[MS SQL] Access -> SQL, autonummering weg *

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Polderdijk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-08 20:34
Ik ben bezig om mijn intranet omgeving over te zetten van Acces naar MS-SQL, nu heb ik net de volledige database geimporteerd, dit is zonder fouten verlopen. Echter ben ik nu bezig om de Query's aan te passen, maar als ik iets in de database wilt stoppen dan krijg ik een fout dat Id Null is, en dus niet kan worden opgeslagen.

Ik heb helemaal nog geen enkele ervaring met MS SQL server 2k, maar was net aan het zoeken, en nu blijkt bij het importeren van de data uit Access, naar SQL dat de "autonummeringvelden" aangepast zijn naar "int". Hoe krijg ik dit veld weer terug op autonummering, ik kan dit namelijk niet kiezen uit het pull-down menu.

In de search heb ik gevonden dat je kan gaan werken met GUID's, maar daar zie ik niks aan, omdat alle Id's uniek zijn, en daarmee maakte ik in Access relaties!

Webhosting van SkyHost.nl: 25 Mb / 1 Gb windows hosting € 4,50 p/m excl.btw!

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 13:30

BoAC

Memento mori

Veld Identity aanvinken, Identity Seed op 1, Identity Increment op 1 als je met 1 wilt verhogen. Dit doe je allemaal in de design-mode van je tabel in de SQL Server Enterprise Manager.
Volgens mij staat dit in de documentatie van SQL Server :?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:54
Je moet integer kiezen, en dan identity op true zetten oid.

SQL Server zal ook je tekstvelden naar nvarchar() omgezet hebben, zelfs als je in Access geen unicode text gespecifieerd hebt.
Daarnaast (en dat is echt vervelend), zal je ook je relaties in SQL Server opnieuw moeten leggen, want die zullen niet mee geimport zijn.
Ook je indexen zal je zelf opnieuw moeten definieren.

[ Voor 74% gewijzigd door whoami op 16-09-2003 14:51 ]

https://fgheysels.github.io/

• Polderdijk
BoAC schreef op 16 september 2003 @ 14:49:
Veld Identity aanvinken, Identity Seed op 1, Identity Increment op 1 als je met 1 wilt verhogen. Dit doe je allemaal in de design-mode van je tabel in de SQL Server Enterprise Manager.
Ja dit werkt, ook vreemd dat je niet gewoon autonumbering hebt!
Volgens mij staat dit in de documentatie van SQL Server :?
Kon ik niet vinden, ik heb in de help naar autonumber(ing) gezocht, maar zonder resultaat. Ook google en GoT gaven zeer weinig info!

• BoAC

BoAC

Memento mori

Dat is autonummering ;)

Zoeken op increment ;)

• Polderdijk
BoAC schreef op 16 september 2003 @ 14:57:
Dat is autonummering ;)

Zoeken op increment ;)
Je moet het net ff weten ;)

• Polderdijk
whoami schreef op 16 September 2003 @ 14:49:
Je moet integer kiezen, en dan identity op true zetten oid.

SQL Server zal ook je tekstvelden naar nvarchar() omgezet hebben, zelfs als je in Access geen unicode text gespecifieerd hebt.
Daarnaast (en dat is echt vervelend), zal je ook je relaties in SQL Server opnieuw moeten leggen, want die zullen niet mee geimport zijn.
Ook je indexen zal je zelf opnieuw moeten definieren.
Tot nu toe heb ik weinig problemen daar mee, alleen 'had' ik problemen met autonummering ;)

• whoami
Je bedoelt dat je geen indexen nodig hebt?

• BoAC

BoAC

Memento mori

• Polderdijk
Ohw, ik zie het verschil, ik heb gezocht bij Google en GoT op "autonummering MSSQL", en niet op SQL server 8)7

• Polderdijk
whoami schreef op 16 September 2003 @ 15:03:
Je bedoelt dat je geen indexen nodig hebt?
Inderdaad, ik zat ff te slapen geloof ik, maar hij doet het perfect hoor, zonder indexen ;)

Moet ik dus óók nog fixen :(

Daarna als alles werkt moet ik het WEER doen, omdat we dan opnieuw beginnen als we overgaan van Access naar SQL

• Polderdijk
Hoe krijg ik nou een kolom op type Ja/Nee (True/False), deze heeft SQL maar als bit aangemerkt :( maar ik wil dat het een boolean wordt!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-08 11:40

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Polderdijk schreef op 16 September 2003 @ 15:50:
Hoe krijg ik nou een kolom op type Ja/Nee (True/False), deze heeft SQL maar als bit aangemerkt :( maar ik wil dat het een boolean wordt!
Wat is het verschil tussen een bit en een boolean veld, in praktijk?

