voor 12% gewijzigd door boesOne op 17-09-2003 12:04 ]

• Darkvater
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

GreenthumB schreef op 16 september 2003 @ 20:07:
Ik heb zelf ook een Maxtor 120GB DiamondMax Plus 9 8MB 7200, maar die hoor ik bijna ook. Als ik met de IBM Feature Tool de AAM op 250 zet (ipv standaard 255), dan hoor ik het helemaal niet meer.

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Anoniem: 58862

Sinds enkele weken heb ik een Maxtor Diamond Max Plus 9 ATA 8mb 120 GB. Idle is deze superstil, dus geen high piched wine geluid zoals mijn oude IBM 120GXP ATA 40 GB.
Maar tijdens lezen/schrijven maakt de Maxtor veel meer lawaai als de IBM.

Ik heb bij C'T de winaam18.zip gevonden ftp://ftp.heise.de/pub/ct/ctsi/winaam18.zip
Windows: WinAAM 1.8 konfiguriert das Automatic Acoustic Management (AAM) am PC, Windows NT/2000/XP, "Plattendressur", c't 7/2002, Seite 218
Mijn Maxtor is zojuist van 255 naar 192 gezet, en ik hoor het lezen/schrijven nauwelijks meer. :)
Pagina: 1