Toon posts:

[NF7-S] Mobo, cpu of geheugen dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Oke. Gister ging ik mijn voeding rma'en. Eerst moest ik zeker zijn dat ie echt niet goed was. Ik haalde het uit mijn pc en stopte de voeding in zijn pc. Prima werkt, maar veels te lage voltages (das ook de reden voor rma). Dus ik had voldoende bewijs die ie dus niet goed is. Ga ik hem weer in mijn pc stoppen en........niks! Hij start op, alle lichtjes en fan draaien maar geen beeld, geen piep. Toen weer alles los gemaakt en opgestart... paar onduidelijke piepjes etc. Vanmorgen de voeding verwisseld voor eentje van 550W (Q-TEC). Ik zit nu dus te testen. Dit is wat ik tot nu toe heb:
Als ik:
- mobo + psu aandoe werkt ie prima. althans denk ik want ik hoor geen piepjes.
- mobo + psu + cpu = lange piep.........lange piep........lange piep en ga maar door
- mobo + psu + cpu + mem = idem
- mobo + psu + cpu + mem + gfx = idem
- mobo + psu + mem + gfx = niks, maar ook nietp osten dus

Dat zal wel logisch zijn omdat ik d8 dat je geen piepjes kon horen zolang er geen cpu in zit. Ik denk dus dat de cpu kapot. Maar hoe kan ik zeker weten wat wel of niet meer werkt? Ik heb geen tweede pc met reserve onderdelen. Ik heb wel een 2e cpu (athlon 1200) maar die is helemaal onder de as3 en zal niet goed werken denk ik. Toen ik hem erin zetten en de pc aandeed werd ie wel warm, maar er gebeurde verder niks. Ik heb echt geen idee meer wat ik kan doen of proberen. Iemand ideeen? En verder kan ik nergens vinden wat die piepjes betekenen... het begint dus zo.. lange piep-pauze-langepiep-pauze-lange piep- pauze etc.. en het blijft dus oneindig door gaan.... i'm desperate :'(

Verwijderd

gaar...
ik heb precies het zelfde met dit moederbord :'(

Verwijderd

Topicstarter
serieus? heb je een topic hierover of zo? ik wil graag weten wat precies jou problemen zijn.................

Verwijderd

moet je ff op me naam klikkken en dan kan je het zien.
heb je die abit mobo ook bij alternate gekocht?

Verwijderd

Topicstarter
nee ik weet niet eens meer waar ik het gekocht heb. moet gaan zoeken. tis maar 3 maanden oud. maar ja ik heb geen idee wat nu wel of niet meer goed is of kapot.....

Verwijderd

heeft ie het wel gedaan?
bij mij heeft het nooit gewerkt ik heb hem 3 weken maar lukt nog niet...

Verwijderd

Topicstarter
k dit gaat wat offtopic denk ik :+.. ja hij werkte perfect voor 3 maanden. lekker om te overclocken. proc was ook oc'ed. maar ik kan dus nergens een zwarte core of zo zien. nergens strepen, geen verbrandt lucht of zo.. vet vaag

Verwijderd

Ik denk dat de BIOS naar de klote is ik heb dit al tweemaal eerder gehad met een NF7-S mobo,echter kreeg ik geen piepjes hij leek normaal te gaan booten echter kreeg ik nooit beeld,beidde malen de oorzaken in allerlij onderdelen gezocht maar al tweemaal bleek het bord defect te zijn,de eerste maal was redelijk spontaan en de tweede maal na een biosflash waarna hij normaal opstarte maar niet lekker liep en na een volgende reboot was ut over.

Verwijderd

Topicstarter
kan je dan de bios chip vervangen? dan wil ik dat wel proberen denk ik

Verwijderd

Oa. bij Alternate in Ridderkerk kan je je bios laten flashen als je je bios corrupt is mits zij een eender mobo op stock hebben liggen.Indien je nog garantie hebt op je mobo wat wel zo zou moeten zijn je mobo is immers nog geen jaar oud zou je hem moeten kunnen ruilen voor een werkend exemplaar.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-08 19:34

--MeAngry--

aka Qonstrukt

hmm, ik ben bang dat mijn mobo ook die kant op gaat, khing er gister een extra HD voor testredenen, wilde m'n computer niet meer verder komen als de POST :|
Kheb er toen opnieuw BIOS v1.8 ingeflashed en sindsdien doet alles het gelukkig wel weer, maar het komt niet echt gezond over.