[ Voor 16% gewijzigd door gorgi_19 op 16-09-2003 15:52 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Polderdijk
gorgi_19 schreef op 16 september 2003 @ 15:51:
[...]

Wat is het verschil tussen een bit en een boolean veld, in praktijk?
Ik heb wel eens gelezen dat een bit 1 bit aan geheugen inneemt, en een boolean 4 bit 8)7
Edit: ohw, ik dacht dat je theorie bedoelde, maar je zij praktijk!

Maar bestaat er geen Ja Nee functie, want als ik nu de database opent in SQL server Manager dan staat er of een 1 of een 0!

Ook leuk is dat access voor Ja -1 en Nee 0 gebruikt, en SQL weer Ja = 1 en Nee = 0 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Polderdijk op 16-09-2003 15:56 ]

• whoami
SQL Server heeft geen boolean type as we know it, maar implementeert dat dmv een Bit field.

• gorgi_19

gorgi_19

Maar bestaat er geen Ja Nee functie, want als ik nu de database opent in SQL server Manager dan staat er of een 1 of een 0!
Nee, waarom ze bedacht hebben dat MS Access een ja/nee veld moet hebben, heb ik ook niet echt begrepen. Waarschijnlijk gewoon omdat ze het 'simpel' wilden houden voor mensen.

SQL Server hanteert hiervoor een bit; wat in principe de werking vrij goed benaderd.

En dat probleem van -1 / 0; ach..
SQL:
1
Update tabelnaam Set veldwaarde = veldwaarde + 1

en je probleem is opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door gorgi_19 op 16-09-2003 16:00 ]

• Polderdijk
whoami schreef op 16 September 2003 @ 15:58:
SQL Server heeft geen boolean type as we know it, maar implementeert dat dmv een Bit field.
Maar ik heb in mijn programma vaak bijvoorbeeld:

Session("Toegang") = RS("Toegang")

Ik heb het nog niet getest, maar krijgt de Session dan True en False mee, of wordt dit nu 1 of 0??

• gorgi_19

gorgi_19

Polderdijk schreef op 16 September 2003 @ 16:00:
[...]

Maar ik heb in mijn programma vaak bijvoorbeeld:

Session("Toegang") = RS("Toegang")

Ik heb het nog niet getest, maar krijgt de Session dan True en False mee, of wordt dit nu 1 of 0??
Dan gebruik je CBool. En dit is ook makkelijk te testen wat er in zit door middel van debuggen.

• Polderdijk
gorgi_19 schreef op 16 september 2003 @ 15:59:
[...]

Nee, waarom ze bedacht hebben dat MS Access een ja/nee veld moet hebben, heb ik ook niet echt begrepen. Waarschijnlijk gewoon omdat ze het 'simpel' wilden houden voor mensen.

SQL Server hanteert hiervoor een bit; wat in principe de werking vrij goed benaderd.

SQL:
1

Gelukkig zitten we nog steeds in de testomgeving, en moet ik ff bovenstaande query uitvoeren, scheelt weer 40.000 records met de hand wijzigen :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Polderdijk op 16-09-2003 16:04 ]

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

gorgi_19 schreef op 16 September 2003 @ 15:59:
[...]
SQL:
1

-1 = ja
0 = nee.

-1+1 = 0 == nee
0+1 = 1 == ja

hey je hebt het omgedraaid, volgens mij is veldwaarde=veldwaarde*veldwaarde veel leuker om te doen :+

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• gorgi_19

gorgi_19

* gorgi_19 heeft de laatste tijd nogal wat moeite met begrijpend lezen enzo.. :P

• whoami
Ik denk toch dat je die conversie helemaal niet hoeft te doen.

SQL Server weet imho toch wel dat true in Access 1 moet worden in SQL Server, en zal die waarde toch niet klakkeloos gaan overnemen?

