[SCSI] Met terminator hangt initialisatie, zonder niet.

Pagina: 1
Acties:

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:57
Het zit dus zo: Ik heb een adaptec aha-2940UW, daaraan heb ik een externe 68pins kabel die naar een externe scsi cdrom speler gaat. Op de achterkant van die speler zit een scsi-in en scsi-out, op de in zit dus die externe kabel van de adaptec en op de out heb ik een 68pins kabel met 5 connectoren. Daaraan heb ik 4 schijven en op de 5e zit een terminator.
In de behuizing van de externe cdrom speler heb ik trouwens een 5e HD aangesloten.

Nu komt het probleem:

Als ik die terminator op de 5e connector zet dan hangt de schijf initialisatie tijdens de boot :S Haal ik die er nou af dan start ie wel door!
Nou zit het toch zo dat normaal ieder uiteinde van een kabel geterminated moet worden?
Als ik nou die externe cdrom er tussen uithaal en alleen die 4 schijven gebruik dan werkt het wel met die terminator op de 5e connector :S
Hoeft die kabel vanuit de externe cdromspeler dan toch niet geterminated te worden?
En wat kan er eigenlijk gebeuren als je iets niet goed terminate? Op dit moment draait alles goed.. denk ik ;)

Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid verschaffen. Begon het net allemaal te snappen van scsi :)

[ Voor 10% gewijzigd door Marsman83 op 16-09-2003 17:12 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
nou, een cdrom terminate over het algemeen uit zichzelf, misschien dat je dat uit kan zetten.

terminaten is wel beter, je hebt kans dat het gewoon werkt omdat de snelheid nog niet zo hoog is ofzo, dunno.

Maar wat voor schijven zijn het, en wat voor aansluiting heeft die cdrom en wat voor snelheid, want haal je je schijven niet omlaag door ze op zo'n SE bus van de cdrom te zetten, 20 mb per sec ofzo?

specs

• Marsman83
Het zijn 4x Seagate ST318418n, die hebben een 50pins aansluiting waar ik een covertertje opgezet heb naar 68pins en 1x Seagate met 68pins aansluiting. 1 van zo'n 50pins hd zit dus in die externe behuizing van de cdrom speler.
Het vreemde is dus als ik al die harde schijven direct met een 68pins kabel waar op de 5e connector een terminator zit op de externe aansluiting zet alles goed werkt.
Maar zodra ik die externe behuizing er tussen zet met een externe kabel dan hangt ie als er wel een terminator op zit en zonder niet.
Ik zal eff wat pics posten, maakt het denk ik wat duidelijker :p

• Marsman83
Hier wat pics van de opstelling:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/IMG_0613.JPG

Achterkant van de externe behuizing.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/IMG_0614.JPG

De hd's

Op die plaats met een terminator hangt ie nadat ie alle schijven heeft gevonden, net alsof hij nog aan het zoeken is ofzo. Zonder die terminator gaat het wel goed.

Die onderste HD zit aan de kabel waar normaal die externe cdrom aan zit.

[ Voor 10% gewijzigd door Marsman83 op 16-09-2003 17:48 ]

• maratropa
  • Niet online
OOOOh, je hebt dus alleen 5 schijven, dus er is helemaal geen cdrom speler?

Kun je niet alleen 1 hd aan de externe conector hangen, en de rest op de interne, allebij getermineerd? (dacht dat dat moet kunnen)

specs

• Marsman83
Ja dat gaat wel, maar ik heb geen plek meer in mn kast :p Daarom heb ik ook zo'n 'mooi' hd rekje gemaakt 8)
Maar kan het kwaad zo zonder terminator? Heb nog geen problemen, heb alle schijven al met ATTO gebenched. Ik ben alleen bang dat er dadelijk iets fout gaat als ik meer data ga verplaatsen naar die schijven.

[ Voor 4% gewijzigd door Marsman83 op 16-09-2003 18:39 ]

Verwijderd

vreemde opstelling.
in mijn ogen vragen om problemen
je harddisken vanaf je cdrom doorlussen ???

• Marsman83
Ja kweet het, moest iets hebben om die extern aan te sluiten. Maar t werkt wel gewoon

• Marsman83
Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 19:22:
vreemde opstelling.
in mijn ogen vragen om problemen
je harddisken vanaf je cdrom doorlussen ???
Die 2e connector is trouwens gewoon een externe aansluiting voor meer externe 68pins apparaten dus moet gewoon gaan, zo werkt een hd rack toch ook?

• maratropa
  • Niet online
wat geeft je controller aan bij alle schijven bij het scannen? 20mb per sec?

specs

• Marsman83
Ehm niks, alleen de id en de naam van de schijven. Ik heb in de bios wel id 1t/m7 op 40MB/sec gezet.

Ze zijn overigens even snel via die externe cdrom als intern aangesloten.

[ Voor 28% gewijzigd door Marsman83 op 17-09-2003 16:46 ]

Pagina: 1