Ditzelfde heb ik overigens ook al eens gehad met m'n Epox 8RDA+, maar toen heb'k gewoon een nieuwe gekregen. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

Topicstarter
ik ben toch bang dat het aan de cpu ligt. cpu in mijn broertjes pc getest. no no :'(
dus misschien is de mobo nog goed. een vraagje.. post de pc zonder cpu of cpu noodzakelijk.. ik ben bang dat ik het antwoord al weer

Verwijderd

Topicstarter
"UPDATE" :
Na 2 weken te werken op een AMD K6-350MHz heb ik vandaag mijn nieuwe proc binnnen gekregen: een AMD Athlon XP 2000+. Na installeren en alle andere zooi erin te zetten doe ik hem aan en......................niks! De mobo gaat aan, maar geen piep, geen post.. niks. Ik haal alles weg en probeer met zo weinig mogelijk dingen te booten: weer niks. Alles gaat aan (Althans alle fans gaan draaien), maar niks! :( De proc is nieuw, dus daaraan zal het niet liggen. Geheugen .... hmm ik denk hetn iet. IS mijn mobo kapot of niet? Het zou tenminste moeten piepen als het aan de vga of ram lag og niet? Maar het doet lekker niks :(
hellupp... i'm desperate! Ik weet echt niet meer wat nu wel of niet goed is :X :'(

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Oke Jaffa_S ik heb zelf ook een NF7-s mobo van ABIT.

Zet eerst eens een aantal zaker op een rij WAT je in je PC hebt zitten en WAT het absoluut NIET kan zijn...
Ik ben vooral benieuwd wat voor VGA, geheugen en HDD`s je hebt.
Ik zal dit even in de gaten houden want zelf heb ik dit ook gehad maar wil nog geen conclusies trekken en jou een slapeloze nacht veroorzaken...

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm ok here we go:

Alles wat op dit moment in de pc zit:
- Q-TEC 550W voeding
- Abit NF7-S v2.0
- Corsair XMS3200 512MB Cas2
- Hercules Radeon 9600PRO of Asus V7100PRO (Geforce 2MX)
- HDD Maxtor 30GB 5400rpm
- HDD MAxtor 40GB 7200rpm
- CDRW Aopen 12/10/32
- DVD Aopen 12x
- 3 Case fans (2x 92mm en 1x 50mm)

Als je dus naar de 1e post kijkt zie je welke situaties er allemaal waren.. hoe en wanneer ie wel bootte.. Nou doet het NIKS! geen piepjes.. niet eens errors of zo 8)7

• W.Wezz
Oke ik neem aan dat jij ook wel alle kabels goed hebt aangesloten (1x power kabel + 4pins power kabel bijv..)
Maar krijg je ook helemaal GEEN opstart beeld dat je naar de BIOS kan gaan, enne als je dat wel kan, heb je in de BIOS alles nagechekt en dubbel gechekt?

Heb je CMOS al een keer gewist?
Of de optimal settings gezet?

Daarna praten we weer verder.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Verwijderd

Topicstarter
CMOS stuk of duizend keer gecleared. Zelfs batterijtje eruit gehaald. Alles is aangesloten, zelfs die 4pins kabel. Ik krijg dus geen! beeld bij opstarten. Bij beide videokaarten. Ik zie ff op de monitor: no signal blablabla. De processor wordt warm alles blijft draaien, maar gewoon niks.. nada... nopes. Ook de speaker aansluiten ge-dubbelchecked.. maar daaraan zit het ook niet. Het wil geen piepjes geven.. anders zou ik tenminste kunnen weten als het misschien aan iets anders lag (Ram of zo)..

