[Debian] onverklaarbare crashes

Pagina: 1
Acties:

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 13:32
Ik heb een oude pc opgezet als PBX, maar sinds ik een harde schijf er bijin heb gezet, slaat deze oude pc om de x tijd vast (geen vaste interval).

Eerst eens de hardware specs:
- Intel PII die draait op 433Mhz
- 256MB SDRam
- 32MB ATI 3DNow video geval ding
- Realtek 8139 10/100 Ethernet
- 2 x Internet phone jack (linux telephony interface)
- 1 x Maxtor 9 GB HD

later er bijin gezet 1 x IBM 80 GB HD.

Op de machine draait Debian unstable met een 2.4.20 kernel. Er zit geen monitor of toetsenbord aan de machine, want ik gebruik heb puur en alleen als samba servertje, ftp servertje en als PBX. Enkel dus een power-cord (stroom is handig) ethernet, PSTN (mijn inkomende telefoonlijn) en een telefoontoestel hangen aan deze doos.

Sinds ik die 80 GB schijf er bij in heb gezet (die overigens niet door het bios werd herkent, maar ik wel gewoon met fdisk kon benaderen, reiserfs van heb gemaakt en de gemaakte partities heb kunnen mounten onder /opt/...) hangt de machine soms onverklaarbaar.
Ik kan de machine dan wel pingen, maar connection is refused op alle poorten.

In eerste instantie dacht ik dat dit aan asterisk lag, deze software is nog al eens unstable en ik kreeg een binary dump in het log, dus de laatste CVS versie erop gezet, maar dat mocht niet baten (ook pakt asterisk ongeveer 1000 IRQ's tijdens een VoIP gesprek, dus dat kan wel eens link zijn). Vervolgens deze software maar eens niet opgestart. Pureftpd en samba geven geen error in het log.

Aangezien ik asterisk als boosdoener weg kan strepen en in de verschillende logs (kern.log messages, syslog) geen errors kon vinden ben ik de hardware gaan checken. Het geheugen is goed (volgens memtest) maar badblocks vind wel wat:

/dev/hda1 (mijn swap) geeft als bad blocks 497980, 497981 en 497982 terug. Na het controleren van dmesg zie ik echter dat er een error staat:
code:
1
2
attempt to access beyond end of device
03:01: rw=0, want=497984, limit=497983

fdisk verteld mij dat 497983 het laatste blok van die swap partitie is, dus dat is natuurlijk wel verklaarbaar. Op /dev/hda2 krijg ik dezelfde error voor het laatste blok. (want 7920046, laatste blok = 7920045)

op hdb krijg ik ook enkel de foutmelding voor een niet bestaand blok.

Kan ik op een of andere wijze die 2 bad blocks in mijn swap repareren of markeren, (fsck is er toch niet voor swap?) of is het onmogelijk dat dit de oorzaak is van de spontane crashes?

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me