probleem met primaire videokaart selectie

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb voor video bewerking 2 videokaarten in mijn pc zitten, te weten een Matrox Mystique met Rainbowrunner (PCI) en een nVidia TNT2/GeForce2 (AGP).
Alles werkt, alleen heb ik 1 vervelend probleem.
Ik wil de AGP kaart gebruiken als primaire kaart (meer geheugen, sneller, dus hogere werkresoluties in windows).
Ik kan hem in windows netjes kiezen en dat werkt allemaal perfect.
Maar als ik in mijn BIOS aangeef dat hij als eerste kaart de AGP kaart moet pakken, weigerd mijn pc om nog langer op te starten. Windows 2000 komt tot ongeveer 3/4 met opstarten.
Dit is erg iritant, want ik moet dus elke keer dat mijn pc opstart, met de hand de input van mijn monitor omgeschakelen.

Komt dit door de combinatie van videokaarten???
(ps, eerst had ik door niet echt na te denken, de matrox in PCI1 zitten, toen wou de pc geeneens meer booten... de enige manier om toen nog op te starten was door de BIOS hard te resetten...)

mijn pc bestaat uit:

MSI K7T turbo 2
AMD duron 900
512mb geheugen
nVidia GeForce2 GTS
Matrox Mystique + Rainbowrunner
SB Live
3com 905tx-c

de (pci)slot verdeling is zo (geteld vanaf de agp):
AGP: Geforce 2
PCI1: leeg
PCI2: Matrox Mystique
PCI3: SB Live!
PCI4: leeg
PCI5: 3com 905tx-c

edit:
ik heb vanavond zitten schudden met de kaarten, en verschillende volgordes geprobeerd, maar dat hielp niks.
Ik heb nu andere detonator drivers geïnstalleerd (45.23 WHQL), en ga straks de tweede kaart weer installeren... ik hoop dat het helpt...

[ Voor 10% gewijzigd door deepbass909 op 16-09-2003 22:46 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
niemand???

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:32
Als je die Mistique in je bios als primaire zet en de Geforce in Windows als primair, dan werkt het wel?
Het is namelijk een vrij standaard probleem als je met twee videokaarten werkt, dat je moet booten met je PCI kaart primair.

[ Voor 12% gewijzigd door dreamscape op 17-09-2003 10:25 ]

Punctuality is the politeness of kings

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

je moet een pci kaart altijd als primaire kaart in je bios instellen.
staat geloof ik ook in de faq.

wat in de bios staat, trekt windows zich niets van aan.
eenmaal in windows instellen wat je primaire kaart is moet genoeg zijn.
en bij een herstart, moet het nog steeds goed staan.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
als de matrox primair staat werkt het ook, alleen zit dit die aangesloten op de d-sub ingang van mijn monitor en de Geforce op de BNC ingang. Ik moet dus bij het opstarten steeds via het OSD menu omschakelen wat nogal irritant is.

Daarnaast start mijn pc wel met de geforce op als er geen drivers voor die kaart geladen zijn... maar zodra ik die installeer dan komt hij niet verder meer dan 3/4 bij het windows opstartscherm. Het lijkt alsof hij hangt zodra hij de videodrivers gaat laden...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het hangen kan ik niet verklaren, wel het primair/secundair verhaal.

Matrox kaarten staan er algemeen om bekend wel op PCI als secundair te willen draaien, maar daar moet je iets voor doen, namelijk de VGA BIOS disablen. Bij de Mystique 220 gaat dat dmv een schakelaar (SW1), bovenin vooraan de kaart. Slechts een probleem: die schakelaar is vaak niet geimplementeerd. Ik heb iig de silkscreen settings ervoor zitten, maar waar SW1 zou moeten zijn, zijn er maar een paar niet verbonden soldeerpuntjes :X

Maar wat ik niet helemaal begrijp is het probleem met de PCI primair zetten.

Als ik het goed begrijp heb je beide kaarten op dezelfde monitor aangesloten (met Dsub en BNC). Wat let je dan om in BIOS PCI primair te zetten en in Windows AGP en de monitor op de ingang te laten staan waar de AGP binnenkomt.

Je krijgt dan geen beeld tijdens de boot, maar zodra je bij de Windows login komt springt het geheel wel (via de AGP) in leven.

Oslik blyat! Oslik!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
je moet een pci kaart altijd als primaire kaart in je bios instellen.
Dit is echt geen algemeen probleem maar vast en zeker een probleem met Matrox kaarten.
Ik heb al tig systemen met 2 videokaarten in elkaar gezet en allen werken ze gewoon zonder problemen met AGP als primaire kaart .

Senile! Senile Oekaki

Pagina: 1