Verwijderd

Topicstarter
hmm. geen verder reacties. heeft iemand misschien een test systeem ergens in Amstelveen? :Y) Ik zoek een manier om al mijn onderdelen te testen.. Hier thuis kan niet.. allemaal ouwe systemen met viakt133a en sdr ram alleen. De ram is nu belangrijk.. moet eerst kijken als die goed werkt. dan weet ik 99.99% zeker dat het de mobo is...

• Variable
  • Laatst online: 16-08 16:56
Kun je niet ff met je systeem langs de pc boer gaan? gaat sneller dan iemand zoeken om je onderdelen daar te testen denk ik.

[ Voor 41% gewijzigd door Variable op 30-09-2003 21:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
das juist het probleem. er zijn geen in amstelveen.. alleen een zaak die stevab heet, maar dat verkopen ze meer electronica dan pc onderdelen of zo. Maar ja ik ga wel ee noplossing zoeken

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Kun je het geheugen misschien ff testen bij een maat van je? Het kan zijn dat dit gaar is. Misschien ook niet, maar even ergens anders laten testen geeft in ieder geval uitsluitsel.

Als je dan toch bezig bent kun je meteen ff een andere grafische kaart proberen te lenen. Zo kun je verder isoleren waar het probleem zit. Mocht het geheugen goed blijken te zijn, en jouw vga kaart werkt ook nog in een andere pc, en andersom, dan weet je in ieder geval dat het je moederbord is.

Heb je verder ook al opties geprobeerd zoals blind flashen. PC met alleen Mobo, mem, cpu en floppydrive, met daarin een floppy die zo gemaakt is dat ie automatisch begint met flashen. Door het ontbreken van de VGA kaart die normaal gesproken wordt geinitialiseerd wil de bios in plaats daarvan wel eens de floppy starten

Verder wil het ook wel eens helpen de batterij er andersom in te stoppen, zodat er even een kleine kortstluiting wordt gemaakt.

[ Voor 9% gewijzigd door YoupY op 30-09-2003 22:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm kortsluiting? Is dit niet echt gevaarlijk? Verder zou ik dat blindflashed wel willen proberen. Hoe wat waar? En de videokaart is al getest in mijn broertjes pc: die werken. Het geheugen test ik morgen bij een vriend.. ik heb namelijk geen andere mamabordjes met ddr thuis. Verder zien we dus morgen wel ;)

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Kortsluiten is een manier die ASUS zelf aanraad heb ik ooit ergens gelezen, kan alleen even niet meer vinden.

Het artikeltje over blind flashen geeft atm een 404 error, maar het principe is als volgt:

Wanneer de bios probeert te booten gaat deze eerst vanalles initialiseren, zoals mem, vga, hd's, usb enz. Af en toe blijft bij een corrupte bios je systeem hangen wanneer de vga wordt geinitialiseerd. Wanneer je deze er tussenuit haalt kan het ooit zijn dat je systeem verder gaat. Nadat je VGA in werking wordt gesteld wordt verder gegaan met de ide apparaten (waaronder dus floppy). In sommige gevallen lukt het dan wel weer om deze te starten.

Wat je dus zou kunnen doen is een bootable floppy maken met daarop de bios, de flash tool en een autoexec.bat bestand dat automatisch begint met flashen.

in dat autoexec.bat bestand zet je de volgende regel:
code:
1
awdflash naambios.bin /cc /cd /cp /py /sn /cks /r

Deze regel zorgt ervoor dat alle huidige instellingen worden weggegooid en er automatisch wordt begonnen met flashen, dacht ik. Ik ken de parameters en wat ze precies doen van awdflash niet helemaal.

In je pc sluit je dus alleen je psu, mobo, cpu, mem en floppy aan. Je doet de floppy in de drive en maakt een kruisje met je vingers. Wanneer dit werkt zie je dat vanzelf aan de floppy activiteit. Als het goed is begint je pc te piepen wanneer deze klaar is met flashen.

