[n00b] Gnome + Windowmaker

Pagina: 1
Acties:

• chaser_
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-03-2022
Ik draai op mijn laptop Mandrake 9.1 met Gnome. Windowmaker heb ik ook geinstalleerd. Nou zie ik heel veel mensen Gnome EN windowmaker gebruiken om zo de desktop nog flexibeler te maken. Maar nu is mijn vraag: HOE?!

Ik krijg gnome en windowmaker niet tegelijkertijd aan de gang!

Ik heb me helemaal rot gezocht op internet en kan er nix over vinden. Het zal vast heel simpel zijn maar ik kom er zelf niet uit!

Alvast bedankt!

• Loesje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-07-2025
Als windowmanager van Gnome Windowmaker instellen?
Dat kan met het Gnome configuration panel, en anders is het een environment-variable die je kan instellen in je .init -files.
Ik weet niet hoe Mandrake dat precies geregeld heeft.

Leven is meervoud van lef

• chaser_
Maar je weet zeker niet welke environment variable dat is?

In het control panel kan ik er nix over vinden.

• Loesje
Standaard zijn het de volgende:

export WINDOWMANAGER=gnome-session
export WINDOW_MANAGER=wmaker

in je ~/.profile

Je kan natuurlijk ook 'set' intypen op een console, of google even raadplegen.

• chaser_
en waar moet dat in te komen staan?

• chaser_
in mijn homedir staat alleen .profile.swp?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:54

voodooless

Sound is no voodoo!

/etc/profile en anders maak je een ~/.profile aan...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• chaser_
met het set commando moet het dus ook kunnen. Dan is de laatste vraag:

is het set export WINDOWSMANAGER=gnome-session
of is he set WINDOWSMANAGER=gnome-session

ehehe, zoals bovenaan het topic staat ben ik nOOB, so don't blame me for not telling :P

• chaser_
ik heb alles geprobeerd, maar ik krijg hem niet aan de gang.... Hoe o hoe ga ik nu verder? Set op alle mogelijke manieren geprobeerd. een .profile aangemaakt en en /etc/profile dingen aangepast... maar nee hoor.. IEMAND?!

• Loesje
Probeer 'man export', 'man set' en 'man bash' eens.

Export en set doen hetzelfde, alleen variabelen die je met export instelt zijn ook buiten je huidige sessie beschikbaar. Die van set niet. In dit geval dus export gebruiken. Zonder set.

En nu mag je wee zelf gaan nadenken/zoeken.

• Creepy
  • Laatst online: 21:50

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

welke window manager draai je nu? Een "killall metacity; sleep 1; wmaker &" als je metacity draait should do the trick. Daarna wel als je uitlogt je sessie opslaan.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• chaser_
Ik draai nautilus, die kan ik dus met hetzelfde command "killall nautilus; sleep 1; wmaker &" uitschakelen en daarvoor in de plaats windowmaker draaien?

[ Voor 9% gewijzigd door chaser_ op 17-09-2003 10:04 ]

• chaser_
stom stom stom, nautilus is de filemanager. Waar zou ik kunnen ontdekken welke windowmanager gebruikt wordt? als ik "top" doe dan staat er niet iets tussen wat me bekend voorkomt.

• chaser_
ik ben er dus achter dat metacity WEL de windowmanager is, maar als ik als commando killall metacity; sleep 1; wmaker &" geef, dan zegt ie in de console dat er toch nog steeds een windowmaker draait en dat ie daarom wmaker niet kan starten. Iemand?

• chaser_
Kan er niet in een config bestand aangegeven worden dat hij niet metacity maar wmaker moet opstarten? Dat lijkt me een logischere oplossing toch?

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
psst, rechtsboven in het venster zit een editknop...

Maar over dat laatste, weet je zeker dat je metacity draait?

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• chaser_
Op dit moment ben ik zover dat ik metacity uit heb gezet. Alleen als ik nu mijn gnome session binnen ga, heb ik dus GEEN windowmanager. Hoe krijg ik het apparaat zo ver dat ie wmaker als standaar windowmanager laad?

Ik heb al als root "wmaker &" gedaan, en dan start ie netjes, blijft ie ook draaien, maar als ik uitlog (en save session aanvink) dan verdwijnt ie weer als ik weer inlog.

• Loesje
Kan er niet in een config bestand aangegeven worden dat hij niet metacity maar wmaker moet opstarten? Dat lijkt me een logischere oplossing toch?
Ja, dat bestand heet /etc/profile of ~/.profile |:(

En anders moet je de gnome-init-scripts van mandrake aanpassen.

• chaser_
Nou heb ik hier dus wat gevonden op internet na lang zoeken. Maar ik kan de bestanden die daar staat (.xsession en .xinitrc) niet in me homedir vinden. Nou heb ik ze aangemaakt en met chmod +x blablabl executable gemaakt, en nog steeds (!) blijft ie gewoon metacity laden. Nou breekt m'n klomp.

Het schort dus niet aan inzet vanaf deze kant, maar het werkt gewoon echt NIET

• chaser_
Ik ben d'r uit.... het verhaaltje is over... Mijn dank is groot voor diegene die mij serieus hebben geholpen!

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 18:32
chaser_ schreef op 17 september 2003 @ 14:18:
Ik ben d'r uit.... het verhaaltje is over... Mijn dank is groot voor diegene die mij serieus hebben geholpen!
Je kan ook de oplossing hier plaatsen.
Je kan ook je bericht editen.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• chaser_
Oplossing zat hem in de session manager. Het mag dan niet de mooiste oplossing zijn, maar het werkt wel. Je gooit metacity uit de startup, en voegt daardus heel simpel wmaker aan toe. TADA

Het duurde ff maar dan heb je ook nix. Ik ben nu al weer overgestapt naar metacity. Waarschijnlijk is het proberen leuker dan het ook nog echt draaien :P
Pagina: 1