Toon posts:

P!!! 32bits of 64bits cpu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

de laatste tijd horen we veel over de nieuwe AMD64, de CPU van AMD die 64bits is.
Nu dacht ik dat al de oudere versies dan 32bits waren. Maar nu bij informatica horen we dat een Pentium 3 bevoorbeeld al 64bits is. Kan dit? :? Want ik dacht altijd dat 64bits procesoren nog maar pas uit waren. De Pentium 3 is toch een 32bits processor? of bestaat hij ook in een 64bits versie? Of zit ik ergens verkeerd met de telling, bits en bytes?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ze hadden meteen het verhaal met die klok en de klepel moeten vertellen.

P!!! is 32 bits precies.

{signature}

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat zullen de Itaniums zijn. Die zijn wel al 64bit.
maar dat zijn zeer zeker geen P3s
(hoewel BalusC ze op zijn BP6 werkend had ;))

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:41
P3's hebben een 64-bit brede (data-)bus, had pentium 1 ook al. Dat wil nog niet zeggen dat de CPU intern ook 64-bits is.

Verwijderd

Topicstarter
Maar we hadden toets, en moesten rekenen hoeveel SIMM geheugen er in een P3 moest, ik schrijf, P3 is 32bits, dus ofwel 2x16bits SIMM's ofwel 1x32bits SIMM. Zegt hij, fout, een P3 is 64bits dus 4x16bits SIMM. Klopt dit dan? :?

EDIT: Ah k thx llevering, ging over de bandbreedte :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 17:33 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(jarig!)
Het ligt eraan wat je verstaat onder "64-bits". De Pentium heeft 80-bits floating registers en 32-bits general purpose registers. Het fysieke adresseringsbereik is beperkt tot 32-bit.

In de gameconsolewereld gebruiken ze vaak de breedte van de bus om aan te geven hoeveel 'bit' de processor heeft. De FSB van de Pentium heeft een breedte van 64-bit.

Verwijderd

Topicstarter
Ah oké, bedankt voor de reacties, het ging dus over de bandbreedte, de interne databus en de externe databus, dus zal die 64bits wel juist zijn.

Damn, dacht nu juist eens de leraar te kunnen verbeteren ;) :9

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
64 bit processoren bestaan al jaren. Denk maar eens aan namen zoals HP-Risc, Sun, Alpha... Deze zijn (waren) alleen voor het grotere werk.

De nieuwe AMD processoren zijn eigenlijk geen 64-bit processoren. Ze zijn nog steeds 32-bit, maar dan met een 64-bit toevoeging. De Itaniums van Intel zijn wel volledig 64 bit...

De Pentiums zijn 32 bit, maar hadden een databus (naar bijv. het geheugen) van 64 bit

Verwijderd

Frankie02 schreef op 16 September 2003 @ 17:43:
De nieuwe AMD processoren zijn eigenlijk geen 64-bit processoren. Ze zijn nog steeds 32-bit, maar dan met een 64-bit toevoeging. De Itaniums van Intel zijn wel volledig 64 bit...
Je kunt een AMD64 cpu in 64bit modus draaien, dan werken 32bit apps nimeer. Dan heb je toch een perfecte 64bit cpu? Ik zie ni echt in waarom deze dan geen 64-bit cpu genoemd mag worden
Femme schreef op 16 september 2003 @ 17:36:
Het ligt eraan wat je verstaat onder "64-bits". De Pentium heeft 80-bits floating registers en 32-bits general purpose registers. Het fysieke adresseringsbereik is beperkt tot 32-bit.
Sinds de P2 heeft deze 36 adreslijnen, dus tot 64GB mogelijk te adresseren.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 17:52 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

(jarig!)
Als je een 64-bit processor definieert als een processor met 64-bit registers en 64-bit geheugenadressering (of iets wat daar op lijkt, AMD64 doet 40-bit fysiek en 48-bit virtueel wat meer dan genoeg is) is een AMD64 CPU een perfecte 64-bit processor.
Pagina: 1