Verwijderd

Als jij bovenstaande query uitvoert, maak jij van je ja's -> nee's en van je nee's -> ja's. U bent gewaarschuwd :-)

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 16 September 2003 @ 16:13:
Als jij bovenstaande query uitvoert, maak jij van je ja's -> nee's en van je nee's -> ja's. U bent gewaarschuwd :-)
Daar was dusty ook al achter.. :P
Als die het al gedaan had, is het trouwens nog makkelijk om ongedaan te maken met
SQL:
1
update tabelnaam Set kolomnaam = Not(kolomnaam)

oid.

Alleen ik gok dat er in de opmerking van whoami ook wel een kern van waarheid zit.. :P

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Polderdijk schreef op 16 september 2003 @ 15:10:
Daarna als alles werkt moet ik het WEER doen, omdat we dan opnieuw beginnen als we overgaan van Access naar SQL
Met het gevaar dat ik je niet helemaal correct begrijp geef ik toch even een antwoord op bovenstaande.

Als je nu alles aangepast hebt (indexjes hier en daar, identity, FK's, enz.) zorg dan dat je een SQL dump maakt van je database (kan via de EM). Bij elke volgende keer dat je je data importeerd (en start met een lege database) voer je eerst dit script uit en daarna importeer je de data pas.

Rechstreekse imports vanuit een andere database (data) waarbij SQL Server zelf een 'voorstel' doet zou ik sowieso nooit 1 op 1 vertrouwen. Ik zet liever zelf het datamodel op voor ik de data er in gooi.

Today's subliminal thought is:

• Polderdijk
whoami schreef op 16 September 2003 @ 16:12:
Ik denk toch dat je die conversie helemaal niet hoeft te doen.

SQL Server weet imho toch wel dat true in Access 1 moet worden in SQL Server, en zal die waarde toch niet klakkeloos gaan overnemen?
INderdaad, ik heb het getest, en elk veld in acces waar een vink stond, is nu in SQL een 1, en andersom!

• Polderdijk
Annie schreef op 16 september 2003 @ 16:20:
[...]

Met het gevaar dat ik je niet helemaal correct begrijp geef ik toch even een antwoord op bovenstaande.

Als je nu alles aangepast hebt (indexjes hier en daar, identity, FK's, enz.) zorg dan dat je een SQL dump maakt van je database (kan via de EM). Bij elke volgende keer dat je je data importeerd (en start met een lege database) voer je eerst dit script uit en daarna importeer je de data pas.

Rechstreekse imports vanuit een andere database (data) waarbij SQL Server zelf een 'voorstel' doet zou ik sowieso nooit 1 op 1 vertrouwen. Ik zet liever zelf het datamodel op voor ik de data er in gooi.
Ja sorry, is zeg wel vaker wartaal :o

Maar dat is een goede om een SQL Dump te maken! Deze tip ga ik zeker gebruiken!

• Polderdijk
Nog even een ander vraagje, ik snap niks eigenlijk van de datatype in SQL.

Ik weet niet welke type ik onderstaande velden moet geven:

VeldnaamInhoudVoorbeeldAccess typein SQL nu?
Registratienummeraltijd nummeriek 305235Tekstnvarchar
Ordernummergetallen/letters/punt(en)33.050.9 of WOWTekstnvarchar
SubnummerGetallen/letters/punt00.01 of sp355 of 100Tekstnvarchar
UrenGetal met 2 decimalen2,50Tekst?nvarchar
AantalGetal15Numerieknvarchar

Nu heb ik een rapport waarin de Query ook Sum en Count bevat. Als ik deze op Access afvuurt gaat het goed, maar nu in SQL krijg ik de volgende melding:
[ODBC SQL Server Driver][SQL Server]The sum or average aggregate operation cannot take a nchar data type as an argument.

