Toon posts:

[apple] Nieuwe Powerbook Serie

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
De nieuwe serie Apple G4 Powerbooks is er!

Het 15" model is nu ook helemaal vernieuwd [ link ] en de al eerder vernieuwde 12" en 17" zijn aangepast.

De Nederlandse online apple store is nu niet te bereiken dus ik kan de europrijzen niet posten. De Dollarprijzen vind je hier

Mooi is dat alle modelen nu met superdrive gekozen kunnen worden en dat de processorsnelheid flink is opgeschroeft naar 1Ghz voor de 12", 1,24Ghz voor de 15" en 1,33Ghz voor de 17". Alle modellen beschikken nu standaard over BlueTooth-ondersteuning en kunnen worden uitgebreid met AirPort Extreme.

het 15" superdrive model beschikt nu ook over een backlit-keyboard (en dat is zó vet :) )

edit:

de nlstore is nu wel beschikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2003 14:18 ]

• Alpha-sphere
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-12-2021
De 15" (duurdere) powerbook heeft 1,25 GHz

Beide 12" powerbooks en de goedkopere 15" powerbook heeft airport (802.11G) extreme als een optie en voor de duurdere 15" en 17" powerbooks zit het er al standaard in.

De NL Applestore bevat nog wel eeen foutje. Er staat namelijk bij de 2de powerbook 1GHz in plaats van 1,25 GHz

O ja, er zit in de 15" en 17" powerbook een Radeon 9600!!!
En wat plaatjes natuurlijk

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/pb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/pb2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/pb3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/pb4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/lamfam/GoT%20pics/pb5.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door Alpha-sphere op 16-09-2003 19:14 ]

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Tsja, en nu maar ff wachten met aanschaffen tot alle productie schoonheids foutjes eruit gehaald zijn... Ik hoor/lees iets te vaak dat die verse series problemen hebben. Maar dit wordt hem absoluut. Ben benieuwd hoe die er in real life uit ziet... Vooral de dikte dan.

• Alpha-sphere
Ik heb echt al te lang gewacht.
Dacht erst dat het wel te doen was zonder laptop op school maar met een laptop kan je gewoon zoveel meer doen tijdens tussenuren en die mediatheken zitten ook altijd propvol.
Die schoonheid foutjes mogen ze er lekker uithalen met m'n 3 jaar applecare :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zijn er inmiddels dan veel games voor de mac?
Die laptops van appple zijn trouwens wel geweldig hoor :)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb mijn 12" besteld :D Mijn 2 weken van ongeduldig wachten zijn toch beloond. Dat van die schoonheidsfoutjes zal wel meevallen aangezien dit de 2e generatie 12" powerbook is.

Jammer dat ze dat backlit keyboard niet in de 12" hebben kunnen proppen :( Maarja ik typ toch blind :) en op zich is er nog genoeg over om mee te patsen.

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-02 21:22
JvS schreef op 17 September 2003 @ 00:43:
Zijn er inmiddels dan veel games voor de mac?
Koop dan lekker een hele goede desktop machine. Ga je voor de rest: laptops :) Het is dat ik al een iBook heb (nu bijna 2 jaar), anders had ik de 15" powerbook wel gekocht nu.

[ Voor 20% gewijzigd door paella op 17-09-2003 10:16 ]

No production networks were harmed during this posting

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-02 23:22

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat vraag ik niet :). Ik vraag of er al games uit zijn op de apple. Ik speel zelf helemaal geen spellen, maar als een 9600 in een apple een voordeel is, dan moeten er ook games voor zijn :P. Is dat zo?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

www.apple.com/games
Wat voor mij het belangrijkste nieuws is, is dat nu ook de 12 inch een dvi out heeft ipv vga.
edit; op deze link het volledige overzicht, http://www.apple.com/games/features/
Zoals je kunt zien is er bijna voor elk wat wils.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2003 10:29 ]

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Jammer zeg dat level3 cache eruit is.

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

JvS schreef op 17 September 2003 @ 10:16:
Dat vraag ik niet :). Ik vraag of er al games uit zijn op de apple. Ik speel zelf helemaal geen spellen, maar als een 9600 in een apple een voordeel is, dan moeten er ook games voor zijn :P. Is dat zo?
Je moet ook niet vergeten dat er heel veel digitale beeldbewerking gedaan word met de mac. Denk aan Final Cut Pro 4 en Shake 3.

Dit gebeurd dus ook offline met powerbooks en ibooks.

• Bigs
  • Niet online
dolby schreef op 17 September 2003 @ 10:33:
Jammer zeg dat level3 cache eruit is.
Ach ze hebben nu 512kb L2 en een betere FSB, dus dan is die L3 cache ook niet echt meer nodig. Ter vergelijking: PC processoren hebben vrijwel nooit L3 cache, de enige waar ik het van weet is de K6-2+ icm bepaalde moederborden en dat was nou ook weer geen superprocessor :)

• dolby
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Bigs schreef op 17 September 2003 @ 13:36:
[...]