Deze methode werkt lang niet in alle gevallen, maar is natuurlijk het proberen waard.

Verwijderd

Topicstarter
YoupY schreef op 30 september 2003 @ 22:47:
Kortsluiten is een manier die ASUS zelf aanraad heb ik ooit ergens gelezen, kan alleen even niet meer vinden.

Het artikeltje over blind flashen geeft atm een 404 error, maar het principe is als volgt:

Wanneer de bios probeert te booten gaat deze eerst vanalles initialiseren, zoals mem, vga, hd's, usb enz. Af en toe blijft bij een corrupte bios je systeem hangen wanneer de vga wordt geinitialiseerd. Wanneer je deze er tussenuit haalt kan het ooit zijn dat je systeem verder gaat. Nadat je VGA in werking wordt gesteld wordt verder gegaan met de ide apparaten (waaronder dus floppy). In sommige gevallen lukt het dan wel weer om deze te starten.

Wat je dus zou kunnen doen is een bootable floppy maken met daarop de bios, de flash tool en een autoexec.bat bestand dat automatisch begint met flashen.

in dat autoexec.bat bestand zet je de volgende regel:
code:
1
awdflash naambios.bin /cc /cd /cp /py /sn /cks /r

Deze regel zorgt ervoor dat alle huidige instellingen worden weggegooid en er automatisch wordt begonnen met flashen, dacht ik. Ik ken de parameters en wat ze precies doen van awdflash niet helemaal.

In je pc sluit je dus alleen je psu, mobo, cpu, mem en floppy aan. Je doet de floppy in de drive en maakt een kruisje met je vingers. Wanneer dit werkt zie je dat vanzelf aan de floppy activiteit. Als het goed is begint je pc te piepen wanneer deze klaar is met flashen.

Deze methode werkt lang niet in alle gevallen, maar is natuurlijk het proberen waard.
ik ga die flash zeker proberen morgen. dat batterijtje twijfel ik nog. als je het artikel nog kan vinden lame weten ;)

• W.Wezz
Maak je maar niet zo heel druk over dat kortsluiting, zo`n baterijtje kan je MOBO ofzoiets echt niet zomaar even kortsluiten...want er zitten ook van die busjes op je mobo die juist daarvoor zijn...als er een keer een draad ofzo ergens fout zit wangt die die op...Maar omdat die ergens bij de CPU/AGP zitten word het pas opgevangen NA dat de BIOS is geweest en daar gaat het nu even om, toch?

Verwijderd

Topicstarter
hmm vandaag geheugen getest. werkt prima. dus daaraan ligt het niet. ik ga morgen wel die flash en kortsluiten van batt proberen. ben vandaag druk geweest en geen tijd meer ;). maar het is nou bijna al helemaal duidelij kdat de mobo dood is :( rma.........

• W.Wezz
Verwijderd schreef op 01 October 2003 @ 21:29:
hmm vandaag geheugen getest. werkt prima. dus daaraan ligt het niet. ik ga morgen wel die flash en kortsluiten van batt proberen. ben vandaag druk geweest en geen tijd meer ;). maar het is nou bijna al helemaal duidelij kdat de mobo dood is :( rma.........
Ja maar ook al is het het moederbord niet de HOOFDOORZAAK dan zou ik `m nog terug sturen alleen al omdat je de CMOS niet kan wissen, maar dat is trouwes OOK weer een teken dat er iets niet helemaal goed zi met de BIOS...ik zou geen eens meer moeite gaan doen maar gewoon dat moederbord wegdoen en dan bijv een Gigabyte kopen (Nforce2 etc etc, heeel mooi bordje alleen niet geschikt voor waterkoeling!).

Verwijderd

Topicstarter
wel ik was zeer tevreden met deze mobo. als ik weer eentje zoek is het weer zo eentje. ik ben maar een arme student dus ik kan geen nieuwe veroorloven.. dat wordt rma'en. en verder vind ik de gigbayte mooi maar duur en te veel dingen die ik toch niet gebruik (ide raid etc)...
Pagina: 1