De Sum zit nu op velden zoals uren (zie tabel), in wat voor Data typen moet ik dit veranderen, ik snap er echt niks meer van :(

Edit:
Ik heb nog één of ander gevonden op google, maar daar staan geen voorbeelden in:
offtopic:
bigint Integer data from -2^63 through 2^63-1
int Integer data from -2^31 through 2^31 - 1
smallint Integer data from -2^15 through 2^15 - 1
tinyint Integer data from 0 through 255
bit Integer data with either a 1 or 0 value
decimal Fixed precision and scale numeric data from -10^38 +1 through 10^38 -1
numeric Fixed precision and scale numeric data from -10^38 +1 through 10^38 -1
money Monetary data values from -2^63 through 2^63 - 1
smallmoney Monetary data values from -214,748.3648 through +214,748.3647
float Floating precision number data from -1.79E + 308 through 1.79E + 308
real Floating precision number data from -3.40E + 38 through 3.40E + 38
datetime Date and time data from January 1, 1753, through December 31, 9999, with an accuracy of 3.33 milliseconds
smalldatetime Date and time data from January 1, 1900, through June 6, 2079,with an accuracy of one minute
char Fixed-length character data with a maximum length of 8,000 characters
varchar Variable-length data with a maximum of 8,000 characters
text Variable-length data with a maximum length of 2^31 - 1 characters
nchar Fixed-length Unicode data with a maximum length of 4,000 characters
nvarchar Variable-length Unicode data with a maximum length of 4,000 characters
ntext Variable-length Unicode data with a maximum length of 2^30 - 1 characters
binary Fixed-length binary data with a maximum length of 8,000 bytes
varbinary Variable-length binary data with a maximum length of 8,000 bytes
image Variable-length binary data with a maximum length of 2^31 - 1 bytes
cursor A reference to a cursor
sql_variant A data type that stores values of various data types, except text, ntext, timestamp, and sql_variant
table A special data type used to store a result set for later processing
timestamp A database-wide unique number that gets updated every time a row gets updated
uniqueidentifier A globally unique identifier

[ Voor 46% gewijzigd door Polderdijk op 17-09-2003 14:31 ]

• whoami
Neem de Books Online er eens bij, en bekijk eens de info over de verschillende datatypes.

Voor jouw veld 'registratienummer' kan je dus best geen varchar of nvarchar kolom gebruiken, aangezien het toch altijd numeriek is. Kijk eens naar de datatypes int, bigint, smallint, tinyint , etc....
In dit geval denk ik dat een int voor dat veld voldoende moet zijn. Dit gaat van -2 miljard tot +2 miljard dacht ik. Een bigint heb je niet nodig vermoed ik. tinyint zal te klein zijn, want dit gaat maar tot 256 dacht ik, etc....
Ordernummer kan je een varchar of nvarchar nemen, of een char als het vrijwel altijd dezelfde lengte heeft.
Voor uren neem je dus ook best geen alfanumeriek veld, maar ook een numeriek veld dat getallen na de komma aankan.
Ik begrijp niet hoe je er toe komt om die gegevens in een alfanumeriek veld op te slaan? Dat laat je nl. toe om de ene keer een . te gebruiken als scheidingsteken, de andere keer een , etc...

• Polderdijk
whoami schreef op 17 September 2003 @ 14:28:
Neem de Books Online er eens bij, en bekijk eens de info over de verschillende datatypes.

Voor jouw veld 'registratienummer' kan je dus best geen varchar of nvarchar kolom gebruiken, aangezien het toch altijd numeriek is. Kijk eens naar de datatypes int, bigint, smallint, tinyint , etc....
In dit geval denk ik dat een int voor dat veld voldoende moet zijn. Dit gaat van -2 miljard tot +2 miljard dacht ik. Een bigint heb je niet nodig vermoed ik. tinyint zal te klein zijn, want dit gaat maar tot 256 dacht ik, etc....
Ordernummer kan je een varchar of nvarchar nemen, of een char als het vrijwel altijd dezelfde lengte heeft.
Voor uren neem je dus ook best geen alfanumeriek veld, maar ook een numeriek veld dat getallen na de komma aankan.
Ik ben er al de hele tijd mee aan het spelen, maar hij loopt vaak te mekkeren dat hij het niet van nvarchar om kan zetten naar ... best vervelend :(
Ik begrijp niet hoe je er toe komt om die gegevens in een alfanumeriek veld op te slaan? Dat laat je nl. toe om de ene keer een . te gebruiken als scheidingsteken, de andere keer een , etc...
Ja, ik kan begrijpen dat je het niet snapt, ik dus ook niet toen de database door een stagiair in elkaar werdt gezet, maar de . en , probleem los ik op in mijn code!

• whoami
Polderdijk schreef op 17 september 2003 @ 14:34:
[...]