Ach ze hebben nu 512kb L2 en een betere FSB, dus dan is die L3 cache ook niet echt meer nodig. Ter vergelijking: PC processoren hebben vrijwel nooit L3 cache, de enige waar ik het van weet is de K6-2+ icm bepaalde moederborden en dat was nou ook weer geen superprocessor :)
Ben benieuwd naar de benchmarks want de 12' van het vorige type bleek beduidend langzamer, die had slechts 256kb cache.
Hoeveel heeft een Pentium M? 1MB ofzo? naja, misschien in de volgende revisie.
benchmarks toegevoegd, vallen iets tegen idd
http://www.spymac.com/for...&postid=601368#post601368

[ Voor 12% gewijzigd door dolby op 17-09-2003 14:49 . Reden: benchmarks link ]

Verwijderd

Pentium M heeft Idd 1mb cache :D

beetje offtopic..

Weet iemand hier wanneer ze de iMacs met G5s gaan uitrusten?

• paella
Dat soort vragen weet niemand bijhalve bij Apple. Zijn redelijk goed in geheimpjes hebben en niet laten lekken (daarkunnen ze in Den Haag erg van leren ;) ).

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:07

B2

wa' seggie?

Check maar eens bij Aspyr een van de makers van Apple games. Maar ook bv ID software en Unreal Tournament 2003 zijn gewoon voor OS X beschikbaar.

• Alpha-sphere
Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 15:04:
Pentium M heeft Idd 1mb cache :D

beetje offtopic..

Weet iemand hier wanneer ze de iMacs met G5s gaan uitrusten?
1 MB wat voor cache? L1? L2? L3?

22 september opent er in Rotterdam een Apple center.
http://www.macrotterdam.nl

Daar gaat Alpha-sphere binnen 2 weken zijn 15" powerbook halen :D (met studenten korting >:) )

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:34
Alpha-sphere schreef op 17 September 2003 @ 22:11:
[...]

1 MB wat voor cache? L1? L2? L3?
L3 is eruit, L1 is veel duurder en wordt (vrijwel?) nooit zo groot geleverd, dus dan blijft alleen L2 over ;)

The devil is in the details.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 15:08

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik wil ook een powerbook.. hoewel, over een tijdje.
Ik wilde een apple, én ik wilde een laptop. De ideale combi dus. Maar ik denk dat ik toch voor een iBook blijf zoeken, de Powerbook vind ik...tsja... te duur.
Niet qua features en hardware bekeken hoor, het zal het zeker waard zijn; maar mijn budget laat het niet toe... ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Bigs
  • Niet online
De iBook is best interessant qua prijs/kwaliteitsverhouding. Ik wou eigenlijk ook eerst voor een iBook gaan, maar uiteindelijk toch voor de Powerbook gegaan vanwege de G4 en de coolere looks :D
Vooral met de 1GHz is het nu wel een goeie keus, daarvoor was het prestatieverschil tussen de 900MHz iBook en de 867MHz PB niet zo groot namelijk.

Verwijderd

OSX maakt zelf ook gebruik van OpenGL om de interface te renderen dus alles binnen het OS regeert ook sneller met een snellere 3d chip.

• paella
En dat is helemaal leuk als Panther ten tonele verschijnt.

Verwijderd

Op zich werkt Quartz Extreme (de techniek die ervoor zorgt dat de interface met behulp van OpenGL wordt gerenderd) er in de huidige Jaguar OSX al voor dat alles sneller gaat, maar met de aankomende Panther OSX release komen er nog wat leuke features bij die Quartz Extreme gebruiken zoals

Fast user switching

Mac OS X animates transitions from one user to another. The current desktop becomes a texture placed on a 3D cube that rotates out of view while the incoming account desktop rotates into view on another side of the cube.

Afbeeldingslocatie: http://a1376.g.akamai.net/7/1376/51/3a76fb90c9842b/www.apple.com/macosx/panther/images/top_fastuser_062303_02.jpg

Exposé
Type the F9 key, and Exposé instantly tiles all of your open windows — scales them down and neatly arranges them, so you can see what’s in every single one. And you definitely can see every one because Exposé works hand-in-hand with Quartz (the graphics engine behind everything you see in Mac OS X v10.3) to animate the scaling and preserve the visual quality of the window in its reduced size. Move your mouse from one tiled window to the next, and you’ll see its title displayed right in the center of the window. When you find the window you need, just click on it. Magically, every window will return to full size, and the window you clicked — whether it’s a folder, a PDF, a QuickTime movie or a Word document — becomes the active window and at the very top of the stack.

Afbeeldingslocatie: http://a592.g.akamai.net/7/592/51/4f1b3ab88c73e6/www.apple.com/macosx/panther/images/expose_side2_062303.jpg

demo http://www.apple.com/macosx/panther/exposetheater.html

Dit soort dingen vind ik persoonlijk erg vet, naast dat het gewoon handig werkt!

Verwijderd

Ik wil ook heeel graag een apple maar dan een iMac dan heb je een van de mooiste computers qua design (mijn mening) ik zit alleen te twijvelen, misschien koop ik eind dit jaar begin volgend jaar wel een iMac, maar ik vraag me af hoelang het nog duurt voordat ze er een G5 in proppen :)

De Powerbook is een helemooie notebook, maar hij is wel erg prijzig, ik heb net een acer803 gekocht waar ik in de praktijk meer mee kan als met een Powerbook.
Pagina: 1