Ik ben er al de hele tijd mee aan het spelen, maar hij loopt vaak te mekkeren dat hij het niet van nvarchar om kan zetten naar ... best vervelend :(
Dat zal door die . en , komen.

Die zal je eerst moeten goedzettten

• Polderdijk
whoami schreef op 17 September 2003 @ 14:39:
[...]

Dat zal door die . en , komen.

Die zal je eerst moeten goedzettten
Maar in de database als je ze bekijkt staat er overal netjes 0,95 bijvoorbeeld!

Of moet ik alles naar . omzetten omdat het engelse versie is?? (heb wel regioinstellingen op NL)

• Polderdijk
Ik denk dat ik weet waarom hij het veld uren niet om wilt zetten naar 'decimal', omdat als ik de database open staat er achter elke waarde 2 spaties, dus bijvoorbeeld '1.50 '

Ik ga ff een script scrijven om dit aan te passen, en kijken of ik het dan wél om kan zetten!

• gorgi_19

gorgi_19

Polderdijk schreef op 17 September 2003 @ 14:57:
Ik denk dat ik weet waarom hij het veld uren niet om wilt zetten naar 'decimal', omdat als ik de database open staat er achter elke waarde 2 spaties, dus bijvoorbeeld '1.50 '

Ik ga ff een script scrijven om dit aan te passen, en kijken of ik het dan wél om kan zetten!
heb je hem als varchar gedefinieerd ofzo? :?

• Polderdijk
gorgi_19 schreef op 17 September 2003 @ 14:58:
[...]

heb je hem als varchar gedefinieerd ofzo? :?
Dat heb ik niet gedaan :/ , dat heeft SQL gedaan met importeren!

• gorgi_19

gorgi_19

Polderdijk schreef op 17 September 2003 @ 15:03:
[...]

Dat heb ik niet gedaan :/ , dat heeft SQL gedaan met importeren!
Dat MS Access vage dingen gaat doen met het upgraden, wil niet zeggen dat alle kolommen goed zijn.

In dit geval is een getal geen varchar.

• Annie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-11-2021

Annie

amateur megalomaan

Polderdijk schreef op 17 September 2003 @ 14:57:
Of doe de transformatie bij de import. DTS heeft daar meer dan genoeg mogelijkheden voor.

Today's subliminal thought is:

• Polderdijk
Ik heb net een dump gemaakt van mijn database in SQL, deze heb ik in een.sql oplaten slaan, hierin staan van die CREATE TABLE dingen in, maar ik wil deze in een nieuwe database runnen zodat al die tabellen worden aangemaakt, maar ik kan nergens vinden hoe ik dit moet doen! Weet iemand dit toevallig?

• whoami
Query Analyzer, file openen. CTRL-E.

Die file gaat enkel de databank maken. (Dus de databank, de tables, de relaties, indexen, etc.....)

[ Voor 60% gewijzigd door whoami op 19-09-2003 09:49 ]

• Polderdijk
whoami schreef op 19 september 2003 @ 09:48:
Query Analyzer, file openen. CTRL-E.

Die file gaat enkel de databank maken. (Dus de databank, de tables, de relaties, indexen, etc.....)
Nu een paar keer mislukte pogingen, ging het nu goed nadat ik alle rechten goed had ingesteld!

Nu op naar de volgende stap om alle data netjes te importeren!

• whoami
Polderdijk schreef op 19 September 2003 @ 10:01:
[...]

Nu een paar keer mislukte pogingen, ging het nu goed nadat ik alle rechten goed had ingesteld!
Als je als sa aanlogged, dan zou je geen rechtenproblemen mogen hebben om die DB te creeëren.

• Polderdijk
whoami schreef op 19 september 2003 @ 10:23:
[...]

Als je als sa aanlogged, dan zou je geen rechtenproblemen mogen hebben om die DB te creeëren.
Ik heb een speciale testgebruikersnaam aangemaakt, om zo er een beetje mee te spelen (lees: leren).

Maar als je het eenmaal doorhebt hoe het zit is het heel makkelijke!

• whoami
Als je je user lid maakt van de ddl_admin server role, dan heb je zowiezo alle nodige rechten om een DB te maken en te droppen.

code:
1
sp_addrolemember 'ddl_admin', 'username'

Pagina: 1